Nu skall jag inte gnälla men du sa ju "Vi mötte dom igår på bulten, och i en uppförsbacka så byter dom ledare, då ligger dom redan över hela körfältet" så det lät väldigt temporärt??? Var de alltså över i ditt körfält? Jag tolkade det som att de låg i sitt eget körfält men i bredd?
Att cyklister byter ledare i uppförsbackar är ju normalt (enklast så) och när jag tränade cykling själv (nuförtiden slötränar jag bara på min Carbon-Focus-full-tönt-blingade 6,7 kgs hoj när jag får ork

) var det alltid så att man bara låg i bredd ytterst temporärt när man bytte ledare/placering i gruppen. Tre i bredd låter som väldigt temporärt (troligen av misstag) och knappast nåt de kör mer än när de skall komma om.
Men oavsett det så är det ju fortfarande så att mötande trafik skall hålla sig i sin körbana och bakomliggande får anpassa sin hastighet efter framförvarande omständigheter. Det är ju fortfarande inte något fel att ta upp körfältet i långsam hastighet. Som sagt, finns ju en drös traktorer/lastbilar som är långsammare som kör på bulten.
Och kikar jag på bilderna så var det ju normal cykling i grupp... dvs inte två/tre i bredd.