Biljäveln dog, Hjälp mig!

Frågan är om värdet kan sjunka under 1-1,5k så länge den startar och går?
Det är inga "stora pengar" det handlar om.
Vem har sagt att det inte ska bli en "raggarbil" :va

:rolleyes:

Jag är nöjd om den går tills november(besiktning), sen kanske det blir att köpa en bättre vinterbil om pengar finnes. Nu vill jag bara ha något att transportera mig i, och sladda med, tills körkortet för A är fixat. Ja, regniga dagar så kan det vara gott med en bil också.

Vill jag göra det ordentligt i nästa bil så gör jag det då. Just nu är jag en 18åring som haft B-kort i en vecka och egen bil i 5 dagar, varav jag kunnat bruka den första kvällen. Så jag vill KÖRA

Ok, säkra bara upp dina tattarlösningar. Röklukt och elbrand i bilen när du sitter i kö i götatunneln blir lätt andras problem också. Som Zappen sa så är det dessutom sällan brott mitt på välklammade kablar. Så det är inte så svårt att finna felen som man kanske i förstone tror som nybörjare.

God natt! :D

/J

Se där, då fungerar matning och manöver, då är reläet förmodligen trasigt, hade reläet fungerat skulle du ha fått spänning på två kablar till, manövern och sedan reläet dragit även utgången.

Jag tror att vi gjort ett "major" fel när vi mätt, vi har ju dragit ur reläet och mätt i själva "kontakten" :confused: Man borde väl mäta på baksidan av kontakten (där kablarna går in) när reläet sitter på kontakten :va

:näsblod :novis

Visst man kan vara seriös och mäta sig fram till en kabel som ger spänning när man slår på tändningen men varför bry sig?

För att det är precis lika jobbigt som att mäta sig fram till en belysningskabel som har ström hela tiden?

Det vore ju synnerligen korkat att koppla in sig på en hel/halvljuskabel så att bilfan bara går på hel eller halvljus, återstår då positionsljus, på vissa bilar lyser dom med reducerad spänning då hel/halvljus är på, på vissa bilar inte alls...

GÖR RÄTT FRÅN BÖRJAN även om bilfan är en häck.

Få fart på bilen först med grejer som kostar en 50 lapp på macken å lite kabel och kabelskor man har hemma, SEN när det är helg och fint väder så gör man det riktigt men nytt fint relä man KÖRT till skroten och hämtat, inte cyklat.

Det är heeelt ok! :D Såna där lagningar är perfekta när man är långt hemifrån

Jag tror att vi gjort ett "major" fel när vi mätt, vi har ju dragit ur reläet och mätt i själva "kontakten" :confused: Man borde väl mäta på baksidan av kontakten (där kablarna går in) när reläet sitter på kontakten :va

Mät med nål genom kabelisoleringen, med reläet lossat ur sockeln ser du ju bara om matning och manöver finns, IOFS viktigt att kolla, men du ser aldrig om reläet drar!

Så det är inte så svårt att finna felen som man kanske i förstone tror som nybörjare.

God natt! :D

/J

När man har felsökt i 20 timmar utan att hitta felet så tappar man hoppet om att det ska vara "lätt"

Sova är fan en bra ide, God natt!:tummenupp :3freak

Frågan är bara var tryckvakten sitter, matar man pumpen hela tiden och det inte sitter någon tryckvakt i pumpen lär pumpen överhetta, i bästa fall brinner bilfan upp och problemet är löst permanent!

Snabbaste lösningen är att köpa eller låna ett annat relä, kostar förmodligen bara några hundralappar. Är det inte det som är felet så kan du lämna tillbaka eller sälja det nya till någon annan. (eller ha det som reserv)

Mät med nål genom kabelisoleringen, med reläet lossat ur sockeln ser du ju bara om matning och manöver finns, IOFS viktigt att kolla, men du ser aldrig om reläet drar!

Ja, se, där har vi ju antagligen "felet"... Jaja, får se vad jag känner för imorgon, kanske känner mig "tattaraktig" och drar massa nya kablar via massa nya relän :) :gnissla

Frågan är bara var tryckvakten sitter, matar man pumpen hela tiden och det inte sitter någon tryckvakt i pumpen lär pumpen överhetta, i bästa fall brinner bilfan upp och problemet är löst permanent!

Det var änna det svaret jag väntade på när jag frågade "funkar det att göra så som Rigge sa"

Snabbaste lösningen är att köpa eller låna ett annat relä, kostar förmodligen bara några hundralappar. Är det inte det som är felet så kan du lämna tillbaka eller sälja det nya till någon annan. (eller ha det som reserv)

Vafan, polaren har ju en 360 stående som startar och går.. Varför tänker man inte på sånt här från början?:huvet

Last edited:

Tror du verkligen det? I bilen jag trimmar kör jag båda bränslepumparna på full fräs, men varken den eller Volvon kommer ju gå 20 000 mil till.

Fast det där med hel och halvljus va ju ett sanningens ord. Enklast att koppla in sig på en baklampa alltså. Såklart tycker jag också han ska göra det rätt men jag hade gärna kunnat använda bilen under felsökningen.

:machinegu :kulspruta

Tror du verkligen det? I bilen jag trimmar kör jag båda bränslepumparna på full fräs, men varken den eller Volvon kommer ju gå 20 000 mil till.

