Video Bilist gör idiotomkörning vid vägarbete & håller på att fronta med mig

boppan

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2016
Ort
Halland
Hoj
KTM 690 SMC R
Varför inte bara bromsa lite/släppa gasen och lägga dig till höger och ge utrymme till båda? Ser nästan ut som att du försöker krocka med honom på klippet ju.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag ser den vita bilen hyfsat tidigt. Ser inte bilen bakom lika mycket och koncentrerar mig på den vita. Lägger mig ganska mycket i mitten av vägen så att han ser mig och inte skall uppfatta mig som en moped.
Fokus ligger nu på den vita bilen och det hela fungerar som tänkt. Han ser mig och stannar vid vägarbetet.
Hade jag markerande lagt mig i vägrenen på höger sida så hade han och bilen bakom kört och och mött mig vid vägarbete. Det kändes, i den där millisekunden jag hade tid att tänka, som en ganska dålig ide. Dels för att då hade jag haft ett thight möte vid vägarbetet, de hade haft en hyffsad fart när de mötte mig och för att mina marginaler mot diket/bilarna hade varit små.
Jag hade säkert kunnat stanna 50m innan vägarbetet och invänta att de skulle kört om. Men gör jag så vid alla vägarbeten så kommer jag bli påkörd bakifrån eller orsaka ännu farligare situationer när jag agerar på ett annat sätt en det är tänkt i trafiken.
Men visst, jag kunde ha gjort det.

Jag har fortfarande inte direkt fokus på bilen bakom. Fokuset ligger nu mera på vägarbetet. Försöker se om det går reflexgubbar vid fordonen eller annat som jag bör fokusera på.
Sen förutsätter man ju att ifall en bil stannar framför en vid ett vägarbete så skall man inte göra en omkörning av bilen, vägarbetet och köra emot mötande trafik. Men, men..

Jag ser nu att bilen bakom kör om. Jag tänker först att han skall svänga in framför vita bilen eller efter lastbilen.
Jag har ingen exakt uppfattning på avståndet mellan vita bilen och lastbilen. Tycker mig dock uppfatta att det är ganska många billängder.
Nu svänger dock inte Renaulten in där utan gasar istället framåt i mitt körfält.

Jag bromsar maximalt med både fram och bak-broms. En XT från 1989 med off-road däck har inte riktigt samma bromssträcka som en R-hoj med gatdäck och dubbla 6-kolvs ok fram.
I detta läge fungerar det liksom inte att släppa av lite på gasen och lägga sig till höger. Det är maxbroms som gäller.
Jag kunde säkert ha släppt bromsen i sista sekund och gjort en kraftig gir åt diket. Jag hade säkert gjort det om det varit en fråga om en "full frontal" som höll på att hända. Nu var det dock snarare att få stopp på hojen som gällde. Även här så hoppas man ju lite på att bilen skall göra samma sak. Dvs. bromsa och stanna, men icke.
Det är inte en fråga om chickenrace mot bil. Kom igen nu, jag har bättre hobbys för mig för att få igång adrenalinproduktionen än att hävda "rättigheter" i trafiken.
Man har för övrigt inga rättigheter i trafiken, man har bara skyldigheter.

Hjälmkameran sitter på ett fäste på bröstet och visar inte mina huvudrörelser eller vart jag fokuserar blicken.

Kunde jag agerat annorlunda för att situationen inte uppstår? Ja, helt klart, men jag håller inte med om att jag gjorde största felet i situationen.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Tveksamt om jag ens noterat händelsen, hållit lite mera höger bara. Hade jag kommit ikapp den vita bilen skulle jag mycket möjligt kört om honom på samma utrymme, om det inte varit en mötande hoj förstås.

Finns för mycket riktiga idiottillbud för att skärra upp sig när det finns utrymme för alla.
Det trista i sammanhanget är väl om föraren i bilen inte såg hojen, då kan man ju tänka sig samma scenario när det är trångt.

Tycker också att det finns ett visst mått av "target fixation" när man ser filmen, kan vara något att tänka på om det blir tightare.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
han hade ju påbörjat omkörningen varför håller DU på att köra på honom?
Du gör fel !!!
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
han hade ju påbörjat omkörningen varför håller DU på att köra på honom?
Du gör fel !!!
Hela 3 utropstecken. Känns som om någon är riktigt upprörd här. Nu tar vi det lugnt och glömmer inte att andas... :)

Jag borde givetvis valt vänster körfält när jag såg att han låg i höger körfält. Då hade inte jag eller bil behövts mötas alls. Så dumt av mig. Skall tänka på det till nästa gång.
För hade jag lagt mig till vänster hade det ju varit vägarbetarnas fel om de hade stått i vägen för mig eller hur?
Lika dant som att alla omkörningsolyckor egentligen orsakas av att fordonsföraren som ligger i höger körfält inte väjer för den som kör om.
:glömdet

Edit: Borde egentligen inte svara alla påståenden då jag redan förklarat händelseförloppet ganska väl och det hela syns på filmklippet.
 
