Bilkort krävs innan man får ta hojkort

Jag har nog ingen åsikt i förslaget. Kan bara konstatera att alla trafikvana man får som bilist, motorcyklist, cyklist, gångtrafikant etc ger en fler glasögon att tolka trafikmiljön. Jag skaffade b-kort något år innan jag tog mc-kort och det är inget jag ångrar. Det gjorde mig till en bättre motorcyklist. På samma sätt har a-kortet gjort mig till en bättre bilist. Åker ni någonsin ner till Nürburgring i bil kommer ni att förstå vad jag menar. Som motorcyklist kan man sätta sig in i hur motorcyklisterna kör. Man tar t ex inte och bromsar sig förbi när motorcyklisten gått ut och är helt inne på att välja spår genom kurvan även om man förbannar sig över att mc-föraren har bättre acceleration och att man inte får många bra tillfällen att köra om innan nästa kurvparti vid inbromsning. Jag är inte ett dugg förvånad över de olyckor som sker mellan bilister och motorcyklister där nere. Många skulle säkert kunna undvikas om man hade erfarenhet från båda trafikslagen. Helst skulle man så klart separera de två.

Fördelen med vissa skåpbilar är att man slipper vrida på huvudet när man söker döda vinkeln. Enda problemet är om någon ligger 0.5 meter bakom men då pratar vi om något helt annat som inte går att beskylla föraren i bilen på.

Allt handlar om körvana och erfarenhet inte hur många år man haft ett körkort...vissa nyttjar det knappt.

Fast hamnar man stillastående vid en påfart som ansluter till vänster om den befintliga enkelriktade vägen, samtidigt som påfart ansluter i en svag vinkel, då ser man ingenting då speglen tar området bakom bilen och man har ett stor skåp ivägen på höger sida. :gråta

Tack och lov gäller förslaget bara Australien. Än så länge i.a.f. så vi behöver inte elda upp oss alltför mycket, dock kan det vara bra att samla goda argument mot ett sånt förslag ifall det dyker upp även här i Svedala.

En sak jag tycker är jävligt idiotiskt, När man är 18 får man köra vilken bil som helst alltså en bucatti veyron med 1001hk, men inte motorcykel med mer än 34hk... Kanske bör ha HK/NM restriktioner på bilar också. Förstår inte vad deras jävla problem med hojjar är, släpper ut mindre, mindre trängsel visst fler % olyckor om man jämför med hur lite folk det är som kör hoj jämfört med bil. Men majoriteten är utan körkort just pga att dem höjjer avgifterna och klyddar hela tiden. Folk som köpt hojjar nu 2012 och allt, kanske inte hunnit ta kortet sen så nästa år måste dem sälja allt och vänta till 24 hur många av dem kommer inte köra utan istället jag hade iallfall

När jag tog MC kortet till lätt fick vi reda på genom risk 2an att bilister med hästsläp såg inte ett smack bakom. Det skulle nog vara bra att nöta in att det finns motorcyklister på våra vägar även i alla körkortsklasser. Det nämns iallafall inte mycket om motorcyklister när jag tog bil körkortet.

Själv så tog man motorcykelkort en månad efter B kortet. Hade kört 1500 mil då på moped... :P

Jag tror inte det gjorde nån större skillnad å ha bilkort före mc kort( inte i mitt fall iaf. :banana ). Teorin blev dock mycket lättare för mc kortet.... :tungan

Har än inte varit med om nån olycka på någon av fordonstyperna...

Mitt mckort har räddat mig många gånger när jag kört plåtlåda. Kommit i en tajt läge och istället för att hoppa på bromsen så har man tungan rätt i munnen och styr upp läget även utan ABS.

Så tycker detta va lite långsökt. Det är ju redan så dyrt att de flesta har ändå inte råd att skaffa det samma år.

En sak jag tycker är jävligt idiotiskt, När man är 18 får man köra vilken bil som helst alltså en bucatti veyron med 1001hk, men inte motorcykel med mer än 34hk... Kanske bör ha HK/NM restriktioner på bilar också. Förstår inte vad deras jävla problem med hojjar är, släpper ut mindre, mindre trängsel visst fler % olyckor om man jämför med hur lite folk det är som kör hoj jämfört med bil. Men majoriteten är utan körkort just pga att dem höjjer avgifterna och klyddar hela tiden. Folk som köpt hojjar nu 2012 och allt, kanske inte hunnit ta kortet sen så nästa år måste dem sälja allt och vänta till 24 hur många av dem kommer inte köra utan istället jag hade iallfall

Detta är nog återigen en kalkylerad risk från regelmakarnas sida.

