Bilhandlare påstår att originaltillbehören utgått av "miljösynpunkt"??

Det är nog olika vad som följer med på olika marknader. På tex min bil så är det plats för ett reservhjul under luckan i bagaget men levereras utan hjulet.
 
Hur ser det ut med våra bilar, vilka som läser den här tråden har egentligen reservhjul, domkraft och fälgkors eller liknande under bagagemattan?

Personligen har min bil (Alfa Romeo MiTo -12) utrustats med punkakompressor, någon vändbar stjärn/spårskruvmejsel och ögleskruven för bogsering.
Eftersom det ändå inte finns reservhjul finns det ingen anledning att heller ha varken domkraft eller fälgkors.
 
Ja, precis. Utan reservhjul försvinner poängen. Många använder ju den medföljande domkraften vid skifte mellan sommar- och vinterhjul, men det är inte en speciellt bra idé då den är dimensionerad som nödverktyg och inte för upprepad användning. För allt annat än nödfall vid vägkanten bör man ändå skaffa sig en riktig garagedomkraft.
 
Kollade hur situationen var i hustruns bil, Toyota Rav4 -16.
Både reservhjul, domkraft och hjulmuttermejsel.
Nödreservhjul förvisso då orginal SUV-hjul nog inte hade fått plats...
 
Hur ser det ut med våra bilar, vilka som läser den här tråden har egentligen reservhjul, domkraft och fälgkors eller liknande under bagagemattan?

Personligen har min bil (Alfa Romeo MiTo -12) utrustats med punkakompressor, någon vändbar stjärn/spårskruvmejsel och ögleskruven för bogsering.
Eftersom det ändå inte finns reservhjul finns det ingen anledning att heller ha varken domkraft eller fälgkors.
Jag har. Skoda Roomster.
 
Jag har tre bilar, reservhjul i alla, tillverkarens domkraft samt ett klassiskt fälgkors i varje bil.
Och egentligen är fälgkorsen lite tveksamma och sällan med god kvalitet i stålet så egentligen borde man ha en krafthylsa för säkerhets skull.

I minst en bil ligger ligger dessutom en original mutternyckel som är helt feldesignad för att man ska få kraft. Den har jag aldrig vågat använda.
 
Köp en innerslang som komplement till punkavätskan och kompressorn , finns kanske inte till 17-18 tum så lätt o få tag på med dom går att kränga på i 16 tums.

Bara och backa/frammtåt lite med totalpunka så lossnar däcket från fälgen och man kommer åt att ta ut ventilen och peta i inneslangen och blåsa upp och köra vidare.

Kan vara bra o att ha ett däcksjärn eller dylikt

Lika bra som reservdäck och man kan laga ganska fatal däckskador som inte punkaspray funkar på :tummenupp
 
Ja, precis. Utan reservhjul försvinner poängen. Många använder ju den medföljande domkraften vid skifte mellan sommar- och vinterhjul, men det är inte en speciellt bra idé då den är dimensionerad som nödverktyg och inte för upprepad användning. För allt annat än nödfall vid vägkanten bör man ändå skaffa sig en riktig garagedomkraft.
Gammal survolvo har sina fördelar. Mest rejäla domkraft jag sett som originaltillbehör och lyfter därtill båda hjulen på resp sida samtidigt. Riktigt reservhjul så bara att lägga dit ett teleskophandtag och en rejäl träbit att lägga under domkraften.

Klart man nyttjar denna möjlighet när man skiftar hjul. Plättlätt.
 
Man kan ju också fråga sig hur bra punkasprayen dom skickar med är om däcket verkligen har gått sönder? Tex om man kör på någon rejält vass sten när Tragikvärket har grävt bort några kilometer väg, hällt ut sprängsten och sen tagit semester?

Och ja, vi har också sånt där kladd istället för reservhjul, kladdet har dessutom passerat bäst före :gnissla
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top