BILLIG försäkring!

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Försäkrings branschen är helt sjuk!

Jag ringde runt lite på olika bolag för min nya KTM 200exc. T-H tyckte jag skulle punga ut med över 15000 för en halvförsäkring. Det är inte mycket utan helt jävla otroligt mycket tycker jag.
Det handlar ju om en hoj med 7kw…

Folksam räknar den som lätt mc (???) hur det nu kan gå ihop, när det är 200cc?! Men dom får räkna hur dom vill, med 1126:-/år så är det sjukt billigt!

Varför i hela friden är det så billigt??? Jag undrar om det inte blev fel?!
Visst handlar det om en endurohoj som jag aldrig kommer att ta ut någon försäkring för (om den inte blir stulen) men ändå…????

Helt sjukt - men passa på att njuta. Det verkar som att du fick årets mandel i försäkringsgröten! :tomten

Jag snackade med en föredetta försäkringskille som berättade för mig att försäkringsbolagen har uppemot 50-60 olika parametrar som de får tillgång till när vi lämnar ut våra personnummer :arsele och som de sedan använder för att räkna ut vilka premier vi ska ha. Alltså är det omöjligt att göra några bra listor som jämför de olika försäkringarna, utan det gäller för var och en att ringa runt till alla bolagen för att hitta den lägsta premien.

Ringde själv runt och kollade försäkringen för min 125:a (11kw). Enligt ett av bolagen (kommer tyvärr inte ihåg vilket) så måste 125:an vara på 8kw eller under för att räknas som lätt mc, däröver räknas den som tung. Fattar inte hur detta kan gå ihop?? :va :confused: :kocko

Jag fick bra mycket lägre premie på Trygg-Hansa nu än innan, så det är allt något knasigt med försäkringsbranschen alltså...

Men jag tackar å tar emot =)

:hej

ja ringde till TH å fick en nätt å fin summa på 36400:- på min gixxer... känner inte direkt för å åka nån båge mer...

triple skrev:
Försäkrings branschen är helt sjuk!
Folksam räknar den som lätt mc (???) hur det nu kan gå ihop, när det är 200cc?! Men dom får räkna hur dom vill, med 1126:-/år så är det sjukt billigt!

Varför i hela friden är det så billigt??? Jag undrar om det inte blev fel?!
Visst handlar det om en endurohoj som jag aldrig kommer att ta ut någon försäkring för (om den inte blir stulen) men ändå…????

Se till att få skriftligt omgående, har du det på papper så är det ointressant om de gjort fel. Om inte... Jag har sett att bolagen, en del, börjat kalla det för kostnadsförslag istället för offert. Det kanske skulle kunna ha en juridisk skillnad.

Folksam verkar vara ett riktigt bra alternativ i år... Jag fick en offert på 7800kr för halv/halvår..
Detta tycker jag är bra för en sp1.a med tanke på att jag endast är 21 år gammal...

//200+

Davester skrev:
Jag snackade med en föredetta försäkringskille som berättade för mig att försäkringsbolagen har uppemot 50-60 olika parametrar som de får tillgång till när vi lämnar ut våra personnummer :arsele och som de sedan använder för att räkna ut vilka premier vi ska ha. .

Tror inte att bolagen använder så många parametrar. Vet att tex Folksam har 7 premiegrundande faktorer. Hur det är på dom andra bolagen vet jag inte men att det ens skulle finnas så många parametrar om man gör en sökning på mitt p-nr. har jag svårt att tro.

Kevorkian skrev:
Tror inte att bolagen använder så många parametrar. Vet att tex Folksam har 7 premiegrundande faktorer. Hur det är på dom andra bolagen vet jag inte men att det ens skulle finnas så många parametrar om man gör en sökning på mitt p-nr. har jag svårt att tro.

Jag har egentligen ingen aning, refererade bara till vad jag hörde. Men visst kan man tänka sig att bolagen kan vara intresserade av både var/hur man bor, familjesituation, hur mycket man tjänar osv? Har man bara någons personnummer så kan man få reda på mycket om den människa bara genom att kolla i offentliga papper. Storebror ser dig.

GSX-R Micke skrev:
ja ringde till TH å fick en nätt å fin summa på 36400:- på min gixxer... känner inte direkt för å åka nån båge mer...

Ring till mig så kommer du att susa fram med glädje i sommar :tummenupp

Davester skrev:
Jag har egentligen ingen aning, refererade bara till vad jag hörde. Men visst kan man tänka sig att bolagen kan vara intresserade av både var/hur man bor, familjesituation, hur mycket man tjänar osv? Har man bara någons personnummer så kan man få reda på mycket om den människa bara genom att kolla i offentliga papper. Storebror ser dig.

Ja att storebror ser mig tvivlar jag inte en sekund på och inte heller att man använder tex var man bor(zon). Men att använda tex familjesituation och inkomst när man beräknar premier tror jag bara inte man gör. Men jag kan ha fel förstås :3freak

Kevorkian skrev:
Ja att storebror ser mig tvivlar jag inte en sekund på och inte heller att man använder tex var man bor(zon). Men att använda tex familjesituation och inkomst när man beräknar premier tror jag bara inte man gör. Men jag kan ha fel förstås :3freak

Jag hoppas att det är JAG som har fel...

Min KTM660 skulle TH ha 18500 för i helförsäkring/år :lol
Skrattade åt dem o lade på. Hos IF ger jag 3033 kr hel/hel.

Betalar 1120 kr/mån Helförsäkrad med möjlighet att ställa på/av
om jag hade valt hel/hel så hade jag fått betala 10230 kr

har T-H hoj gixxer 1000R-03 :banana

200+ skrev:
Folksam verkar vara ett riktigt bra alternativ i år... Jag fick en offert på 7800kr för halv/halvår..
Detta tycker jag är bra för en sp1.a med tanke på att jag endast är 21 år gammal...
//200+

Håller med, även om jag inte fick riktigt lika bra premie så är jag nöjd:

ZXR750 -92
8000:- trafik
15000:- halv
23 år

Nu gåller det bara att hitta en sån hoj :banana

Von Vettet skrev:
Betalar 1120 kr/mån Helförsäkrad med möjlighet att ställa på/av
om jag hade valt hel/hel så hade jag fått betala 10230 kr

har T-H hoj gixxer 1000R-03 :banana

Var då? If skulle ha 23.400 spänn helår för min Monster 900 - och det är en klass 6-hoj.

Idag bestämde jag mig för T-H...

6500 Halv/helår

Yamaha FZR 600 92:a

Jävla nöjd ändå faktiskt =)

:hej

Th

Fick en offert från TH för en Falco -00 och CBR 900 -97 som låg på 8200 halvförsäkrat per år med möjlighet att ställa av.

Då är jag 27 och bor i Mölndal/Göteborg

Tycker jag var helt ok faktiskt

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026