En veyron kostar väl drygt 11 000 000 kronor.
En turbohoj kan du hitta för 50 000 kronor.

Jag kan lova dej att om du mot förmodan hittar någon som vill låna ut sin Veyron till dej så kommer den personen med största sannolikhet inte låta dej bomba satan.

Jag kan lova dej att om du mot förmodan hittar någon som vill låna ut sin Veyron till dej så kommer den personen med största sannolikhet inte låta dej bomba satan.

http://www.blocket.se/helsingborg/Lotus_elise_111s_42107461.htm?ca=22&w=3
Visst, inte riktigt samma effekt/viktförhållande som en sporthoj, men garanterat ett fordon som en fjunig 18-åring med jobb på fabrik kan lyckas få ihop till ett lån för, och bomba runt helvete med på ett liknande sätt som med en hoj.

Jag lånade en Porsche när jag var 19 och det blev lite inspirerad körning. Okej inga 1001 hästar men mycket för en 19åring i vart fall. :yoparty

Innan någon ens borde få köra bil i trafik borde hojkörning i trafik ingå i riskutbildningen för B-kort!!!
:rock

Tvärt om hade ju varit bättre, alla måste ha haft minst lätt MC innan man får ta B-kort.

Tycker dehär resonemangen med höjda åldrar för mc-kort och riskutbildningar och dyligt är lite snevridna.
Bilister orsakar 90% av olyckorna med bil och mc inblandade, sen utöver de orsakar de en stor del av cykelolyckorna och många allvarliga olcykor med fotgängare också.

Men i sverige ska vi tydligen straffa och ändra mobboffren och inte mobbarna

Håller helt med, som lätt mc förare blir man dagligen utsatt för idioter i bilar som göra livsfarliga saker på vägarna som kan få mig rejält skadad eller dödad men dom skiter i det eftersom att dom har en stålbur att sitta i.
du tänker helt rätt klubba!

Kanske lite offtopic men ang bilister orsakar 90% av olyckorna med bil och mc inblandade Hur räknas det egentligen? Som exempel: En mc som ligger i 150+ på en kurvig 70väg och en bil svänger ut från en lite halvskymd sidoväg = krash.
Vems är felet i statestiken?

Kanske lite offtopic men ang bilister orsakar 90% av olyckorna med bil och mc inblandade Hur räknas det egentligen? Som exempel: En mc som ligger i 150+ på en kurvig 70väg och en bil svänger ut från en lite halvskymd sidoväg = krash.

Är försäkringsbolagens statestik, så är de som ansetts vållande av FB efter att båda skadeanmälningar kommit in, eller de som ansetts vållande av polisen vid de tillfällen de varit på plats.

Är försäkringsbolagens statestik, så är de som ansetts vållande av FB efter att båda skadeanmälningar kommit in, eller de som ansetts vållande av polisen vid de tillfällen de varit på plats.
Jo så långt kunde jag gissa. Men för att föra vidare frågan. Hur brukar det "dömmas"? Eller helt enkelt delad skuld då liiiite bättre uppsyn från bilens sida hade hjälpt. Likaså från mc´s sida, liiite lägre fart hade hjälpt.
Rätt omöjlig fråga att se från enstaka exempel men med en lite längre jämförelse med rapporter borde ett resultat lätt visa sej, om det gjorts?.

Den statistik som finns är framtagen av försäkringabolagen.
Enligt deras regler så är den som körde ut vållande då det var väjningsplikt. Att det sedan var i stort sett orealistiskt att hinna se motorcykeln då den höll 100 över gällande gräns och det var ett krön en bit bort spelar ingen roll.

så just det scenariot är ett typfall på när statistiken blir lite missvisande.

Håller med "Klubba". Bra om bilförare får känna på att köra hoj. Visa versa ser jag inga direkta vinster med.

Jag tycker att det skall vara krav på kort för tung lastbil och nitroxdykning innan man får ta mckort! :mattias

De kan ju i alla fall inte skada! :fakta

:glömdet

/e

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...