Bilfråga igen, VW Golf

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Hej

En VW Golf som är 3,5 år gammal, visst borde den ha indikator i instrumentpanelen som lyser ilsket när bromsbeläggen blir dåliga? Eller har jag fel?

Tacktacktack.

:glömdet

Knappast, jag skulle beställa skivor och belägg till min Golf i dag och då fanns det till samma årsmodell två olika storlekar på skivorna, fine, jag tillverkade mig en jigg modell jätteskjutmått, så jag skulle kunna mäta storleken på skivorna geom hålen på fälgarna.

Jag hade dom större.

Sedan skulle jag beställa belägg, då fanns det två alternativ där också, varav det ena stod i katalogen som "Girling-systemet", det andra var inte nämnt med namn.
Jag gick ut och försökte läsa på oken genom fälgarna, det var inte Girling....

Det var Lucas :huvet :huvet :huvet

VAG, då ska du vara glad om de kom ihåg att montera belägg från fabrik :gnissla

Knappast, jag skulle beställa skivor och belägg till min Golf i dag och då fanns det till samma årsmodell två olika storlekar på skivorna, fine, jag tillverkade mig en jigg modell jätteskjutmått, så jag skulle kunna mäta storleken på skivorna geom hålen på fälgarna.

Jag hade dom större.

Sedan skulle jag beställa belägg, då fanns det två alternativ där också, varav det ena stod i katalogen som "Girling-systemet", det andra var inte nämnt med namn.
Jag gick ut och försökte läsa på oken genom fälgarna, det var inte Girling....

Det var Lucas :huvet :huvet :huvet

Visst e det kul,dagarna i ända :banana

WV Golf är tamejfan ihopskruvat av dom sämsta bitarna som blev över när resten av världen byggde bilar.

Under dom sammanlagt 22 åren jag har ägt bilar har Golfen gått sönder mest, och den har jag haft i ett år.

Det började när jag hade köpt den, en säkring till bakrutetorkaren hade gått så jag skulle öppna handskfacket för att se om det fanns några reserver, då gick handtaget till handskfacket sönder, men säkringar fanns det, jag bytte säkringen, torkaren fungerade!!!

När jag sedan öppnade bakluckan nästa gång gick säkringen till elbakrutan, jag bytte den.
Nu har vi vadslagning varje gång vi öppnar luckan om vilken säkring som ska gå sönder.
Bilen var nybesiktad och helt rostfri när jag köpte den, dock var den påställd utanför perioden så det blev dags för besiktning igen, då var hjullager slut, glapp i bussningar och rosthål på framvagnsbalken.
Förutom det har skärmkanterna och trösklarna rostat bort...

PÅ ETT ÅR!
Skitbil.

WV Golf är tamejfan ihopskruvat av dom sämsta bitarna som blev över när resten av världen byggde bilar.

Under dom sammanlagt 22 åren jag har ägt bilar har Golfen gått sönder mest, och den har jag haft i ett år.

...

PÅ ETT ÅR!
Skitbil.
Jag har en Golf V (-04). Och det är nog den bästa golfen jag har ägt. Till och med en av de bästa VAG totalt sett. Golftreorna hade däremot en aning tvivelaktig kvalitet, på det mesta.

Men något som jag irriterar mig på är att den inte är bygd med vinterklimat i åtanke. En sån där sak som att en bil kan stå ute på vintern och bli lite nedisad verkar ha passerat Volkswagens konstruktörer helt obemärkt. :mad::huvet:brinnerup

...då var hjullager slut, glapp i bussningar och rosthål på framvagnsbalken.
Förutom det har skärmkanterna och trösklarna rostat bort...

PÅ ETT ÅR!
Skitbil.

Om hjullager e slut och skärmkanter & trösklar på en ett år gammal bil så har du ju garanti. Bara att lämna in.

Nix,det har den inte.

Säkert ??
Kollar man reservdelskatalog så har dom iaf slitagevarnare på belägg till Golf V ( 2004 - 2007 )

Verkar ju märkligt att dom skulle ta bort en så simpel funktion som slitagevarning. Normalt är det ju samma lampa som till handbroms, för lite bromsvätska och slitna belägg.

Last edited:
WV Golf är tamejfan .......Skitbil.

Ap! Ap! :mattias

Vi har ju varit igenom det där en gång! ;)
Din bil ÄR inte representativ!
Bara för att du köpte en TRABANT som någon klistrat dit VW-märken på, så gör ju inte det alla Golfar dåliga?

Skämt åsido: ALLA (allihop) mina golfar har varit de MEST driftsäkra bilar jag haft. Alla kategorier.
Kom bara på två typfel... (som jag redogjorde för i Bushidos tråd).

Men din Golf måste varit ett "dagen-efter-firmafesten-ex" minst!

Säkert ??
Kollar man reservdelskatalog så har dom iaf slitagevarnare på belägg till Golf V ( 2004 - 2007 )

Verkar ju märkligt att dom skulle ta bort en så simpel funktion som slitagevarning. Normalt är det ju samma lampa som till handbroms, för lite bromsvätska och slitna belägg.

