Bilhandlare påstår att originaltillbehören utgått av "miljösynpunkt"??

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Svärfar köpte en sprillans ny Alfa Stelvio för ett tag sen, och det finns inga originaltillbehör (domkraft, fälgkors, verktyg etc) till bilen. Frågade firman som sålt bilen om detta och de påstår att "nuförtiden ingår inga sådana tillbehör, det är en miljösynpunkt". Något sånt har jag aldrig hört talas om, är det någon som hört något om detta och kan upplysa mig? :va Eller är det bara firman som försöker slingra sig? Det finns till och med ett specifikt utskuret förvaringsfack under golvet i bagaget där grejerna ska ligga, men som ni kan se så saknas de:
 

Bifogat

  • saknade tillbehör.jpg
    saknade tillbehör.jpg
    673.4 KB · Visningar: 30
Last edited:
Det brukar finnas punkteringskit i form av en kompressor och tätningsvätska på de flesta bilar.
De märken jag jobbar med har en fjuttig mejsel, en tunn nyckel till hjulbultar, och en plastpryl till hattarna på dessa, that´s it.
 
I jakten på enstaka gram CO2 är allt tillåtet...
Spara in 2 kg på något så enkelt ... för det är väl inte så att man valt en "snik-utrustning" i ett försök att minimera kostnaderna...?

Jag hade kollat med importören, FCA Sweden AB, tel 08-588 72 00
 
I jakten på enstaka gram CO2 är allt tillåtet...
Spara in 2 kg på något så enkelt ... för det är väl inte så att man valt en "snik-utrustning" i ett försök att minimera kostnaderna...?

Jag hade kollat med importören, FCA Sweden AB, tel 08-588 72 00
Skulle tillbehören vara en del av något tillvalspaket menar du? :va Låter konstigt... Känns ju ännu märkligare med tanke på att det formskurna skummet för förvaring av grejerna finns, så rimligtvis måste det ju finnas grejer som passar i hålen...

Jag ska höra med dem, tack för tipset :tummenupp
 
Skulle tillbehören vara en del av något tillvalspaket menar du? :va Låter konstigt... Känns ju ännu märkligare med tanke på att det formskurna skummet för förvaring av grejerna finns, så rimligtvis måste det ju finnas grejer som passar i hålen...

Jag ska höra med dem, tack för tipset :tummenupp
Att det finns plats för dem är väl inte kontigare än att Teslabilar alla levereras med det stora batteriet och så mjukvarustyrs det hur mycket du kan använda det.

/R
 
Skulle tillbehören vara en del av något tillvalspaket menar du? :va Låter konstigt... Känns ju ännu märkligare med tanke på att det formskurna skummet för förvaring av grejerna finns, så rimligtvis måste det ju finnas grejer som passar i hålen...

Jag ska höra med dem, tack för tipset :tummenupp
Nån av de tyska har en burk punkaspray som standard och vill man ha "räddningspaketet" med domkraft och allt kostar det extra. Men kan tänka mig att allt likväl är förberett för stora paketet..
 
Skulle tillbehören vara en del av något tillvalspaket menar du? :va Låter konstigt... Känns ju ännu märkligare med tanke på att det formskurna skummet för förvaring av grejerna finns, så rimligtvis måste det ju finnas grejer som passar i hålen...

Jag ska höra med dem, tack för tipset :tummenupp
Jag ser tre tänkbara alternativ:
1: Grejorna ska inte vara med. Kan säkert bero på marknad, konfiguration etc.
"-Men typgodkännandet gäller ju bara fordonsvikter upp till 1999 kg och med AC/dragkrok och stora ljudpaketet kommer vi till 2002 kg...så vi plockar bort domkraften om kunden väljer stora ljudpaketet"

2: Grejorna missades från fabrik.
"-tusan, slut på domkrafter här i fabriken, äsch, skicka bilen ändå, när kunden upptäcker det har vi fått hem nya och kan skicka en i efterhand"...
(hört själv på Italiensk fabrik angående hjul, dock annan bransch)


3: Grejorna har "försvunnit på vägen".
"-Kolla, en sån där behöver jag..."

Oavsett vilket bör importören kunna hjälpa dig, vilket jag kan tycka egentligen är återförsäljarens jobb...det är ju återförsäljaren som är din avtalspart liksom...
 
