Billig Digital Kamera!

More

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Malmö
Hoj
-
Jag är i ett stort behov av en Digitalkamera. Jag ska inte ta proffs kort utan vill bara ha något som tar kort och att korten blir bra när jag väll laddar upp dom på datorn.

Själv har jag inte den blekaste om vad man ska titta på när man köper kamera. Vill ha något så billigt som möjligt.

Vad kan ni tipsa om?
 
Exakt var går övre gränsen för "billigt"? För 2 papp kan du få en funktionsduglig makapär, men för tusingen vete fåglarna.
 
More skrev:
Jag är i ett stort behov av en Digitalkamera. Jag ska inte ta proffs kort utan vill bara ha något som tar kort och att korten blir bra när jag väll laddar upp dom på datorn.

Själv har jag inte den blekaste om vad man ska titta på när man köper kamera. Vill ha något så billigt som möjligt.

Vad kan ni tipsa om?

Det vanligaste är väl nån kamera med 3x optisk zoom och runt 3 mp.
Olympus gör bra kameror.

Den här kanske?:

http://www.blocket.se/view/3603521.htm?caller=usl_s&l=0&c=1&city=0
 
Ja något sånt...
Vill att bilderna ska ha skärpa, vill ju att man ska se föremålet jag ska ta kort på bra.

Ska kolla runt mer...
 
More skrev:
Ja något sånt...
Vill att bilderna ska ha skärpa, vill ju att man ska se föremålet jag ska ta kort på bra.

Ska kolla runt mer...

Lektion nr 1: Det finns inget som heter billigt och bra... :tomten :tungan

Tips nr 2: Några kameror som fått väldigt bra i tester de senaste månaderna(året) är nikons mindre kameror. Jag har varit fasligt nära att köpa en sån till mossan pga olika anledningar. Tydligtvis bra bilder förhållande till pris. Liten med enkelt enhandsgrepp som gör att man kan sköta allt med en hand. Enkel att handhava över lag. Använder sig av Compact Flash, vilket är det billigaste o mest använda kortet. Skickar med laddare o laddbatterier(AA)...osv osv

Läs här från min bibeltidning: http://arkiv.idg.se/pdf/M3/2003/9/58-Test1 Digitalkameror,M309.PDF

http://arkiv.idg.se/pdf/M3/2004/5/test2_kameror62.pdf

Vettiga sajter:

Test: www.cyberphoto.se (säljer med)

www.stevesdigicams.com

Köpa: www.pricerunner.com

www.jmedata.se

www.pixmania.com

Notera att det finns många andra bra alternativ...känner kompisar som är väldigt nöjda med Canon Powershot A-serien med... Lycka till :)
 
Har inget att tillägga då jag inte är nån expert på kameror men vill iallafall berätta att.

Jag köpte en billig kamera, en hp (photsmart 320) med endast digitalzoom och nåra pixlar i upplösning.

Den är helt kass.
Laddar skitlänge efter man tagit kort.
Går inte att ta närbilder (blir bara suddigt).
Stor och ful.


Alltså en av de bättre köpen man gjort i sitt liv... :tomten


Så passa sej, lägg lite extra för att få nått bra eller köp begagnad som den där länken är mitt tips.
 
Minolta dimage xg eller nyare.
liten, smidig, bra batteri och laddar snabbbt.
Med den finns möjlighet att även spela in bild o ljud.
 
Josafan skrev:
Lektion nr 1: Det finns inget som heter billigt och bra... :tomten :tungan


Wörd! Här har vi en som förstår. Det e inte ofta man får höra. Det är nog inte många som köper en proffskamera som inte e fotograf. Dels för att de är bra mycket dyrare än "vanliga" kameror, dels för att de tenderar att bli klumpiga.

Resonemanget "jag behöver inget avancerat" bör man genast få bort. Du behöver en kamera som ger bra bilder även om du inte e "proffs". Gå in på www. cyberphoto.se Där kan du jämföra funktioner, priser, kvaltè m.m. Om du inte känner dig kunnig på området, finns även en hel del info om vad man bör tänka på. :tummenupp
 
Santo skrev:
Wörd! Här har vi en som förstår. Det e inte ofta man får höra. Det är nog inte många som köper en proffskamera som inte e fotograf. Dels för att de är bra mycket dyrare än "vanliga" kameror, dels för att de tenderar att bli klumpiga.

Resonemanget "jag behöver inget avancerat" bör man genast få bort. Du behöver en kamera som ger bra bilder även om du inte e "proffs". Gå in på www. cyberphoto.se Där kan du jämföra funktioner, priser, kvaltè m.m. Om du inte känner dig kunnig på området, finns även en hel del info om vad man bör tänka på. :tummenupp

Har aldrig fotat ngt nämnvärt, kan glatt kalla mig för amatör och prylgalning, första kameraköp: Canon D30 :banana :död
 
Tips 3: Bli inte megapixelfreak, kolla OCKSÅ på optiken. Många kameror som gjorts tunna och smidiga missar en hel del på optiken vilket drar ner skärpa osv... 3 mpix är lagom... :gnissla
 
Här är en till som tittade för mycket på priset :hej köpte en 'Trust' (haha) kamera med hela 4 megapixel för under 800:-. Funkar jättebra bortsätt från en sak: korten blir ganska kassa. dumt att snåla när det gäller digitalkamera... :gnissla
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top