Bilfråga: Miltal eller år viktigast? VW caddy från 2012 med 2300 mil vs 2016 med 7600 mil?

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Vi har en Caddy från 2017, med diesel och DSG. Just nu har den rullat 18600mil ungefär, inga större problem alls sen vi köpte den med 10000 mil på mätaren. Drar ca 0,5l/mil. 2,0TDI motor på 75kW (105hk?). Skatt på vår 2200kr/år.

Jag hade köpt dieseln, inga konstigheter som jag ser det, den är ju knappt inkörd ens. Skatten på en 2012 är kanske några kronor dyrare, men troligen ändå billigare än en ny malus-bil, inget att hänga upp sig på.
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Gasbilarnas tankar ska väll besiktas? Vet att det är inte en obetydlig kostnad att få det gjort.
 

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Det finns fler bilar... vänta på nästa.
Tycker du? Var tittar du efter bilar? Har ändå spanat skitlänge ända sen oktober när min gamla bil förstördes i en olycka när jag själv var utomlands. Jämförelsevis 122 kkr för en tio år gammal caddy med låga mil kändes rätt okej.
 

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Vi har en Caddy från 2017, med diesel och DSG. Just nu har den rullat 18600mil ungefär, inga större problem alls sen vi köpte den med 10000 mil på mätaren. Drar ca 0,5l/mil. 2,0TDI motor på 75kW (105hk?). Skatt på vår 2200kr/år.

Jag hade köpt dieseln, inga konstigheter som jag ser det, den är ju knappt inkörd ens. Skatten på en 2012 är kanske några kronor dyrare, men troligen ändå billigare än en ny malus-bil, inget att hänga upp sig på.
Skatten är 3200 och jag kör inte bil så mycket så hade hellre haft en bensinare men äh. Kommer köra den i graven vilket nog är flera decennier så lite som jag kör...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tycker du? Var tittar du efter bilar? Har ändå spanat skitlänge ända sen oktober när min gamla bil förstördes i en olycka när jag själv var utomlands. Jämförelsevis 122 kkr för en tio år gammal caddy med låga mil kändes rätt okej.
Jag kastar ett öga på bytbil.com emellanåt, ser ut att finnas en hel hög caddy där att jämföra med.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
måste det vara en Caddy och du inte kör så mycket så skulle jag ta en bensin 2014 eller senare. Då får de kamrem istället för kamkedja. Vilket låter dåligt men för just VW gjorde att de allvarligaste problemen med motorn försvann. Samma gäller säkert gas (men den gas du tittat på var ju 2016 och "safe").


Ytterligare en sak med gas. Bortsett från att inspektion tillkommer så får gastank på de flesta bilar ej användas längre än 20 år. Och i praktiken är det för dyrt att byta, utan man kör vidare med en för liten bensintank och i vissa bilar för litet bagageutrymme. Låter det jobbigt så var det 15 år på bilar tillverkade innan 2004 eller så.
 

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Idéer om försäkringsbolag? Ta ett snålbolag Evoli billigast på insplanet aka zmarta nu? Om det smäller snålas det väl maximalt men det gäller numera också dyrare och mer namnkunniga firmor morderna, lämsförsäkringar mowt deff gjensidige.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Undvik gas. Kolla noga när tanken ska underhållas och besiktigas. Kan bli dyrt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Idéer om försäkringsbolag? Ta ett snålbolag Evoli billigast på insplanet aka zmarta nu? Om det smäller snålas det väl maximalt men det gäller numera också dyrare och mer namnkunniga firmor morderna, lämsförsäkringar mowt deff gjensidige.

Jo, det gäller tyvärr alla bolag.
När IF var nya på marknaden var dom riktigt bra, antagligen för att bygga ett rykte.
(det var mitt senaste försäkringsärende)
Länsförsäkringar har varit bra i perioder (enligt folk som har jobbat i bilskade branchen) och kan vara bra på en ort och skit på en annan.
 

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Jo, det gäller tyvärr alla bolag.
När IF var nya på marknaden var dom riktigt bra, antagligen för att bygga ett rykte.
(det var mitt senaste försäkringsärende)
Länsförsäkringar har varit bra i perioder (enligt folk som har jobbat i bilskade branchen) och kan vara bra på en ort och skit på en annan.

I know right. Jag har länsförsäkringar och efter en inledande imponerande insats i mitt första ärende (en cykelstöld) har det varit verklighetsfrånvänt tjafs och opoportionerligt knussel över skitgrejer. Om marknadsvärde ges av tabellvärden och ekvationer de dragit ur röven eller om de ges av Blocket .
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I know right. Jag har länsförsäkringar och efter en inledande imponerande insats i mitt första ärende (en cykelstöld) har det varit verklighetsfrånvänt tjafs och opoportionerligt knussel över skitgrejer. Om marknadsvärde ges av tabellvärden och ekvationer de dragit ur röven eller om de ges av Blocket .

Snacka med folk som jobbar mot bolagen, verkmästare och plåtslagare på bilfirmor, det är en jävla skillnad på om det inte får kosta något eller om det ska bli bra för kunden..

På den tiden jag hade insikt så var första frågan plåtisarna ställde när det kom in ett jobb "vilket bolag" vissa bolag då suckade dom bara, för dom visste att dom inte skulle få göra ett perfekt jobb.

Det är lite trist om man får igen bilen med "50 shades of grey" på dom plastbitar som ska vara svarta, och mitt i alltihopa sitter det en ny svart plastbit
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Snacka med folk som jobbar mot bolagen, verkmästare och plåtslagare på bilfirmor, det är en jävla skillnad på om det inte får kosta något eller om det ska bli bra för kunden..

På den tiden jag hade insikt så var första frågan plåtisarna ställde när det kom in ett jobb "vilket bolag" vissa bolag då suckade dom bara, för dom visste att dom inte skulle få göra ett perfekt jobb.

Det är lite trist om man får igen bilen med "50 shades of grey" på dom plastbitar som ska vara svarta, och mitt i alltihopa sitter det en ny svart plastbit
Apropå det, jag hade ett ärende där självrisken var så hög att jag helt sonika sket i försäkringsbolaget och tog det själv istället. När jag pratade med verkstan sa jag att det inte behövde bli perfekt och han blev nästan arg på mig för det. Och när jag hämtade ut bilen gick det inte att se att en dörr hade blivit utbytt, och det var inte såndär tråkig platt pastellgrå lack heller, de hade matchat färgen perfekt, inklusive den blekning som nu hade blivit.
Och de lyssnade på metal i verkstan med!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Apropå det, jag hade ett ärende där självrisken var så hög att jag helt sonika sket i försäkringsbolaget och tog det själv istället. När jag pratade med verkstan sa jag att det inte behövde bli perfekt och han blev nästan arg på mig för det. Och när jag hämtade ut bilen gick det inte att se att en dörr hade blivit utbytt, och det var inte såndär tråkig platt pastellgrå lack heller, de hade matchat färgen perfekt, inklusive den blekning som nu hade blivit.
Och de lyssnade på metal i verkstan med!

Jag hade en gammal skada som var dåligt fixad (det var varken slätt eller bra lackerat) på en bil som blev inlämnad på försäkringsjobb, när jag fick tillbaka bilen var den gamla skadan fixad ordentligt.

Plåtisen sa "när skärmen ändå skulle lackas om kunde jag inte lämna det där, kom in med en bullpåse"

Det finns yrkesstolthet och sunt förnuft ibland...
 

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Apropå det, jag hade ett ärende där självrisken var så hög att jag helt sonika sket i försäkringsbolaget och tog det själv istället. När jag pratade med verkstan sa jag att det inte behövde bli perfekt och han blev nästan arg på mig för det. Och när jag hämtade ut bilen gick det inte att se att en dörr hade blivit utbytt, och det var inte såndär tråkig platt pastellgrå lack heller, de hade matchat färgen perfekt, inklusive den blekning som nu hade blivit.
Och de lyssnade på metal i verkstan med!
Jag men fan bilen får vara hur ful och osexig som helst det vet ju alla det är hojen som är brudmagneten. Jag brukade skämta om min Clio -05 att jag är trygg i min förmåga att tillfredsställa brudar kolla bara vilken bil jag kör. Kollegerna som körde Q5, BMW och Tesla tyckte det var skitkul skämt.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top