Last edited:

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Ta reda på adress mm, och beställ grattis prylar och tidningar hem till personen =)
Jag råder då att använda en populär hatad vpn tunnel inför en sådan aktion =))))

Hämnden är alltid bäst att servera kyld =)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ta reda på adress mm, och beställ grattis prylar och tidningar hem till personen =)
Jag råder då att använda en populär hatad vpn tunnel inför en sådan aktion =))))

Hämnden är alltid bäst att servera kyld =)
Nä, jag är inte längre arg på han :krama
Tycker fortfarande att han körde som en idiot, men det finns det ganska många andra som gör med. Händelsen är ju inte direkt unik ute i trafiken, det är mest att den fastnade på film.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Vem som kommer först spelar väl ingen roll i detta fall? Han har hindret på sin sida och väjningsplikt, vilket föraren i bilen framför inser och stannar. Smurfen i detta klipp kör ju faktiskt förbi en bil som redan insett detta och stannat.

Bilen hade redan börjat omkörning av hindret, att den vite bilen står still spelar ingen roll.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Alla klantar sig i trafiken, från gång till gång. Man får vara lite sådär ödmjuk. Skönt att du lever och att det inte var värre
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hela 3 utropstecken. Känns som om någon är riktigt upprörd här. Nu tar vi det lugnt och glömmer inte att andas... :)

Jag borde givetvis valt vänster körfält när jag såg att han låg i höger körfält. Då hade inte jag eller bil behövts mötas alls. Så dumt av mig. Skall tänka på det till nästa gång.
För hade jag lagt mig till vänster hade det ju varit vägarbetarnas fel om de hade stått i vägen för mig eller hur?
Lika dant som att alla omkörningsolyckor egentligen orsakas av att fordonsföraren som ligger i höger körfält inte väjer för den som kör om.
:glömdet

Edit: Borde egentligen inte svara alla påståenden då jag redan förklarat händelseförloppet ganska väl och det hela syns på filmklippet.

Att välja vänster körfält känns dumt för mig eftersom där finns andra fordon.
Normalt för mig är att gå ut så långt till höger som möjligt. För att undvika att krocka.
För det gör lika ont oavsett vems fel det är. Och för att spara tid.
För smäller det lär det dröja innan jag kommer fram.
Och antalet gånger den här taktiken fungerat är så många att jag slutat räkna.
Tre gånger har jag varit tvungen att köra av åt höger som jag skrivit i inlägg # 53.
Men normalt har det fungerat för mig att hålla långt till höger.
Att bromsa till stillastående mitt i höger körfält som du gjorde skulle jag aldrig våga.
Väjer eller stannar inte omkörande bilist / buss så känns det som färdigkört för min del.
 
Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Preja drullen, gör hotfulla hembesök hos alla hans vänner och bekanta, beställ varor i hans namn, ring och sms:a hans mobil frekvent, spraya hans namn på alla vägskyltar, besök hans arbetsplats som polisiärt ombud, erbjud dig att ordna pass till drullen till tjottahajti, osv.Nja kanske bäst och enklare att glöma om det inte är värre än i nämnda fall när skit tyvärr händer ibland. :crash
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Vem som kommer först spelar väl ingen roll i detta fall? Han har hindret på sin sida och väjningsplikt, vilket föraren i bilen framför inser och stannar. Smurfen i detta klipp kör ju faktiskt förbi en bil som redan insett detta och stannat.

Det är inte statiskt vid vägarbeten eller så, nån gång måste ju han åka. Att göra en tupplur av fjäder.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Väldigt hetsk stämning. Jag menar, vi motorcyklister är väl inga änglar när det kommer till att följa trafik lagar. Skall vi börja göra hembesök hos alla motorcyklister som kör som idioter. Låt den utan synd kasta första stenen
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Väldigt hetsk stämning. Jag menar, vi motorcyklister är väl inga änglar när det kommer till att följa trafik lagar. Skall vi börja göra hembesök hos alla motorcyklister som kör som idioter. Låt den utan synd kasta första stenen

Så som varandes ateist är jag utan synd, får jag kasta sten då? :D Eller sitter vi i ett glashus?
 

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Bilen hade redan börjat omkörning av hindret, att den vite bilen står still spelar ingen roll.

Det är inte statiskt vid vägarbeten eller så, nån gång måste ju han åka. Att göra en tupplur av fjäder.
Ojdå två kommentarer på min kommentar, så trevligt :) Vad menar du med den första kommentaren? Bilisten har hindret på sin sida och därmed väjningsplikt. Det spelar ingen roll om han är först framme vid hindret, han får inte börja köra förbi det om det innebär att den mötande (som han har väjningsplikt gentemot) måste stanna. Kolla trafikförordningen kapitel 3 paragraf 30 & 36.

Att den vita bilen insett att han har väjningsplikt och stannat spelar kanske ingen roll, men skulle det ha blivit rättegång av detta så hade det ju knappast talat till den omkörande bilistens fördel...

Kommentar nummer två begriper jag tyvärr inte riktigt på :va
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Han var före dig i hindret, ska han backa eller?

Hade han betett sig lika huvudlöst om det var en bil eller en lastbil han mötte?

Man skulle kunna se det hela som en race incident och bara rycka på axlarna, men SMIDSY börjar går över i ett slags Sorry Mate I Did See You - I Just Don't Give A Fuck och det är fan inte okay.

Inte.
Okay!
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top