Jag ser tre tänkbara alternativ:
1: Grejorna ska inte vara med. Kan säkert bero på marknad, konfiguration etc.
"-Men typgodkännandet gäller ju bara fordonsvikter upp till 1999 kg och med AC/dragkrok och stora ljudpaketet kommer vi till 2002 kg...så vi plockar bort domkraften om kunden väljer stora ljudpaketet"

2: Grejorna missades från fabrik.
"-tusan, slut på domkrafter här i fabriken, äsch, skicka bilen ändå, när kunden upptäcker det har vi fått hem nya och kan skicka en i efterhand"...
(hört själv på Italiensk fabrik angående hjul, dock annan bransch)


3: Grejorna har "försvunnit på vägen".
"-Kolla, en sån där behöver jag..."

Oavsett vilket bör importören kunna hjälpa dig, vilket jag kan tycka egentligen är återförsäljarens jobb...det är ju återförsäljaren som är din avtalspart liksom...
Ja, det trodde ju jag också men de hänvisar som sagt till miljöskäl vilket jag tycker låter jävligt märkligt... Isåfall skulle ju inga bilar säljas med domkraft och annat bös kan man ju tycka... Nu är det dock inte det enda som saknas på bilen och det verkar som att firman försöker slingra sig undan ansvaret för samtligt så... Får väl se vart det här går, kanske blir ytterligare ett ärende hos ARN. Precis vad jag behöver, suck...
Nån av de tyska har en burk punkaspray som standard och vill man ha "räddningspaketet" med domkraft och allt kostar det extra. Men kan tänka mig att allt likväl är förberett för stora paketet..
Jaha, jag trodde att sånt alltid ingick. Vem fan väljer till en sketen skruvdomkraft ifall det inte ingår liksom? :va Kan man ju lika gärna lägga dit en man valt själv. Men såklart, det som ingår vill man ju inte bli snuvad på heller.
Att det finns plats för dem är väl inte kontigare än att Teslabilar alla levereras med det stora batteriet och så mjukvarustyrs det hur mycket du kan använda det.

/R
Allvarligt, är det verkligen så??
 
Det låter skumt. Sist jag shoppade bil - förvisso arton månader sedan och inte en Alfa - så ingick domkraft, fälgkors och lite enkla verktyg typ kodnyckeln till hjulskruvarna. Det verkar dock vara väldigt länge sedan ett riktigt reservdäck var standardutrustning...
 
Hela historien är ju också ett bra exempel på hur man retoriskt kan använda miljöskäl som orsak när syftet egentligen bara är att spara/tjäna mer pengar på kunden.

Det är ju inte första gången och inte sista gången som marknadsföringsavdelningarna hittar på helt andra förklaringar för kunderna än de verkliga skälen som kunderna kanske inte är lika förtjusta i.
 
Ja, det är ju miljövänligare att det kommer en bärgningsbil och hämtar bilen till däckfirman. :näsblod
Med tanke på att medelsvensson inte kan byta hjul själva utan ringer bärgaren oavsett hur mycket verktyg och reservhjul dom har så är det nog helt korrekt miljövänligare att inte tillverka och köra runt med sånt i bilen.
 
Inom produktutveckling vill man ju oftast skapa så mycket värde (vinst) under produktens livscykel som möjligt. Detta innebär hela tiden en balansering av olika parametrar som påverkar detta. Blir produkten för dyr kanske man tappar kunder och/eller så minskas vinstmarginalen. Blir den för tung kan det innebära andra typer av problem. Helst hade man hela tiden velat kunna balansera dessa saker mot varandra för att exempelvis kunna väga hur mycket 2 kg viktbesparing är värd, jämfört med två veckors försening av produktionsstart eller en ökad produktionskostnad.

I praktiken blir dessa valmöjligheter allt mer begränsade ju längre i utvecklingen man kommit. Ofta finns det exempelvis kostnads- och viktmål som skall uppfyllas. Inte sällan upptäcker man allt för sent att produkten blir för tung, för dyr eller inte uppfyller någon annan viktig parameter. Att exkludera lösa tillbehör är då ett exempel på en sen ändring som kan göras för att lösa problemet utan att äventyra produktionsstart.
 
När jag skrotade en golf plus behöll jag domkraft, engångsreservhjul med infästning och en varningstriangel modell kompakt. Passar även sportsvanen min Mor kör och jag gillar att hjulet ligger fast monterat i tyskfacket. Hon kör mest omkring i närområdet och man kan då åka ut och hjälpa henne vid behov.

Bror min köpte bil med bra bagagerum men ingen plats för reservhjul. Vad säger man om det?

Kolla med skrotarna. De borde ha mängder av domkraft och hjul om inte bilen är alltför ovanlig.

Kanske har det redan sagts?
 
