Bildrespons

christianKawa

I Love Bika
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Nacka - Saltsjö-boo
Hoj
98 Kawasaki ZX6R
Hej!

Har precis gett mig in på att börja fota hojar i rörelse...
Var ute o körde en sväng med 3 andra grabbar idag, fick lite försprång för att plåta lite i en lång o fin kurva... Dehär blev resultatet: (Mixtrat och förstärkt lite med Lightroom)

Dehär blev resultatet:
http://christiankawa.blogg.se/

Vore verkligen skit roligt och man kunde få lite kommentarer av er! Oavsett proffsfotograf eller "amatör beskådare" :tummenner :tummenupp

---
Chris
 
Fina bilder! Vad har du för slutartider? Jag brukar köra runt 1/160-1/200 för att få lite rörelseoskärpa. Som denna tex:

DSC_5005.jpg


.
 
Fina bilder! Vad har du för slutartider? Jag brukar köra runt 1/160-1/200 för att få lite rörelseoskärpa. Som denna tex:

Mycket stilig bild, I like! ... körde med 1/600 - 1/800 på dessa bilder, men har klippt bort rätt mycket så de upplevs nog mera oskarpa än vad från början eller hur man ska uttycka de :gnissla
 
Vad kör du med för kamera?
Kör du med AF-C? Det hjälper mycket när man fotar saker i rörelse...

Panorering is the shit! Rörelseoskärpan ger en rätt go fartkänsla!

Gå neråt i slutartider och följ hela tiden motivet medans du trycker av. Då har du rörelseoskärpa på bakgrunden och inte motivet. Sen är AF-C att föredra som sagt.

2543995945_688180d4b0_o.jpg
 
Last edited:
Vad kör du med för kamera?
Kör du med AF-C? Det hjälper mycket när man fotar saker i rörelse...

Panorering is the shit! Rörelseoskärpan ger en rätt go fartkänsla!

Gå neråt i slutartider och följ hela tiden motivet medans du trycker av. Då har du rörelseoskärpa på bakgrunden och inte motivet. Sen är AF-C att föredra som sagt.

Stilig bild!
Kör med en Canon 450d

AF-C?:confused: de vet jag inte ens vad de är... missade dedära med panoreringen, stod allderless för nära för de också, kanske lättare o få bra rörelse biler genom att köra tele o stå på längre håll...
 
Man kan aldrig stå för nära för panorering ;) Ett tips är att du ställer dig utmed en vanlig 90sträcka och trycker slut på ett minneskort!

Kör mellan 1/100 till 1/200 i slutartid och kolla på resultatet... Kritisera dig själv och bli bättre! Sedan skulle jag väl rekommendera att du drar ner bländaren och iso lite också... Panoreringar är som snyggast med lite kortare skärpedjup enligt mig :)

Sen när du panorerar är det viktigt att du följer samma punkt på motivet hela tiden och inte avslutar rörelsen förrän kortet är taget om man säger så...

Kämpa på så kommer det med tiden och du får känsla för det! I början är det svårt men det är väl som att lära sig cykla... Kan man det så kan man det resten av livet :P

Jag vet inte vad canons motsvarighet till AF-C heter. Men det är att Autofokusen hänger med hela tiden... Mycket värdefullt när motiven är i rörelse!
 
Man kan aldrig stå för nära för panorering ;) Ett tips är att du ställer dig utmed en vanlig 90sträcka och trycker slut på ett minneskort!

Kör mellan 1/100 till 1/200 i slutartid och kolla på resultatet... Kritisera dig själv och bli bättre! Sedan skulle jag väl rekommendera att du drar ner bländaren och iso lite också... Panoreringar är som snyggast med lite kortare skärpedjup enligt mig :)

Sen när du panorerar är det viktigt att du följer samma punkt på motivet hela tiden och inte avslutar rörelsen förrän kortet är taget om man säger så...

Kämpa på så kommer det med tiden och du får känsla för det! I början är det svårt men det är väl som att lära sig cykla... Kan man det så kan man det resten av livet :P

Jag vet inte vad canons motsvarighet till AF-C heter. Men det är att Autofokusen hänger med hela tiden... Mycket värdefullt när motiven är i rörelse!


Sweet... ah de lär ja göra faktiskt!
Tack för tipsen, värdefulla! :tummenupp
Nä som sagt är jag riktigt ny på hojar i rörselse så blir till att öva o lägga sig i skogen på bulten nån helg...:D
 
Hej,

Här har du några exempel panoreringar från just Bogesund.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=186780

Exif datan ligger i filerna så du kan se slutartider mm.

Ett tips vid panoreringar är att långa tider kräver att du är väldigt vinklelrätt placerad mot objektet. Ju närmare du är är föremålet destå svårare att bibehålla skärpan då föremålet rör sig snabbare mot(eller ifrån) skärpeplanet under exponeringen.

Står du mitt från sidan...börja på 1/250...sänk sedan gradvis tiden.


he he...kul att man är med på bild i tråden också, Rockoholic...:D
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top