Biljäveln dog, Hjälp mig!

Å vips blev det så långt avstånd mellan rotor och stift att gnistan blir för klen, eller inte kommer alls :rolleyes: Ny rotor + lock kostar ca 150kr på Biltema, väl investerade pengar! :fakta

Varför skulle det bli det? Brukar alltid ta sandpapper och slipa lite funkar hur bra som helst.
 
Varför skulle det bli det? Brukar alltid ta sandpapper och slipa lite funkar hur bra som helst.
Det finns ju en tanke med avståndet mellan rotor och spetsarna i locket. Sen kan man göra rent och slipabortförmycket också :) Jag säger inte att Limez skulle göra fel, men man har ju hört om folk som drar fast tändstift med mutterknackare, hoppar på kraftskaft för att dra åt oljepluggen mm :(
Sen slits ju rotor + lock också, det svetsar ju bort lite varje gång gnistan hoppar, det kan bli sprickor i locket mm. Men visst, underhåll gör ju att grejerna håller längre :tummenupp
 
Dra en kabel från + på batterien till kontaktstiftet på startmotorn, är du riktigt seriös sätter du en strömbrytare på kabeln.

1. Dra handbromsen.
2. Lägg ur växeln.
3. Sätt på tändningen.
4. Om batteriladdar finns, sätt på denna.
5. Gå ut till motorrummet och meka, fippla och dona...bara att flippa strömbrytaren och se om motorn startar alt kommer gnista, bränsle etc...

Tyvärr var jag rätt dålig på historia i skolan, så min kunskap om 340/360 är ganska minimal...men alla motorer behöver någon typ av bränsle samt en värmekälla. Startar den på startgas?

(om det var så att herren försökte sig på en bränut vid korsningen är det inte helt omöjligt att styrningen inne i rotorn mot fördelaren sett har gått av)
 
Last edited:
Startar den på startgas?

(om det var så att herren försökte sig på en bränut vid korsningen är det inte helt omöjligt att styrningen inne i rotorn mot fördelaren sett har gått av)

Har ingen startgas hemma så jag har inte provat.

Det var lugn och fin körning i villaområdet där jag bor, han knappt komma över 20 km/h innan den dog:huvet

Kolla hur rotorn i fördelaren ser ut, polarn har en 850 som rotorn lossnade på

Finns fördelare?
Har du torkat rent inuti?

Rotorn satt fast och det var rent och fint däri. Jävla mög. Alla säkringar var hela. Slängde på en halvliter soppa(det enda jag har hemma för tillfället) och det blev inte bättre för det.

Jättekul nu när bilen ställdes på idag och ägarbytet är fullföljt, min första egna bil, min första möjlighet att köra min egna bil, som jag betalat själv, som står på mig, som jag försäkrar själv, lagligt.


Det är rätt avtändande det här. Det ironiska är att jag(farsan) har en till bil (audi80) och den funkar och går som den ska(förutom att värmen e kass), men den är varken besiktigad försäkrad eller påställd..

Nu står skiten där och kostar mig 388 kronor i månaden, i trafikförsäkring. Och så vill den inte starta. Kul att gå till skolan, ..
 
Last edited:
Har ingen startgas hemma så jag har inte provat.

Det var lugn och fin körning i villaområdet där jag bor, han knappt komma över 20 km/h innan den dog:huvet





Rotorn satt fast och det var rent och fint däri. Jävla mög. Alla säkringar var hela. Slängde på en halvliter soppa(det enda jag har hemma för tillfället) och det blev inte bättre för det.

Jättekul nu när bilen ställdes på idag och ägarbytet är fullföljt, min första egna bil, min första möjlighet att köra min egna bil, som jag betalat själv, som står på mig, som jag försäkrar själv, lagligt.


Det är rätt avtändande det här. Det ironiska är att jag(farsan) har en till bil (audi80) och den funkar och går som den ska(förutom att värmen e kass), men den är varken besiktigad försäkrad eller påställd..

Nu står skiten där och kostar mig 388 kronor i månaden, i trafikförsäkring. Och så vill den inte starta. Kul att gå till skolan, ..

Ptja, om du nu har gnista så är det som sagt bara att kolla hur det står till med bränslet. Man kan lossa slangen på förgasare och dutta med starten för att förvissa sig om att matarpumpen går tex.

Så här års kan det tex samlas mycket vatten i tanken som i sin tur kan sätta igen filtret eller bilda vattenlås i soppaledningen eller flottörhuset.

Tex..

/J
 
Har ingen startgas hemma så jag har inte provat.

