Bilfråga igen, VW Golf

Fick in en Golf-04 1,6 på 12000-milaservice.
Kunden sa:kan det vara dags för kamremsbyte tro,den har ju gått 12k och den är lite svårstartad?
Sagt och gjort,isär med hela kalaset,och vad ser man där:
Spännrullen som är av plast med ett invändigt kullager hade ramlat av med resultat att remmen gick direkt mot det smala lagret och hade dessutom hoppat ett kugg.
I grevens tid,typ.

Var det en AZD motor så e jag inte förvånad.........standard vw/skoda/seat åkomma..........

Vill man vara på den säkra sidan så ska man byta va 9 000 mil på 16v 1.6 o 1.4 , som dom förövrigt gör i varmare länder faktiskt.

Finns ett par åkommor till på dom maskinerna.........

Eller hur ??

:skrämd Skejtboardteknik i en motor :gnissla

Kamaxlar ska vara kedje- eller kuggdrivna och ligga i oljebad. :D

Serviceintervall 30 000 mil ger inga intäkter till verkstäderna!
(inte för att jag vet om det är nödvändigt att byta då heller, men man kan ju kika till kedjan då så den inte känner sig bortglömd)

Serviceintervall 30 000 mil ger inga intäkter till verkstäderna!
(inte för att jag vet om det är nödvändigt att byta då heller, men man kan ju kika till kedjan då så den inte känner sig bortglömd)

Jag körde min 1975 års modell Mercedes Kompakt 240 D till 45 000 mil med originalkedjan. Sedan sålde jag henna till en vän som hade henne i 5 år till. Sedan köpte en skön invandrare henne och vad jag vet så kör han än. Men varken jag eller min kompis bytte kamkätting.

Jag vet ingen flygmotor, gasturbin eller marindiesel som har tandrem till essenciell apparat- eller kamdrivning.

När HD skaffade rem gick det utför :mad:

Att köra en varmkörd 30 år gamma mercadiesel med kamkedja på gnistrande vinterväg är ju en lisa för själen. Det borde ju en tvättäkta västerbottning som du hålla med om:va

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...