Video Bilist kör rakt ut framför mc.

Gäller gångare på övergångsställen också. Det är därför zebra-lagen är ett misslyckande, de fick plocka bort massor av övergångsställen för att det olycksstatistiken inte skulle bli helknas.

Ryssarna har löst det,vid nästan varenda övergångsställe så är det rödljus, man satte upp stora timers som visar hur lång tid du har innan det blir grönt för bilarna så att du som gående inte blir påkörd av ett blockmongo som får grönt och tänker "nu är det grönt, jävla gående får flytta på sig för nu kör jag"
Dom lyckades sätta upp dom i nästan hela moskva på en helg!
 
Jag vet inte om de 13 som i nuläget har gillat detta inlägg också brukar göra långsamma utkörningar när man inte har fri sikt men den där bilisten borde åtminstone bli av med lappen! Säger inte att motorcyklisten gjorde rätt men den där utkörningen är långt ifrån korrekt...

Allt kan förbättras, men ser du inte det vardagliga i den utfarten?
 
Gäller gångare på övergångsställen också. Det är därför zebra-lagen är ett misslyckande, de fick plocka bort massor av övergångsställen för att det olycksstatistiken inte skulle bli helknas.
Problemet med Zebra-lagen är att man bankat in i folk så att de tror att de har rätt att kliva ut precis framför kofångarna på en bil och förväntar sig att bilen ska hinna stanna.

Åter igen. Det finns inga rättigherer i trafiken bara skyldigheter! Så de borde även informerat om fotgängarens skyldighet i sammanhanget.
3 § Gående skall korsa en kör- eller cykelbana på ett övergångsställe. Om det inte finns något övergångsställe i närheten, skall gående i stället korsa kör- eller cykelbanan tvärs över denna och helst vid en vägkorsning.
Kör- eller cykelbanan skall korsas utan onödigt dröjsmål.

4 § Gående som skall gå ut på ett övergångsställe skall ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället. Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken.


61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.
En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.

En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart, skall köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera.
 
Håller med helt och hållet. Borde skrivit med det i mitt inlägg.
 
Jag svär lite över att jag inte har med mig en hjälmkamera just nu, är på Sicilien där den där utfarten är så snäll så det bara finns inte. Stannar du vid en stoppskylt blir du påkörd, är ett trafikljus rött så saktar man in o kollar ordentligt innan man kör, bilar är att anse som delar av en hinderbana - men det funkar! För att folk är uppmärksamma.
När en person klantar till det är det inget problem (välj själv, bilisten eller hojpiloten), men när den ene brassar helvett o den andra inte ser sig för så uppstår problem. Likadant med gångtrafikanterna som nämnts, eller egentligen överallt i trafiken i min mening...
 
Jag svär lite över att jag inte har med mig en hjälmkamera just nu, är på Sicilien där den där utfarten är så snäll så det bara finns inte. Stannar du vid en stoppskylt blir du påkörd, är ett trafikljus rött så saktar man in o kollar ordentligt innan man kör, bilar är att anse som delar av en hinderbana - men det funkar! För att folk är uppmärksamma.
När en person klantar till det är det inget problem (välj själv, bilisten eller hojpiloten), men när den ene brassar helvett o den andra inte ser sig för så uppstår problem. Likadant med gångtrafikanterna som nämnts, eller egentligen överallt i trafiken i min mening...

Ja, där är ett bra exempel på att man inte kan bygga trafik på enbart regler.

Där är oxå ett bra exempel på att regler behövs och bör beivras.
 
jag frågade vad som var bra med tråden.

nu säger du bara att den platsar för att filmen faller inom 'filmer och bilder (endast mc)'.

så återigen - vad är bra med tråden?

Läs inlägg #20, där står det klart och tydligt vad som är bra.

Du har ännu inte kommit med en förklaring vad det spelar för roll
om folk tycker trådar är bra eller dåliga. Ska det avgöra om man
ska skapa en tråd? Det kommer alltid finnas de som är negativa
till en tråd och det kommer alltid finnas de som tycker om tråden.

Det ligger i människans natur.
 
F*ck. Här går man in och tror att man ska se en vettig tråd, så var den bara baserad på ännu en korkad mc-pilot i Ryssland.

Snälla gör som JJcbrJJ och samla ankans videos i en och samma tråd så man vet vad man får samt slipper Aftonbladet-rubriker. Diskvalificera även videos från Ryssland automatiskt.

Tack på förhand.
 
Ja, där är ett bra exempel på att man inte kan bygga trafik på enbart regler.

Där är oxå ett bra exempel på att regler behövs och bör beivras.

Japp, det hade förenklat en hel del om trafikpolisen fick för sig att jobba lite mer här, man blir lite less ibland faktiskt, samtidigt så är folk fan så mycket mer vakna i trafiken här, och noga med att be om ursäkt när de klantar till något, till skillnad från hemma. I en perfekt värld skulle man få den vakenheten hemma i regelsverige, men känner mig högst tveksam till att det kommer hända.
 
Läs inlägg #20, där står det klart och tydligt vad som är bra.

