Bilfråga igen, VW Golf

Kompletterande frågor:

Hur vet jag om just denhär bilen har slitagevarnare?
Varnar slitagevarnaren bara för slitage på frambromsbeläggen?
Bilen är besiktigad i mitten av september ua - hur noga kollar bilprovningen bromsarna?
Borde dom reagerat om bromsbeläggen och skivorna bak är näst intill helt slut?

slitagevarnare finns endast fram MEN, bes..gubben SKALL kolla även belägg och skivor bak. Dom skall även känna så inte ok'en kärvar, vilket är ganska vanligt.
Så JA, dom borde reagerat på dina bakbromsar om dom var kass.
Men som sagt, det är skillnad på vad dom skall göra och vad dom verkligen gör.
Kolla själv, det är ganska simpelt

Jag har haft 3st IV:or och vilken jävla dynga det är :( Vevhusventilationens övre del sprucken på 2 av dem vilket krävde dryg reparation, inte så dyr dock.
Ska ni ändå envisas att äga dessa bilar så undvik 1.6:an som tydligen faller i bitar så fort man kör med den. Bakrutetorkare *hade bara kombis* som pajjade hela tiden tex, hur svårt ska det vara att köpa Bosch-grejjer som håller?

Apropå Golf,VW har ju ingen bestämd bytesintervall för kamremmen,bara kontroll var 3000:e mil.
Vilket innebär att man enkelt lossar den övre delen av kamremskåpan och konstaterar att den finns kvar och ser fräsch ut.
Vad man däremot inte berättar är att spännrullen brukar ramla i bitar med en kostsam date mellan ventiler och kolvar.

Apropå Golf,VW har ju ingen bestämd bytesintervall för kamremmen,bara kontroll var 3000:e mil.
Vilket innebär att man enkelt lossar den övre delen av kamremskåpan och konstaterar att den finns kvar och ser fräsch ut.
Vad man däremot inte berättar är att spännrullen brukar ramla i bitar med en kostsam date mellan ventiler och kolvar.

Hmm, alltså ingen bestämd intervall på NÅGON golf? Fick för mig att remmen var bytt vid 9000 mil på alla mina golfar vid den stora servicen, eller kan det ha varit 12k mil :va
Det låter ju däremot som VAG i ett nötskal :huvet Jag skötte en större vagnspark tidigare där merparten av bilarna var VAG och maken till dålig organisation gällande kundbemötanden vid garantiåtgärder är ju pinsamt. NÄSTAN värre än Peugeot, men bara nästan...

Hmm, alltså ingen bestämd intervall på NÅGON golf? Fick för mig att remmen var bytt vid 9000 mil på alla mina golfar vid den stora servicen, eller kan det ha varit 12k mil :va
Det låter ju däremot som VAG i ett nötskal :huvet Jag skötte en större vagnspark tidigare där merparten av bilarna var VAG och maken till dålig organisation gällande kundbemötanden vid garantiåtgärder är ju pinsamt. NÄSTAN värre än Peugeot, men bara nästan...

Fick in en Golf-04 1,6 på 12000-milaservice.
Kunden sa:kan det vara dags för kamremsbyte tro,den har ju gått 12k och den är lite svårstartad?
Sagt och gjort,isär med hela kalaset,och vad ser man där:
Spännrullen som är av plast med ett invändigt kullager hade ramlat av med resultat att remmen gick direkt mot det smala lagret och hade dessutom hoppat ett kugg.
I grevens tid,typ.

Fick in en Golf-04 1,6 på 12000-milaservice.
Kunden sa:kan det vara dags för kamremsbyte tro,den har ju gått 12k och den är lite svårstartad?
Sagt och gjort,isär med hela kalaset,och vad ser man där:
Spännrullen som är av plast med ett invändigt kullager hade ramlat av med resultat att remmen gick direkt mot det smala lagret och hade dessutom hoppat ett kugg.
I grevens tid,typ.

:skrämd Skejtboardteknik i en motor :gnissla

Kamaxlar ska vara kedje- eller kuggdrivna och ligga i oljebad. :D

Helt riktigt,gummisnoddar e till för småtjejjer :tummenupp

(eee,kamrem+Ducce?)

Snart ska vi meka lite riktigt kruppstål :krama Örnen har landat! Fick dock orangutangarmar av att bära 30-kilo mercadiff från Posten Dalagatan till garaget. Men den såg i det narmaste ny ut, så det var mödan värt.:kryckor

slitagevarnare finns endast fram MEN, bes..gubben SKALL kolla även belägg och skivor bak. Dom skall även känna så inte ok'en kärvar, vilket är ganska vanligt.
Så JA, dom borde reagerat på dina bakbromsar om dom var kass.
Men som sagt, det är skillnad på vad dom skall göra och vad dom verkligen gör.
Kolla själv, det är ganska simpelt

Kan man se det utan att plocka bort hjulet? Det är jag inte så sugen på för det är inte "min" bil och det känns som att det finns gränser för vad man gör för sin arbetsgivare. :gnissla

Dom har visst bestämda bytesintervall på kamremmen, men olika intervall beroende på motor och drivmedel. Tror det är 12tusen mil på dom flesta, biogas/bensindriven är längre.

Last edited:
Dom har visst bestämda bytesintervall på kamremmen, men olika intervall beroende på motor och drivmedel. Tror det är 12tusen mil på dom flesta, biogas/bensindriven är längre.

Du e välkommen på måndag så kan du peka.

Pics på det eller it dident hände, lite tysk diffporr hade suttit fint

Lovar att han ska få fota innandömet på den tyska gjutna stridsvagnsdiffen,var så säker.

Redan gjort! Trodde dock inte ngn här var lika störd som är intresserad av sånt :D Lossade på locket och okulärbesiktigade den igårkväll. Men jag kan lägga de bilderna i dieseltråden istället för att våldta denna bensintråd.

/J

Jörgen Karlsson;4465771 Men jag kan lägga de bilderna i dieseltråden istället för att våldta denna bensintråd. /J[/QUOTE skrev:
Bäst att skilja på finbränsle och farmarsoppa.

Jag har en golf gti 99 och den drar förjävla mycket soppa!

Det gjorde 2 av mina IV:or också, på båda så var halsen av på vevhusventilationen och därmed också någon form av vakumstyrning som fick fel signal eller nåt sånt skit. vet inte då jag inte bytte det själv. fick det fixat och skiten gick från att dra 0.9l/mil till 0.7l/mil. 1.6-liters med automat i båda bilarna, samma fel.

Ska ni ändå envisas att äga dessa bilar så undvik 1.6:an som tydligen faller i bitar så fort man kör med den.
Jag hade en Golf IV 1,6 (ej FSI) och den höll ihop hyfsat bra. Förutom tändspolarna.

Du e välkommen på måndag så kan du peka.
För min Golf V så står det på sidan 12 i serviceplanen (del 1.1 av instruktionsboken).

Edit: När jag ändå har boken uppslagen:
Det enda som står där för 1,4 och 1,6 motorerna är en kontroll av kamaxelremmen vid 9000mil och sedan kontroll var 3000e mil. På 4-cyl TDI-motorer med pumpdirektinsprutare ska kuggrem och spännrulle bytas var 12000e mil. Vid 18000mil ska kuggrem för kamaxeldrivning bytas på 2,0 110kW FSI-motorer.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...