Bilfråga: Miltal eller år viktigast? VW caddy från 2012 med 2300 mil vs 2016 med 7600 mil?

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det beror ju på om det skett någon modelluppdatering mellan åren och vad som gjordes då, men är det bara småsaker skulle jag säga att året är irrelevant och annat som servicehistorik och allmänt skick är viktigare. Miltal spelar också en större roll än årtal om det inte är någon större skillnad mellan åren, men mindre än allmänt skick. Det går att ta ihjäl fordon på förvånansvärt kort tid.
 

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Mer info tack, Diesel/Bensin, Manuell/DSG, Skåp eller Baksäten, servad enligt plan, etc?
Samma för båda: MPV, 5-sits.

2012: diesel, automat. Servicebok typ komplett, ska ju servas varje år men stått mycket. 200 mil sedan senaste service.
2016: gas, manuell, full servicebok.

det här med gas är också ett tungt minus
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Samma för båda: MPV, 5-sits.

2012: diesel, automat. Servicebok typ komplett, ska ju servas varje år men stått mycket. 200 mil sedan senaste service.
2016: gas, manuell, full servicebok.

det här med gas är också ett tungt minus
Jag hade skytt gas som pesten.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Varför?
Sonen köpte en Golf TGI för några månader sedan som han är toknöjd med.
Vore intressant att höra varför bilen borde ha undvikits (som pesten dessutom)…?
Höga besiktningskostnader, ännu högre reparationskostnader, dåligt säljvärde och om systemet strular är man utelämnad till auktoriserade verkstäder.
Och eventuellt dålig tillgång på tankställen beroende på var man håller hus.
Sedan brinner de ju bra, men det gäller ju nästan alla energislag i fordon.
 

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Höga besiktningskostnader, ännu högre reparationskostnader, dåligt säljvärde och om systemet strular är man utelämnad till auktoriserade verkstäder.
Och eventuellt dålig tillgång på tankställen beroende på var man håller hus.
Sedan brinner de ju bra, men det gäller ju nästan alla energislag i fordon.
Ja precis det här med tankställen jag roadtrippar över hela Europa ju så det måste vara något som finns överallt överallt. Diesel finns överallt ju.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Vilken dieselmotor är det? Stor skillnad i tillförlitlighet mellan 70 och 170 hästars…
Till den starkares nackdel.
 

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Vilken dieselmotor är det? Stor skillnad i tillförlitlighet mellan 70 och 170 hästars…
Till den starkares nackdel.
102 hk

Frågan är mindre "vilken bil är bäst?" Utan snarare "försäljaren av 2016an säger vad som helst för att få till en försäljning?" Han vet inte mer om 2012an än ni gör. Allt annat lika är väl 5000 mil värre än 4 år?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
2012:an... Utan att tveka. Liten lagom diesel som håller bra och med automat så man kan fokusera på annat än att vispa med spak och hitta dragläge på kopplingen (om man kör mycket i stadstrafik och använder som bruksbil). Med de milen är den knappt inkörd, men man får kolla efter åldersskador av olika slag.
 

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Kör på dieseln alla dar i veckan, de lite motorsvagare är nästan skottsäkra.
Ja gas är inget jag får så mycket support för.

Också gällande service har ju lågmilaren sjukt mycket service per mil räknat eftersom den ska servas varje år men den mest stått (säljaren av 2016 försöker få det att låta suspekt (varför har de inte kört den?) och att motorn mår dåligt av att stå och kamremmen måste tittas till tidigare på 2012an men både motor och kamrem mår väl sämst av att jobba tänker jag. All in all suspekta påståenden)

För den nyfikne:
Här är 2012 (betalar inte 131 kkr för han som vann kunde inte ordna finansiering och 2an hade hunnit buda på och vinna en annan auktion)

Här är 2016an
 

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Caddyn är förhållandevis kort i icke-maxi utförandet (4.4 m) också. Kan parkera hojen längst in i garagerutan och ändå vara typ lika lång som en fet sedan. Jag tänker för det är lite knorr i garageföreningen att endel har MC på sin bilplats, men MCplats kostar som en halv bilplats trots att de använder yta mellan pelare till MCplatser som annars bara är wastelands.

Med lite tur kan man möka in hojen i backen om det blir gnäll att jag har två fordon på min garageplats
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Rent generellt så skulle jag nog föredra en äldre bil med lägre miltal, förutsatt att den servats enligt plan och verkar fräsch rent allmänt såklart. Men sen måste man ju ta hänsyn till om det skett några större förändringar vissa år. Om en viss årsmodell skiljer sig markant från tidigare år, lanseras med en jävla massa nymodigheter och därmed dras med en väldig massa problem och "barnsjukdomar" så skulle jag nog undvika den årsmodellen i synnerhet oavsett miltal. Men sen handlar det ju såklart också om utrustning och funktioner som du kan tänkas villhöva. På fyra år kan det ju ändå hinna hända en del, den nyare bilen kanske har utrustning on funktioner som den äldre inte har och som du personligen har nytta eller glädje av. Eller så är det rentav så att den nyare modellen har funktioner som du över huvud taget inte vill befatta dig med, exempelvis gasdrift.

Rent allmänt bör man väl köpa den bil som har den utrustning, funktion och prestanda du efterfrågar utan att ha en massa lullull som du inte vill ha/behöver och som verkar fräsh och väl omhändertagen för sitt miltal.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Kör på dieseln alla dar i veckan, de lite motorsvagare är nästan skottsäkra.
VW 1.6 L TDI är långt ifrån skottsäker.

När de börjar få lite mil och ålder så ger spridare upp och de kostar en bit norr om 10000kr styck, fyra stycken om du har otur. Olika temperatursensorer som går sönder med jämna mellanrum är dock ganska billiga. Går högtryckspumpen sönder blir det riktigt dyrt, fast det lyckades jag aldrig med min.

Är den dessutom "fixad" för dieselgate är den ännu tröttare än den var innan. Och drar mer diesel. Och riskerar att bränna EGR ventiler flera gånger under sin livslängd.

Dessutom väldigt varvkänslig, måste växlas som en bensinare, inte en motor där man kan ligga i högsta växel hela tiden. Speciellt om den är dieselgatefixad.

Kamrem som dock (åtminstone 2010 års modell) har behagligt långt intervall på 21000 mil. Bytte min vid 18000 då vattenpumpen ändå hade börjat läcka. Vet dock inte om det finns någon tidsaspekt också, är ju inte ovanligt.

Hade den dessutom DSG känns det inte som något som jag skulle vilja äga när den är över tio år gammal. Även om VW säkert kommit tillrätta med de flesta av de extremt många problem som den lådan drogs med i början så blir den dyr att laga om/när något händer.
 

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
VW 1.6 L TDI är långt ifrån skottsäker.

När de börjar få lite mil och ålder så ger spridare upp och de kostar en bit norr om 10000kr styck, fyra stycken om du har otur. Olika temperatursensorer som går sönder med jämna mellanrum är dock ganska billiga. Går högtryckspumpen sönder blir det riktigt dyrt, fast det lyckades jag aldrig med min.

Är den dessutom "fixad" för dieselgate är den ännu tröttare än den var innan. Och drar mer diesel. Och riskerar att bränna EGR ventiler flera gånger under sin livslängd.

Dessutom väldigt varvkänslig, måste växlas som en bensinare, inte en motor där man kan ligga i högsta växel hela tiden. Speciellt om den är dieselgatefixad.

Kamrem som dock (åtminstone 2010 års modell) har behagligt långt intervall på 21000 mil. Bytte min vid 18000 då vattenpumpen ändå hade börjat läcka. Vet dock inte om det finns någon tidsaspekt också, är ju inte ovanligt.

Hade den dessutom DSG känns det inte som något som jag skulle vilja äga när den är över tio år gammal. Även om VW säkert kommit tillrätta med de flesta av de extremt många problem som den lådan drogs med i början så blir den dyr att laga om/när något händer.

Tack för omfattande redogörelse!

För DSGn är den automatisk, är det kanske värre det? Just växellådan var det som skickade min brorsas peugeot i graven men den hade också 30000 mil på mätaren då.

Jag tänker det är lite fördel med äldre bilar speciellt i populära modeller i det att fler av dess årskull hinner gå i graven och reservdelar blir lättare att hitta på skroten sen. Men många av de här dyraste eldelarna är bara dumt att använda begagnat och vanliga förbrukningsvaror de som går sönder förr eller senare som kamrem går inte...
 

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Rent generellt så skulle jag nog föredra en äldre bil med lägre miltal, förutsatt att den servats enligt plan och verkar fräsch rent allmänt såklart. Men sen måste man ju ta hänsyn till om det skett några större förändringar vissa år. Om en viss årsmodell skiljer sig markant från tidigare år, lanseras med en jävla massa nymodigheter och därmed dras med en väldig massa problem och "barnsjukdomar" så skulle jag nog undvika den årsmodellen i synnerhet oavsett miltal. Men sen handlar det ju såklart också om utrustning och funktioner som du kan tänkas villhöva. På fyra år kan det ju ändå hinna hända en del, den nyare bilen kanske har utrustning on funktioner som den äldre inte har och som du personligen har nytta eller glädje av. Eller så är det rentav så att den nyare modellen har funktioner som du över huvud taget inte vill befatta dig med, exempelvis gasdrift.

Rent allmänt bör man väl köpa den bil som har den utrustning, funktion och prestanda du efterfrågar utan att ha en massa lullull som du inte vill ha/behöver och som verkar fräsh och väl omhändertagen för sitt miltal.
Haha jag fattar ! Själv brukar jag alltid vara förnöjd liksom. Det jag inte har saknar jag inte. Men min gamla bil var en Renault clio med paj air-condition och det märker msn ju på sommaren.
Parkeringssensorer skulle jag ha iallafall, eftersom det är en större bil och svårparkerat med en familjebuss.

2012an är ju servad typ var 200e mil pga man ska göra service varje år eller 2000 mil och den bara stått. Den är alltså utomordetligt mycket servad.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
generellt skulle jag rekommendera bensin över diesel om du inte planerar att köra väldigt långt. Skatt och högre service + potentiellt dyra reparationer äter snabbt upp den sänkta förbrukningen, speciellt nu när dieselsoppan kostar betydligt mer än bensinen. Om du nu inte råkar ha tillgång till "billig" diesel på något skumt och troligtvis skatteskyggt sätt.

Fast just VW kring den årsmodellen är eventuellt undandaget. För visst var det kring 2012 som deras bensinare hade stora problem med kamkedjor som rappade över eller rasade totalt, så att de tillslut fick gå tillbaka till kamrem några år senare.

tidiga 10-talet är tyvärr inte direkt VWs guldålder. Och då talar jag både av egen och släktingar och vänners erfarenhet. (Edit: Gäller alla VAG, dvs även Skoda, Seat och Audi)
 
Last edited:
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top