Bilister. Finner inga ord!.!!!

ahh tråkigt att höra! hoppas det löser sej till din fördel. tur att du lever men synd på så fin hoj!

ething skrev:
Konstigt eller ej men kör man om någon som svänger vänster och det blir krock som är den som kör om vållande. Fick du 50/50 i det läget skall du vara glad.

Nehej du, nu är det ute och cyklar på den hala isen. Den som svänger vänster är alltid vållande eller medvållande.

philsson skrev:
ska polisen hänga med till platsen? ska jag ta korten före anmälan?. Har inte fått skjuts dit än.. :4skrika Tänkte vänta tills efter jag tagit kort med polisanmälan fast det kanske är dumt också. :confused:
Japp ta med dig polisen till plats.
Han var inte drogad eller berusad?
Du skulle ha ringt dom med 1 gång!
Hans lapp har vingar kan jag ju säga!

n'Lasse skrev:
Följande kan vara bra att känna till:

En kompis till mig (också sporthojsåkare) körde på en taxi med sin bil som gjorde en u-sväng från en p-plats till höger om vägen precis när kompisen skulle köra förbi den parkerade taxin. Det gick inte alls fort men en hel del plåtskador blev det. Taxichauffören hade bråttom till dagis så hon skrev på skaderapporten in blanco dvs hon erkände att det var hennes fel. Min kompis fyllde sedan i rapporten och ritade skisser etc och trodde att allt var frid och fröjd.

Men icke. Taxichauffören nekade sedan och sade att min kompis kört på henne snett bakifrån när hon var tvungen att bromsa för en buss!!! Försäkringsbolaget sade att underskrifterna på den där skadeblanketten inte betyder ett smack! Deras rekommendation var att ha en engångskamera i bilen och dokumentera allt. Samt att försöka få vittnen. Det slutade med att ord stod mot ord och min kompis fick utnyttja sin egen vagnskadeförsäkring (självrisk 3000:-). Dock slapp han bonussänkning.

Därför bra att alltid ringa polis, då finns det en officiell version som FB kan gå på, är det dyra skador ta polis till platsen.
Samma om nån kör på bakifrån, ska mycket till om den personen ska klara sig från vårdslöshet i trafik...

Nisse Järnet skrev:
Jag kan vittna åt dig om du vill! Visa flashen för f-bolagen också :)
Skulle antagligen bara förvärra saken?
Lindén skrev:
Japp ta med dig polisen till plats.
Han var inte drogad eller berusad?
Du skulle ha ringt dom med 1 gång!
Hans lapp har vingar kan jag ju säga!
Ringde dem idag men de sa att vi inget kunde göra/dokumentera då olyckan skedde igår. :huvet
Jag tog därför lite kort själv som jag la upp länk till här i denna tråden lite längre tillbaks.

aj fan, ta och tänk på att du INTE ska väja in på mötande körbana, väj höger.

Jo, givetvis var ju bilisten ett blindstyre så det säger jag inget om, och jag tycker han är skylldig till detta.

Silwer skrev:
aj fan, ta och tänk på att du INTE ska väja in på mötande körbana, väj höger.

Om det är där det finns plats så kan det väl gå alldeles utmärkt att väja in på mötande körbana...? OK, det lyckades inte så bra i det här fallet, eftersom det säkert var väldigt svårt för phillsson att veta vad bilföraren hade tänkt göra, men man väljer troligtvis hellre en väg där det finns asfalt än siktar ut i skogen.

PacMan skrev:
Om det är där det finns plats så kan det väl gå alldeles utmärkt att väja in på mötande körbana...? OK, det lyckades inte så bra i det här fallet, eftersom det säkert var väldigt svårt för phillsson att veta vad bilföraren hade tänkt göra, men man väljer troligtvis hellre en väg där det finns asfalt än siktar ut i skogen.
Nej, det är farligt, väj höger, även om det är diket.
Men visst är det lätt att instinktivt bara väja där det finns aflat.

Väjer du in i mötande fält på en större väg finns ju en risk att det kommer någon anan där och frontar med dig.

Inget att bråka om givetvis, bara en tanke.

ajajajaj... fytusan vad tråkigt att höra!

Verkar ha hänt en hel del olika olyckor iår..

