Bilettkontrollanters befogenheter

Precis men problemet med bedrägligt beteende är ju att dom måste ha anledning till att misstänka bedrägligt beteende.

Att byta prislappar på varor på Ica är bedrägligt beteende. Glömmer man däremot att betala biljetten så saknar man ju uppsåt till brottet och då har man ju egentligen rätten på sin sida om det de facto är så att man har glömt och då är det inte bedrägligt beteende.

Dom kan givetvis misstänka dig för det men låt oss säga att du kanske åker till Mölndal på ett busskort som bara gäller i Göteborg, då hade man ju lätt kunnat få det till att man inte visste att det kostar extra att åka till Mölndal.

Säger man i det fallet till kontrollanten att man inte visste så har han således inget skäl att hålla kvar dig om jag läst lagen rätt, detta eftersom det inte är brottsligt att glömma eller att göra misstag.

Frågan är dock: Hur mycket våld får dom ta till för att hålla kvar en person? Om en 120 kilos muskelknutte "ska av" så blir det ju rätt svårt o hindra honom.

Last edited:
I det här fallet är de väl tämligen säkra på att hon är en "kontrollstämplare" som
endast stämplar när hon ser att kontrollanter går på. Den teorin stämmer väl bra
överrens med hennes sätt att reagera på. Dessutom har jag hört rykten (endast rykte dock) om att hon har kontokort, trots att hon åker kollektivt varje dag. Åker man varje dag
så är det mycket mer ekonomiskt att köpa månadskort, såvida man inte fuskar då... :7peta

Angående muskelknuttar så kan det bli lite intressant. Men de flesta som åker fast
sitter lugnt ner och pratar om saken och eventuellt överklagar istället för att ställa
till med stora scener. :smasha

Last edited:
Precis men problemet med bedrägligt beteende är ju att dom måste ha anledning till att misstänka bedrägligt beteende.

Att byta prislappar på varor på Ica är bedrägligt beteende. Glömmer man däremot att betala biljetten så saknar man ju uppsåt till brottet och då har man ju egentligen rätten på sin sida om det de facto är så att man har glömt och då är det inte bedrägligt beteende.

Dom kan givetvis misstänka dig för det men låt oss säga att du kanske åker till Mölndal på ett busskort som bara gäller i Göteborg, då hade man ju lätt kunnat få det till att man inte visste att det kostar extra att åka till Mölndal.

Säger man i det fallet till kontrollanten att man inte visste så har han således inget skäl att hålla kvar dig om jag läst lagen rätt, detta eftersom det inte är brottsligt att glömma eller att göra misstag.

Frågan är dock: Hur mycket våld får dom ta till för att hålla kvar en person? Om en 120 kilos muskelknutte "ska av" så blir det ju rätt svårt o hindra honom.

Vad jag vet och sett, så brukar dom utnyttja folks försök att kliva av vagnen som ett sätt att hålla kvar personen, dvs du blir trängd att stanna kvar tills dom fått sina uppgifter, eller så måste du försöka tränga dig förbi dom för att ta dig ut och då blir det ju en form av kontakt som nånstans kan börja kallas för våld mot tjänsteman eller vad det nu kan kallas.

Det som folk inte verkar fattat i den här tråden, är att alla era "försök" till att inte betala och komma undan med det, redan har testats till oändlighet... Det är samtidigt det som tvingat fram kontrollanternas sätt att hantera det på oxå. Det är ju betydligt enklare att betala eller ge fan i att snålåka spårvagn.

Last edited:
Om jag ringer 112 alt 11414, berättar att X antal kontrollanter håller mig frihetsberövad på X-spårvagn, och frågar hur mycket våld jag får använda mig av för att ta mig ur situationen. Vad skulle jag då få för svar?

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back