Ja, det trodde ju jag också men de hänvisar som sagt till miljöskäl vilket jag tycker låter jävligt märkligt... Isåfall skulle ju inga bilar säljas med domkraft och annat bös kan man ju tycka... Nu är det dock inte det enda som saknas på bilen och det verkar som att firman försöker slingra sig undan ansvaret för samtligt så... Får väl se vart det här går, kanske blir ytterligare ett ärende hos ARN. Precis vad jag behöver, suck...

Jaha, jag trodde att sånt alltid ingick. Vem fan väljer till en sketen skruvdomkraft ifall det inte ingår liksom? :va Kan man ju lika gärna lägga dit en man valt själv. Men såklart, det som ingår vill man ju inte bli snuvad på heller.

Allvarligt, är det verkligen så??
Dom kan ju mycket väl hävda miljöskäl för att dom inte lägger med det och därmed kör du inte runt med några kilo domkraft och fälgkors hela tiden vilket sparar bränsle. (Framför allt jagar dom vartenda gram dom kan för att få ner certifieringen av koldioxidutsläppen så dom slipper straffavgifter). Men för mig så låter det som en bortförklaring då det orimligen kan påverka speciellt mycket med den lilla vikten.

Å andra sidan så har jag personligen inte använt en enda originaldomkraft sedan millennieskiftet. Dom domkrafter som följer med är inte alls bra och dom medföljande fälgkors och mutternycklar som jag sett har aldrig någonsin kunnat klassas som något annat än möjligen tortyrredskap.
Jag har visserligen ett riktigt reservhjul i min bil (Subaru Outback) men jag är tveksam till om jag någonsin kommer att använda det. Jag har aldrig råkat ut för en riktig punktering. Endast en enda pyspunka som berodde på en skruv i däcket men sådant upptäcker man ju inte under färd utan när man står någonstans och då har man ju i alla fall oftast andra verktyg i närheten. Medföljande verktyg skulle jag inte använda om jag så var under pistolhot då dom omöjligen får loss en hjulbult utan att man knäcker ryggen samtidigt.
 
Det låter skumt. Sist jag shoppade bil - förvisso arton månader sedan och inte en Alfa - så ingick domkraft, fälgkors och lite enkla verktyg typ kodnyckeln till hjulskruvarna. Det verkar dock vara väldigt länge sedan ett riktigt reservdäck var standardutrustning...
I och med att de bemödat sig med att skapa en formsydd förvaring åt kitet så existerar det ju bevisligen, och i och med att andra bilar bevisligen säljs med verktyg/domkraft så kan det ju knappast vara miljöskäl då jag har svårt att se att detta enbart skulle drabba Alfa Romeo Stelvio... Jag tycker att det känns mer som att firman försäker slingra sig efter att ha glömt skicka med grejerna eller något. Hade de sagt att "tyvärr, det ingår inte i denna bilens basutrustning och den beställdes inte med paketet som tillval" eller något motsvarande så hade jag accepterat deras förklaring, men när de hänvisar till "miljösynpunkt" så blir jag ju lätt skeptisk...

Tyvärr är det som sagt inte det enda de försöker blåsa oss på, det saknas även annan utrustning i bilen som skulle ingå enligt annonsen och som de nu varken vill eftermontera eller ersätta oss för så det lutar väl åt att vi får göra en process av detta. Svärfar är tyvärr äldre så jag och tjejen lär få ordna detta åt honom... Trist med oseriösa firmor som inte vill göra rätt för sig. Det handlar ändå om en bil för strax under halvmiljonen, och de tjafsar om extrautrustning och tillval för ett par tusenlappar... Istället för att få nöjda återkommande kunder har de nu istället skapat sig ett par missnöjda diton som är beredda att kriga för sin rätt. Får väl se om de tycker att det var värt att bråka om när vi tvistat klart...
 
Allvarligt, är det verkligen så??
Oklart om "alla" men ja. Hörde på ett av mina uppdrag om en som hade suttit i bilen (utan att köra, det är pk) och fått meddelande trån Tesla att de hade erbjudande om att öka batterikapaciteten på bilen. Han tackade ja och knackade in kreditkortsnumret varpå laddmätaren i bilen dök till hälften.

/R
 
Det här är väl ett några år gammalt fenomen? I Volvon från -09 fick jag kompressor och såna punkaremsor, tror det finns domkraft och nån hylsa med, men i nyare bilar har de dragit ner på grund av viken av vad jag förstått.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Som Steffo_b är inne på så är det troligen beroende på de nya reglerna för genomsnittliga utsläpp av CO2. Biltillverkarna får stora skattepåslag om snittet av deras sålda bilar blir för högt. Får man bort några kg ur varje bil kan snittet sjunka något gram totalt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top