Fel av mig,kollade.
Vissa modeller av Golf har slitagevarnare.

Last edited:
Om hjullager e slut och skärmkanter & trösklar på en ett år gammal bil så har du ju garanti. Bara att lämna in.

Ett år efter föregående besiktning.

Jag må vara lurad i så mån att jag köpt ett öst-tyskt blindarbete, men så lurad att jag tar värdeminskningen på en helt ny bil, det blir jag aldrig!

Den nyaste bil jag har haft köpte jag när den var 5 år gammal och ägde den i 12 år.

Men din Golf måste varit ett "dagen-efter-firmafesten-ex" minst!

Jag tror fan dom byggde den redan på efterfesten.

Last edited:
Jag tror fan dom byggde den redan på efterfesten.

HAHA!
Ett sinistert skämt!

- Ach jaaa, hier haben wir ein experimentäll wagen aus kompostierbaren waren und metallen...ja!
Und das soll im Schweden geprüft worden.... von GuW, ein besteller von nordern.
Aber er weiss nichts auf diesem experimänt! :D :cdevil

HAHA!
Ett sinistert skämt!

- Ach jaaa, hier haben wir ein experimentäll wagen aus kompostierbaren waren und metallen...ja!
Und das soll im Schweden geprüft worden.... von GuW, ein besteller von nordern.
Aber er weiss nichts auf diesem experimänt! :D :cdevil

En sann kretsloppsbil, den faller i bitar efter ett bestämt mönster...

Jag börjar fan snegla avundsjukt på Alfan som stått med trasig motor i ett par år utanför mitt jobb, den har ju skärmkanterna kvar!!!

En sann kretsloppsbil, den faller i bitar efter ett bestämt mönster...

Jag börjar fan snegla avundsjukt på Alfan som stått med trasig motor i ett par år utanför mitt jobb, den har ju skärmkanterna kvar!!!

Det bästa med en Alfa Romeo är.....skärmkanterna :fakta

Ja om den som köpte den ny valde till det som extrautrustning. Så som ratt, hjul, säten och rutor så borde det vara standard, men inte på en WV, där är allt extra tillbehör.

Det bästa med en Alfa Romeo är.....skärmkanterna :fakta
haha top gear känsla i det där inlägget :hihi

Håller dock med guw om att golf (3 i ditt fall med?) är världens mest irriterande bil. Hade iof bara min i 7 dagar men på den tiden han dörrhandtag (både inre och ytre) samt fönster vev på samma dörr fucka ur samt att absen inte fungera när det va blött.. Som följd av det konstaterades att krockkuddarna fungera oavsett väderlek.:)

iof volvon kan man inte svänga vänster och vindrutetorkarna funkar inte alltid i regn. men det ska va så

Håller dock med guw om att golf (3 i ditt fall med?) är världens mest irriterande bil.

Jag har en jobbarkompis som har haft flera Golfar, ingen av dom har varit bättre än min! (tyvärr skaffade vi dom nästan samtidigt)

Han har haft Golf I&II och min är en III.

Golf I har jag själv haft lite erfarenhet av, ingen komfortmaskin, rostade lite och allmänt gammal, men slitstark och robust konstruktion.

På II och III har dom försökt förbättra komfort och det har lett till en massa gummibussningar som är för mjuka samt en framvagn som där saker ständigt går sönder.

Det är möjligt att nyare Golfar är bättre bilar, men jag har tappat förtroendet för märket och kommer knappast att köpa fler.

Jajamensan det har du, på beläggen fram alltså.

Något som jag kan tippsa om är att när lampan väl lyser så har du ca 4 mm kvar på klossarna..........
Om du inte ska besöka SBP o kan leva med det irriterande pipet så kan du köra ett tag till bilprovningen är INTE förtjust i lysande lampor.......

Vill du ha mer tipps så e det bara att fråga, har lite erfarenhet av märket....

:)

Kompletterande frågor:

Hur vet jag om just denhär bilen har slitagevarnare?
Varnar slitagevarnaren bara för slitage på frambromsbeläggen?
Bilen är besiktigad i mitten av september ua - hur noga kollar bilprovningen bromsarna?
Borde dom reagerat om bromsbeläggen och skivorna bak är näst intill helt slut?

Kompletterande frågor:

Hur vet jag om just denhär bilen har slitagevarnare?
Varnar slitagevarnaren bara för slitage på frambromsbeläggen?
Bilen är besiktigad i mitten av september ua - hur noga kollar bilprovningen bromsarna?
Borde dom reagerat om bromsbeläggen och skivorna bak är näst intill helt slut?
Dom borde helt klart reagera på sånt, ja! Det är ju i högsta grad något som påverkar säkerheten!
Min Golf fick för sig att oken skulle kärva fast så på några mil eldade jag upp samtliga belägg ifram :gnissla Och stål mot stål bromsar ohyggligt jävla jättekasst :fakta

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg