Biljäveln dog, Hjälp mig!

Vill bara få konfirmerat att det går att göra så som Rigge säger, ska försöka handla relä och säkringshållare imorgon i så fall. Har kört bilen i ca 2-3 timmar hittills, och mekat i kanske 20 timmar, orkar inte hålla på mer :(
 
Vill bara få konfirmerat att det går att göra så som Rigge säger, ska försöka handla relä och säkringshållare imorgon i så fall. Har kört bilen i ca 2-3 timmar hittills, och mekat i kanske 20 timmar, orkar inte hålla på mer :(

Ett relä är billigare än en ny bensinpump så var glad att du kommer billigt undan. :)
 
Ett relä är billigare än en ny bensinpump så var glad att du kommer billigt undan. :)

Ja, det är väl så, men funkar det då?
Sen kommer vi till kabeldragningen, fick tips av "Slappa" att sätta relät i motorrummet bredvid batteriet, ta styrström från en framlampa och sen dra en kabel ner längs med soppaledningarna till pumpen. Det låter bra:tummenupp
 
Ja, det är väl så, men funkar det då?
Sen kommer vi till kabeldragningen, fick tips av "Slappa" att sätta relät i motorrummet bredvid batteriet, ta styrström från en framlampa och sen dra en kabel ner längs med soppaledningarna till pumpen. Det låter bra:tummenupp

Men det ändå en nödlösning för att istället byta det felande reläet/säkringen eller om det är kabelbrott/ jordningsfel.

Hursom så slipper du snart gå till skolan, din latmask.. :tungan
 
Last edited:
Varför ta ström från belysningen ÖHT?

Det finns dussinvis med kablar som blir strömförande när du slår på tändningen, varför just lyset?
För att bilen ska stanna när du slår av lyset?
För att inte bilen ska kunna stå på tomgång med lyset av?

Gör det rätt med en gång.

Där det befintliga reläet sitter har du alla kablar du behöver, matning, manöver, kabel bak till pumpen osv...

Är det reläet som är trasigt behöver du bara byta det (även om du använder ett universalrelä som på bilden), är det kabelbrott behöver du bara dra just den kabeln ny.

Dra ny kabel från lyse och batteri för att mata ett nytt relä som skickar ström på en ny kabel bak till pumpen måste ju vara en omväg på flera meter ny kabel i onödan.
 
Men det ändå en nödlösning för att istället byta det felande reläet/säkringen eller om det är kabelbrott/ jordningsfel.

Hursom så slipper du snart gå till skolan, din latmask.. :tungan

Nödlösning o nödlösning, funkar det så funkar det, och då är jag nöjd:tummenupp

Ja, till skolan har jag dryga kilometern, men till praktikplatsen har jag ca 3 mil så det är lite jobbigare, men man kan ju åka buss också:gnissla :näsblod
 
Där det befintliga reläet sitter har du alla kablar du behöver, matning, manöver, kabel bak till pumpen osv...

Är det reläet som är trasigt behöver du bara byta det (även om du använder ett universalrelä som på bilden), är det kabelbrott behöver du bara dra just den kabeln ny.

Dra ny kabel från lyse och batteri för att mata ett nytt relä som skickar ström på en ny kabel bak till pumpen måste ju vara en omväg på flera meter ny kabel i onödan.

Det är väl just det att jag inte har lyckats hitta den felande länken på ca 20 timmars mek, så det känns ganska hopplöst. Men vist, det finns ju lite kablar från det befintliga reläet som bara ger ström när jag slår på tändningen, så jag kan ju plocka styrström från någon av dem.

Vet inte heller vilken kabel som går ner till pumpen då det är lite svårt att följa kabeln under bilen.

Vad gör det om man tar en omväg på "flera meter ny kabel i onödan"?
 
Hade jag haft tillgång till en kamera och någon som filmar skulle jag ha gjort en "GuW's elskola" och lagt ut på tuben.

Innan du börjar felsöka, kolla att alla säkringar är hela!

1. Lokalisera det befintliga reläet
2. Anslut krokodilklämman på sladden av en testmejsel till jord. (testa mejseln mot batteriets plus för att se att jorden och lampan funkar)
3. Testa alla grövre kablar på reläet för att se om du har spänning på någon av dom med tändningen av, om JA har du hittat matningen från batteriet och den fungerar. (det är inte säkert att matningen ska vara strömförande med tändningen av, men mest troligt)
4. testa om en till kabel (oftast en klenare) får spänning när du slår på tändningen, om JA har du hittat manövern och den fungerar.
5. Testa om någon fler grov kabel på reläet har fått spänning när tändningen är på, om JA har du hittat kabeln ut till pumpen och konstaterat att reläet funkar, felet är troligast kabelbrott ut till pumpen. (eller oxiderade anslutningar, vilket inte är ovanligt)

Vad gör det om man tar en omväg på "flera meter ny kabel i onödan"?

Det är tattaraktigt och en massa onödigt jobb om det redan finns en fungerande kabel ditsatt från fabrik!
 
Last edited:
Hade jag haft tillgång till en kamera och någon som filmar skulle jag ha gjort en "GuW's elskola" och lagt ut på tuben.

:hihi :hihi :) :tummenupp


Innan du börjar felsöka, kolla att alla säkringar är hela!

3. Testa alla grövre kablar på reläet för att se om du har spänning på någon av dom med tändningen av, om JA har du hittat matningen från batteriet och den fungerar. (det är inte säkert att matningen ska vara strömförande med tändningen av, men mest troligt)
4. testa om en till kabel (oftast en klenare) får spänning när du slår på tändningen, om JA har du hittat manövern och den fungerar.
5. Testa om någon fler grov kabel på reläet har fått spänning när tändningen är på, om JA har du hittat kabeln ut till pumpen och konstaterat att reläet funkar, felet är troligast kabelbrott ut till pumpen. (eller oxiderade anslutningar, vilket inte är ovanligt)

Alla säkringar är hela.

Jag har spänning i ett stift/kabel när tändningen är av.
Har för mig att jag får spänning i ett annat "stift" med tändningen på.

Får mäta mer imorgon när jag har din text framför mig.


Det är tattaraktigt och en massa onödigt jobb om det redan finns en fungerande kabel ditsatt från fabrik!

Jag drar hellre en ny kabel på ett "tattaraktigt" sätt än att skära upp all krympslang och leta efter ett kabelbrott, särskilt under bilen.. Ser inte hur det skulle bli mer jobb att göra det "the tattar way" än att som jag beskrev leta kabelbrott under/i bilen.

Det är ändå en slitochslängbil som gick från att vara värd 3k till att vara värd 1,5k på 14 mil, så jag skiter faktiskt i om det är "tattaraktigt" bara bilen startar och går framåt.

Hade varit skillnad om det varit en bil värd 10-15k och uppåt.
 
Last edited:
:Jag drar hellre en ny kabel på ett "tattaraktigt" sätt än att skära upp all krympslang och leta efter ett kabelbrott, särskilt under bilen.. Ser inte hur det skulle bli mer jobb att göra det "the tattar way" än att som jag beskrev leta kabelbrott under/i bilen.

Du vet ju inte ens om matarkabeln till pumpen är trasig än. Skulle det vara så osannolikt att brottet sitter mit i den är det bättre att med en knappnål och krokodilklämma göra stickprov längs den befinliga kabeln istället.

Men visst kan man göra förbikopplingar, men då sänker man värdet på bilen, det blir en raggarbil som blir allt svårare att felsöka.

Men det kommer du ju säga att du skiter i. Men det kan vara bra att lära sig göra saker ordentligt ändå, nästa bil kanske du vill kunna vara lite mer seriös med.

Så gör som Guw säger nu! :D
 
Alla säkringar är hela.

Jag drar hellre en ny kabel på ett "tattaraktigt" sätt än att skära upp all krympslang och leta efter ett kabelbrott, särskilt under bilen.


Har för mig att det finns en separat säkring (på typ 25w) i motorummet (volvo240, "mitten" på vänster framskärm), förutom en eller två säkringar i vanliga säkringsdosan.

Kablar går sällan sönder på andra ställen än där de utsätts för rörelse. Så antingen vid någon karossgenomgång, eller mer troligt, där kabeln är ansluten vid bensinpumpen. Alternativt att det är så rostigt och skitigt att pumpen inte jordas ordenkligt.

Edit: lite upprepning..

Skulle själv byta bränslefiltret på min bil (240) med två bensinpumpar (en i tanken) och de låg på 2 säkringar. Men efter att ha tagit bort BÅDA säkringarna för att tömma bränsleledningarna och bilmotorn ändå fortsatte att gå.... så gav jag upp... :huvet Kändes som att jag inte behövde byta filtret då...
 
Last edited:
Men visst kan man göra förbikopplingar, men då sänker man värdet på bilen, det blir en raggarbil som blir allt svårare att felsöka.

Men det kommer du ju säga att du skiter i. Men det kan vara bra att lära sig göra saker ordentligt ändå, nästa bil kanske du vill kunna vara lite mer seriös med.

Så gör som Guw säger nu! :D

Frågan är om värdet kan sjunka under 1-1,5k så länge den startar och går?
Det är inga "stora pengar" det handlar om.
Vem har sagt att det inte ska bli en "raggarbil" :va

:rolleyes:

Jag är nöjd om den går tills november(besiktning), sen kanske det blir att köpa en bättre vinterbil om pengar finnes. Nu vill jag bara ha något att transportera mig i, och sladda med, tills körkortet för A är fixat. Ja, regniga dagar så kan det vara gott med en bil också.

Vill jag göra det ordentligt i nästa bil så gör jag det då. Just nu är jag en 18åring som haft B-kort i en vecka och egen bil i 5 dagar, varav jag kunnat bruka den första kvällen. Så jag vill KÖRA

Har för mig att det finns en separat säkring (på typ 25w) i motorummet (volvo240, "mitten" på vänster framskärm), förutom en eller två säkringar i vanliga säkringsdosan.

Det sitter 2 säkringar i "mitten på vänster framskärm", dem är hela. Den ena är på 8 och den andra på 16 har jag för mig, har provat att koppla förbi båda dessa med ståltråd, utan framgång.

Alla säkringar i dosan är hela.
 
Last edited:
Ett volvo originalrelä är garanterat dyrare än en extraljussäkring. Med min tattarlösning så är man på rull på en timme. Anledningen att jag sa att man ska stjäla styrströmmen från lyset är att det är enkelt. Att sätta relät fram eller bak spelar ingen som helst roll det blir varken mer eller mindre kabel.

Visst man kan vara seriös och mäta sig fram till en kabel som ger spänning när man slår på tändningen men varför bry sig?

Få fart på bilen först med grejer som kostar en 50 lapp på macken å lite kabel och kabelskor man har hemma, SEN när det är helg och fint väder så gör man det riktigt men nytt fint relä man KÖRT till skroten och hämtat, inte cyklat.
 
Skulle själv byta bränslefiltret på min bil (240) med två bensinpumpar (en i tanken) och de låg på 2 säkringar. Men efter att ha tagit bort BÅDA säkringarna för att tömma bränsleledningarna och bilmotorn ändå fortsatte att gå.... så gav jag upp... :huvet Kändes som att jag inte behövde byta filtret då...

Resultatet av en så kallad "tattaraktig" lösning alltså?
 
Ett volvo originalrelä är garanterat dyrare än en extraljussäkring. Med min tattarlösning så är man på rull på en timme. Anledningen att jag sa att man ska stjäla styrströmmen från lyset är att det är enkelt. Att sätta relät fram eller bak spelar ingen som helst roll det blir varken mer eller mindre kabel.

Visst man kan vara seriös och mäta sig fram till en kabel som ger spänning när man slår på tändningen men varför bry sig?

Få fart på bilen först med grejer som kostar en 50 lapp på macken å lite kabel och kabelskor man har hemma, SEN när det är helg och fint väder så gör man det riktigt men nytt fint relä man KÖRT till skroten och hämtat, inte cyklat.

Äntligen någon som tänker som mig :)

Jag vill vara på rull på en timme:tummenupp

Har dem extraljusrelän på Statoil tro?:va
 
:hihi :hihi :) :tummenupp




Alla säkringar är hela.

Jag har spänning i ett stift/kabel när tändningen är av.
Har för mig att jag får spänning i ett annat "stift" med tändningen på.

Får mäta mer imorgon när jag har din text framför mig.

Se där, då fungerar matning och manöver, då är reläet förmodligen trasigt, hade reläet fungerat skulle du ha fått spänning på två kablar till, manövern och sedan reläet dragit även utgången.

Kolla även att reläet har jord, har reläet ingen jord så drar det inte trots matning och manöver...
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top