Det var lugn och fin körning i villaområdet där jag bor, han knappt komma över 20 km/h innan den dog:huvet





Rotorn satt fast och det var rent och fint däri. Jävla mög. Alla säkringar var hela. Slängde på en halvliter soppa(det enda jag har hemma för tillfället) och det blev inte bättre för det.

Jättekul nu när bilen ställdes på idag och ägarbytet är fullföljt, min första egna bil, min första möjlighet att köra min egna bil, som jag betalat själv, som står på mig, som jag försäkrar själv, lagligt.


Det är rätt avtändande det här. Det ironiska är att jag(farsan) har en till bil (audi80) och den funkar och går som den ska(förutom att värmen e kass), men den är varken besiktigad försäkrad eller påställd..

Nu står skiten där och kostar mig 388 kronor i månaden, i trafikförsäkring. Och så vill den inte starta. Kul att gå till skolan, ..

388 kronor i trafikförsäkring? JÄVLARS vad dyrt för en sån gammal bil.
 
Å vips blev det så långt avstånd mellan rotor och stift att gnistan blir för klen, eller inte kommer alls :rolleyes: Ny rotor + lock kostar ca 150kr på Biltema, väl investerade pengar! :fakta

Äh, nu ska du inte va sån...
Risken att avståndet blir sååå långt är bra mycket mindre än att lopporna
fuckar upp det och det är ju bara en nödlösning...
Har pillat både B18 och B20 och där funkade det utomordentligt...
skrapar man lite så kanske man t.o.m. kan ta sig till biltema och hem igen med dom nya delarna.. :D

Det finns ju en tanke med avståndet mellan rotor och spetsarna i locket. Sen kan man göra rent och slipabortförmycket också :) Jag säger inte att Limez skulle göra fel, men man har ju hört om folk som drar fast tändstift med mutterknackare, hoppar på kraftskaft för att dra åt oljepluggen mm :(
Sen slits ju rotor + lock också, det svetsar ju bort lite varje gång gnistan hoppar, det kan bli sprickor i locket mm. Men visst, underhåll gör ju att grejerna håller längre :tummenupp


Skulle Mr Meckrulle göra fel?? :hihi

@Limez
Okay, du har gnista på minst två stift så borde den ju hosta igång...
Då har du troligtvis ont om soppa...
D.v.s. stopp i en slang...
Enklast att kolla det är ju att se om stiften är blöta
när du malt runt en stund på startmotorn...
Var det kallt ute inatt så kan det ju rent teopraktiskt vara en ispropp
i systemet, sen har vi ju risken för vatten i tanken/filter/ledning alt. skräp...
Ksprit fixar vattnet och skräpet i tanken är det soppafilter byte
som löser...

Så det känns ju som att ksprit är enklast att börja med...
 
388 kronor i trafikförsäkring? JÄVLARS vad dyrt för en sån gammal bil.

Tycker det är rätt billigt jag, inget är billigt att försäkra när man är 18 jordsnurr, betalar mer än det dubbla själv, och jag bor absolut ingenstans...

Fattar känslan dock. :(
 
388 kronor i trafikförsäkring? JÄVLARS vad dyrt för en sån gammal bil.

Så är det när man varit 18 i en vecka och haft körkort i 6 dagar:huvet

Ptja, om du nu har gnista så är det som sagt bara att kolla hur det står till med bränslet. Man kan lossa slangen på förgasare och dutta med starten för att förvissa sig om att matarpumpen går tex.

Så här års kan det tex samlas mycket vatten i tanken som i sin tur kan sätta igen filtret eller bilda vattenlås i soppaledningen eller flottörhuset.

Tex..

/J

Visst, det kanske är lätt om man orkar, men nu har jag fan tappat lusten att meka. Måste till skolan nu också.....

@Limez
Okay, du har gnista på minst två stift så borde den ju hosta igång...
Då har du troligtvis ont om soppa...
D.v.s. stopp i en slang...
Enklast att kolla det är ju att se om stiften är blöta
när du malt runt en stund på startmotorn...
Var det kallt ute inatt så kan det ju rent teopraktiskt vara en ispropp
i systemet, sen har vi ju risken för vatten i tanken/filter/ledning alt. skräp...
Ksprit fixar vattnet och skräpet i tanken är det soppafilter byte
som löser...

Så det känns ju som att ksprit är enklast att börja med...

Tyckte att stiften såg lite blöta ut, mörka så att säga, men men, nu kan jag ju bara pilla hoj egentligen så vad vet jag.

