Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
Jag har nog ingen åsikt i förslaget. Kan bara konstatera att alla trafikvana man får som bilist, motorcyklist, cyklist, gångtrafikant etc ger en fler glasögon att tolka trafikmiljön. Jag skaffade b-kort något år innan jag tog mc-kort och det är inget jag ångrar. Det gjorde mig till en bättre motorcyklist. På samma sätt har a-kortet gjort mig till en bättre bilist. Åker ni någonsin ner till Nürburgring i bil kommer ni att förstå vad jag menar. Som motorcyklist kan man sätta sig in i hur motorcyklisterna kör. Man tar t ex inte och bromsar sig förbi när motorcyklisten gått ut och är helt inne på att välja spår genom kurvan även om man förbannar sig över att mc-föraren har bättre acceleration och att man inte får många bra tillfällen att köra om innan nästa kurvparti vid inbromsning. Jag är inte ett dugg förvånad över de olyckor som sker mellan bilister och motorcyklister där nere. Många skulle säkert kunna undvikas om man hade erfarenhet från båda trafikslagen. Helst skulle man så klart separera de två.