Du har ännu inte kommit med en förklaring vad det spelar för roll
om folk tycker trådar är bra eller dåliga. Ska det avgöra om man
ska skapa en tråd? Det kommer alltid finnas de som är negativa
till en tråd och det kommer alltid finnas de som tycker om tråden.

Det ligger i människans natur.


din stackare.
 
Och hur mycket kostade inte det...i onödan.

Gäller gångare på övergångsställen också. Det är därför zebra-lagen är ett misslyckande, de fick plocka bort massor av övergångsställen för att det olycksstatistiken inte skulle bli helknas.

Zebralagen kanske skulle ha fungerat om man haft samma strikta föhållningssätt som i t.ex Storbrittanien....

"The High Way code states that you must give way to someone once they have set foot onto a crossing so it is the law.

You should try and anticipate when people are near the crossing or about to cross. God forbid you were driving and the Police were behind you.. someone was about to cross or had their foot in the road at a zebra crossing = caution or fine.. and worse case code CD20 careless driving i.e. driving through that zebra while someone was in the midst of crossing."

Statistiken blev inte helknas alls...det som blev helknas var tolkningen av den.

Man bommade, igen, att korrelation inte automatiskt innebär kausalitet!

1. Vart går de flesta över någonstans?
1.1 På övergångställen.
2. Ge dem som går över absolut företräde, alltid ovillkorligt företräde!
3. Folk går rakt ut i trygg förvissing om att det har ett absolut företräde.
3.1 Folk blir överkörda! Många!
4. Hmm, antalet överkörda vid övergångställen har ökat mycket!
4.1 Undrar just varför
5. Brilliant slutsats:
5.1 Övergångställena har blivit väldigt farliga!
6. Ta bort övergångsställena
7. Eeh?

Samma bisarra förhållningssätt till statistik var på god väg att få våra politiker att på allvar överväga att "stänga" en del störrre sjukhus för att de hade för "många" dödsfall...
Man glömde tyvärr bort att göra en liten verklighetskontroll först...den gjordes till slut, men inte förräns det fanns de som på allvar ville "stänga" både Karolinska, MAS m.fl.

Vad man glömt bort var att våra universitetssjukhus, Radiumhemmet, Regionsjukhus m.m får ta hand om och är många gånger också slutdestination för de allra svårast sjuka som följdaktligen väldigt ofta avlider just där och inte på något av de mindre sjukhusen där resan startade.
Alltså statistiken ser kass ut...men det finns en helt och hållet vettig förklaring till att den ser ut som den gör.

Folk blev alltså överkörda en masse vid/på övergångställen för att de fått carte blanche att gå över och gjorde det utan att ta hänsyn till att man dör även om man har företräde!
Inte f-n blev övergånställena farligare, folk fick bara ytterligare ett tillfälle att visa hur korkade de är!
 
Last edited:
Min gissning är att kvinnan i bilen ser bilen som filmar och har bra koll på den. När hon kör ut så svänger hon ut i god tid för att hinna över vägen innan bilen är där. Att hon då missar att en MC bombar förbi bilen 2-3sek innan korsningen är ju kanske en miss. Men hon kan då inte hållas som vållande enligt mig.

Anta att ni stått efter hon i korsningen med bil/mc, hur mkt hade ni inte svurit och kallat hon för segjävel om hon inte kört ut i luckan hon hade innan filmande bil?
Att korsa en väg tar inte lång tid, att utgå från att luckan man ser ska minskas från ca 5sek (som är god marginal) till runt 1sek på ungefär 1sek gör ju att man fan aldrig kommer kunna svänga ut från en korsning om det inte är totalt trafikfritt?
 
Folk blev alltså överkörda en masse vid/på övergångställen för att de fått carte blanche att gå över och gjorde det utan att ta hänsyn till att man dör även om man har företräde!
Inte f-n blev övergånställena farligare, folk fick bara ytterligare ett tillfälle att visa hur korkade de är!
Du missade uppenbarligen mitt inlägg #43 med utdrag från trafikförordningen ovan.
Fotgängare fick inte carte blanche, men man glömde informera dem om 4 § i trafikförordningen när de skärpte 61 § till Zebralagen.

4 § Gående som skall gå ut på ett övergångsställe skall ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället. Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken.
 
Men det var så det presenterades, för det såg mycket bättre ut i tidningen. Alla hade bara gäspat om man hade skrivit den riktiga paragrafen.
 
Du missade uppenbarligen mitt inlägg #43 med utdrag från trafikförordningen ovan.
Fotgängare fick inte carte blanche, men man glömde informera dem om 4 § i trafikförordningen när de skärpte 61 § till Zebralagen.

4 § Gående som skall gå ut på ett övergångsställe skall ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället. Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken.

Du har "sannolikt" helt rätt. Tyvärr bryr sig sällan vare sig fotgängare eller cyklister om trivialiteter som vad det faktiskt står i lagtexten. :huvet
De flesta uppfattade det om det var fritt fram som fotgängare... :död
 
Ankan 1 är en sån som kämpar MOT mc åkandet med alla sina negativa klipp, snart har vi en 75års gräns för att köra obegränsad... :(
 
Back
Top