Får köpa K-sprit och startgas på macken på väg hem från skolan sen då.
Om jag kan fixa skjuts i eftermiddag så kan jag ju tanka upp en 20L jeepdunk och hälla på för att späda eventuellt vatten lite.
 
Last edited:
Uj uj uj...min trafikförsäkring kostade ca 2000 om året men sen är ju jag en gammal hagga oxå. :tuttar
 
Efter 20+ (gamla) volvos, så kan jag tala om att det inte finns nån regel för hur mycket soppa det är i baserat på vad mätaren visar ;)

Detta har ju inte med saken att göra om det inte är soppatorrt. Men man ska akta sig nog för att köra torrt på en så gammal bil. I den sista slurken på botten så finns det en väldig massa skräp som kan sätta igen filter/pump.
Av den anledningen ska man inte heller stå med bilen igång när man tankar, då skiten virvlar upp(iaf om det bara är typ 5 liter kvar när man ska tanka).

Om du har kollat om du har gnista på stiften, så det inte är det som är felet, ta lite startspray, hostar han igång då har du isolerat felet till bränslet! Enkelt sätt att utesluta huruvida motorn får den sås han behöver!

Lycka till
RR
 
Om man äger en sån bil som du äger Limez ska man vara med i klubben 300power (300power.com). Mitt absoluta tips är att du blir medlem där och frågar dem, de har bra koll. Lite svårt för utomstående att förstå vilket intresse som finns för dessa bilar men vissa är halvt fanatiska. Själv har jag åkt en 360 med 250 - 300 hk. Jag kan säga att känslan var värre än en m5 e39.

Till er som hjälper till här på forumet kan jag säga att 360-snurrarn är en 740-motor i mindre storlek.

Och vad det gäller Bmw så kan jag säga att jag själv kör Bmw och det är underbara bilar men Volvo 300-serien är lite speciella att sladda med, de är kvicka och oförutsägbara vilket gör det hela mer spännande.

Jesper
 
Last edited:
Om du har ok gnista men bilen inte vill ändå så är det nog problemet bränslerelaterat.
Bosch LH systemet har ett relä som är kopplat ihop med spridarna, pajar relät så blir det ingen soppa förbi spridarna. På Volvo 740 sitter relät på höger fjädertorn i samma fäste som expantionskärlet. Har bilen AC så sitter det två likadana relän där..
Var det relät sitter på en 360 har jag ingen aning om.

Har du riktig otur så är det styrboxen som har dött :( , då blir det dyrt..

Har en hel del Volvoprylar, hör av dig om du behöver nåt :tummenupp
 
Om du har kollat om du har gnista på stiften, så det inte är det som är felet, ta lite startspray, hostar han igång då har du isolerat felet till bränslet! Enkelt sätt att utesluta huruvida motorn får den sås han behöver!

Lycka till
RR

Köpte startgas, och skiten hostar tamefan igång på det, men bara för några sekunder, jag är lycklig att det inte är tändningen iaf. :Bugar

Slängde i lite K-sprit också:tummenupp

Har ett bränslefilter liggandes, Biltema art.# 52-295

Vart sitter bränslefiltret och hur byter man det?:va :) :gnissla
Är det i motor-rummet eller under bilen?

Edit: Räddaren i nöden är en polare som har Haynes-boken till 300 serien! Han är här om 10 min:tummenupp :yoparty


PICT9421.jpg



Nu är jag taggad för mek!!:) :yoparty



Det är bra det, då får du snygga ben.:)

Det gillar du va:brynad :)


Du kanske skulle gå mek-skolan som finns här på forumet.
Ja, borde nog granska mig själv lite :gnissla :) :hihi

Om man äger en sån bil som du äger Limez ska man vara med i klubben 300power (300power.com). Mitt absoluta tips är att du blir medlem där och frågar dem, de har bra koll. Lite svårt för utomstående att förstå vilket intresse som finns för dessa bilar men vissa är halvt fanatiska. Själv har jag åkt en 360 med 250 - 300 hk. Jag kan säga att känslan var värre än en m5 e39.

Ska väl bli medlem där, men, jag vet hittills inget forum som har så snabb respons på sådana här konstiga frågor som Sporthoj.com:tummenupp :) :yoparty Det finns alltid någon som vet lite om något:tummenupp
 
Last edited:
Ska väl bli medlem där, men, jag vet hittills inget forum som har så snabb respons på sådana här konstiga frågor som Sporthoj.com Det finns alltid någon som vet lite om något

Jag tycker som bekant det och i det andra har du nog rätt...

Jesper
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top