Kan bara säga att du hade tur som klarade dej!

kan man få ut något extra för kringutrustning på hojen? hur blir det med skyddskläderna?. Jag har fortfarande inte haft någon kontakt med försäkringsbolaget. Det får jag ta först imorgon.
Ringde föresten han som körde på mig och försökte få honom att kryssa för den rutan som finns där om att han inte lydde väjningsplikten!. men han ansåg sig ha följt den :va och vill därmed inte skriva i den rutan. Dock har jag redan skrivit på papperet.

MEN TA KONTAKT MED FÖRSÄKRINGSBOLAGET. ju längre det dröjer desto svårare blir det för dej. men men, otur & trist på hojen. :( men var glad att det var du som åkte åt andra hållet & klarade dej så pass bra. :)

philsson skrev:
kan man få ut något extra för kringutrustning på hojen? hur blir det med skyddskläderna?. Jag har fortfarande inte haft någon kontakt med försäkringsbolaget. Det får jag ta först imorgon.
Ringde föresten han som körde på mig och försökte få honom att kryssa för den rutan som finns där om att han inte lydde väjningsplikten!. men han ansåg sig ha följt den :va och vill därmed inte skriva i den rutan. Dock har jag redan skrivit på papperet.
Men om han följt väjningsplikten måste ju du ha gjort ngt fel enligt honom, vad är det isf?
Menar han att det var ditt fel för att du väjade ut i "fel" körbana och att han hunnit över om du väjat höger ist för vänster?
Glöm det, han kan inte i helvete få detta till ditt fel om han inte åberopar att du tex kört i "vansinneshastighet" eller lekt kurragömma på vägen.
Ring ditt bolags skadeanmälan, dit brukar finnas ett journummer man kan nå dom på.
//Tobbe

Detta är solklart, inget du behöver oroa dig för. Bilisten orsakar detta, han uppmärksammar inte dig och du tvingas göra en undanmanöver. Höger eller vänster spelar ingen roll, du väjar för att undvika en krock! Sen att bilisten inte ser dig och hinner stanna trots att du väjar vänster visar ju bara att han måste vara halvblind.

Vad ska hans vittne intyga, att han inte heller såg dig? Jaha då är han väl lika blind han då. Stod han dessutom bakom bilen var han inte framme vid stoplinjen och hade ännu sämre överblick.

Nu hävdar han att det var en häst på min körbana och jag var över på hans sida vägen innan han körde ut :va Vittnet är med honom om detta.
Jag minns att det var en häst med någonstanns men i mitt minne finns den efter korsningen. Hästen gjorde förståss också att jag dämpade hastigheten. De brukar bli rädda när man blåser förbi.
Hur kan detta nu vändas?

philsson skrev:
Nu hävdar han att det var en häst på min körbana och jag var över på hans sida vägen innan han körde ut :va Vittnet är med honom om detta.
Jag minns att det var en häst med någonstanns men i mitt minne finns den efter korsningen. Hästen gjorde förståss också att jag dämpade hastigheten. De brukar bli rädda när man blåser förbi.
Hur kan detta nu vändas?

Spelar ingen roll om du körde på hans sida med flit, han ska lämna företräde oavsett.

robeen skrev:
Spelar ingen roll om du körde på hans sida med flit, han ska lämna företräde oavsett.
här tror jag vi börjar gå över till "jag tror att". Det känns logiskt som du säger men å andra sidan så försäkrar det ju inte att det är så. Aja.. allt tyder som ni säger på att det är hans fel men att jag väjade fel men ack så surt om jag blir "vållande". Har nämligen bara halvförsäkring.

EDIT: jag har inget kvitto på varken hojen eller utrustningen. :huvet

Satt vittnet i samma bil eller bakom han som du smällde med?
I vilket fall som helst KAN inte vittnet ha samma uppsikt som föraren om han nu inte körde en högerstyrd bil :3freak
Lugna ner dig nu och tänk bara på att du har rätten på din sida, tjaffsa inte mer med gubben.
Han är minst lika rädd som du över att få bonusnedräkningar osv, därför gäller det att du nu håller dig 100% till sanningen!
Börjar du ändra din story och säga att det kanske var osv då har hans verre fått ngt att fästa i.
Stå på dig, hästar eller stridsvagnar, han ska lämna dig företräde och inte på ngt sätt utsätta dig för fara.
Är det så små marginaler att han kört ut så att du hamnat i hans körbana när du väjat för en häst så är det ju märkligt.
Btw gömde du dig bakom hästen eftersom han OCH vittnet såg den men inte dig?
Hur vet han annars att du väjat för en häst? Hans story haltar kraftigt och låt den göra det tills ngn ställer andra frågor.
//Tobbe

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...