Fast det där med hel och halvljus va ju ett sanningens ord. Enklast att koppla in sig på en baklampa alltså. Såklart tycker jag också han ska göra det rätt men jag hade gärna kunnat använda bilen under felsökningen.

Nu när jag kollar här imorgon vill jag veta om bilen brinner upp om jag gör en "Rigge-lösning" :fakta

Kopplar i så fall in mig på nån annan kabel i motorrummet som ger ström när tändningen är på och lampor osv är avstängt.
Jag vill använda bilen:huvet

Jag är alls inte ovan kreativa lösningar på problem, tvärtom, jag gillar sånt, men det är så pass enkelt att göra rätt från början i det här fallet.

Dina pumpar kanske har inbyggd tryckvakt?
Tystnar dom en stund efter att du har slagit på tändningen även om du inte startar motorn?

Annars pumpar dom ju soppan runt runt i returen till tanken, vilket dom IOFS säkert pallar ett tag, det brukar vara kopplat så i folkracebilar, men dom går ju sällan mer än tio minuter åt gången.

:machinegu :kulspruta

Nu när jag kollar här imorgon vill jag veta om bilen brinner upp om jag gör en "Rigge-lösning" :fakta

Kopplar i så fall in mig på nån annan kabel i motorrummet som ger ström när tändningen är på och lampor osv är avstängt.
Jag vill använda bilen:huvet

Det spelar ingen roll vilken kabel i motorrummet du kopplar på om systemet från början kräver att manövern går via en tryckvakt, pumparna kommer att gå hela tiden ändå med det du kallar "Rigge-lösning"

Däremot är det högst otroligt att det skulle få bilen att brinna upp, pumpen kanske pajjar av överhettning, men bilen behöver inte ta eld för det.
Den KAN göra det, men det är inte säkert/troligt att den gör det.

Last edited:
Friskt kopplat hälften brunnet, ni är bara griniga för jag är smartare :yoparty

Skoja bara.

Angående mina pumpar jag har kopplat förbi tryckregulatorn och kör som jag beskrivit ovan fast jag har tagit styrströmmen från original pumpkablage, alltså går dom på full makaron men har kvar samma funktion så dom startar på tändningsnyckeln och stannar om motorn stannar vilket inte Limez pump kommer göra om han voltar eller något sånt dumt. Det har väl inte med saken att göra men jag har catchtank så pumpen i tanken har knappt något mottryck.

Svar till Limez då: Bilen kommer inte brinna upp, händer nå så går väl pumpen sönder jag tror knappast den tar eld. Kör du åt helvete så slå av lyset :död

Fixa den riktigt sen (snart)

Du vet var relät sitter, du vet vilken kontakt som ger 12V konstant och vilken som ger 12V när tändningen slås på.
Ta en multimeter och Ohm-mät på de två återstående kontakterna och jord, den kontakt med lägst värde är jord, den andra går till pumpen.
Sätt en kabelsnutt mellan konstant 12V och den som går till pumpen, funkar pumpen då så är det relät som är paj om inte så är det kabeln/anslutiningarna till pumpen.

Lätt som en plätt:tummenupp

Du vet var relät sitter, du vet vilken kontakt som ger 12V konstant och vilken som ger 12V när tändningen slås på.
Ta en multimeter och Ohm-mät på de två återstående kontakterna och jord, den kontakt med lägst värde är jord, den andra går till pumpen.
Sätt en kabelsnutt mellan konstant 12V och den som går till pumpen, funkar pumpen då så är det relät som är paj om inte så är det kabeln/anslutiningarna till pumpen.

Lätt som en plätt:tummenupp

Provade med polarens relä, som sitter i en bil som startar och går, inget resultat, den hostar till på startgas men inget mer.

Orkar inte pilla mer just nu.. Är så jävla arg på mig själv för att jag köpte den jävla bilfan.

Fick låna syrrans bil ikväll iaf. Och då kör jag hellre den än mekar surVolvo, även om det är en relativt tråkig framhjulsdriven halvkombi.

Tror inte pumpen startar i ACC läget utan aktiveras bara när man vrider om nyckeln och motorn startar.

Tror inte pumpen startar i ACC läget utan aktiveras bara när man vrider om nyckeln och motorn startar.

:va :va

Nu har farsan erbjudit sig att betala för att nån verkstad fixar den, han tycker la synd om mig. Men det känns som att jag vill veta helt säkert att jag inte kan lösa det själv innan man bogserar iväg möget.

:va :va

Nu har farsan erbjudit sig att betala för att nån verkstad fixar den, han tycker la synd om mig. Men det känns som att jag vill veta helt säkert att jag inte kan lösa det själv innan man bogserar iväg möget.

Dra en kabel från + på batteriet och sätt den på pumpen, dra utanför bilen och be nån hålla den mot batteripolen. Starta. Går den så koppla in kabeln med ett extraljusrelä.

Dra en kabel från + på batteriet och sätt den på pumpen, dra utanför bilen och be nån hålla den mot batteripolen. Starta. Går den så koppla in kabeln med ett extraljusrelä.

Det är nästa steg då, tar det imorgon eftermiddag, eller om jag hinner på morgonen. Kanske till och med gör det senare i natt om jag orkar:tummenupp

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra