Bilder från övergivna racingbanor

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Om ni är intresserade av modern historia i allmänhet och gamla racingbanor i synnerhet så ta en titt på http://www.jornmark.se/places.aspx Där finns nytagna bilder från Avus, Reims och Sitges. Man måste lämna mailadress för att få användarnamn men det kostar inget. Det är seriöst fotograferat.

Edit.
Jahapp, typiskt, bara för att man tipsar om det så fungerar det inte. Men håll ut, den kommer väl upp snart igen, det är väl värt ett besök!

Nu fungerar länken!

Last edited:
Kul!

Lite tragiskt/sorgligt oxå i en tid av miljödebatter där det är svårare att få anlägga en racingbana än ett kärnkraftverk, att då se banor som förfaller.
De borde förvaltas och rustas i de fall det är möjligt (önskar man)
Men det är ju i många fall försent, och omöjligt p.g.a hur infrastrukturen ändrats under tidernas gång runt/på banorna.

Det var nåt program om en nerlagd bana i Sverige oxå, där gamla fantomer mindes och gick runt.
Vad hette den? (Saxtorp?)

härlig sida, tack

Dalsland ring tänker doktorn på kanske?

Jag bläddrade i den där boken för någon månad sedan. Intressant och lite creepy. Minns ett bruksamhälle någonstans norr om Örebro eller Västerås. Totalt övergivet men alla hus med tomma/stumma lägenheter stod kvar...

Edit: Fredriksberg!

Edit 2: Intressant läsning om kameratillverkaren Hasselblad.

Bifogat

• fred049.jpg
    fred049.jpg
    88.4 KB · Visningar: 278
Last edited:
Jag bläddrade i den där boken för någon månad sedan. Intressant och lite creepy. Minns ett bruksamhälle någonstans norr om Örebro eller Västerås. Totalt övergivet men alla hus med tomma/stumma lägenheter stod kvar...

Edit: Fredriksberg!

Köpa och starta Sporthoj.com-samhälle? Hade varit roligt :) Där får ju alla plats :rolleyes: :tummenupp

Vad hette den? (Saxtorp?)
Och du anklagar mig for att vara historielos....:mad:

Saxtorp GP bana gick pa allman vag och aven om en hel del ar omdraget sa gar banstrackningen fortfarande att kora. Gamla starten med laktare ar riven men betongfundament och dyligt finns kvar bredvid kyrkan i Saxtorp.....

Nasta gang du ar i Skane kan jag guida dig runt banan, kan saga att trots bra belaggning ar det idag svart att ens aka i narheten av datidens varvtider...(lite alltvarbattreforr taliban maste man fa vara)

Last edited:
Och du anklagar mig for att vara historielos....:mad:

Saxtorp GP bana gick pa allman vag och aven om en hel del ar omdraget sa gar banstrackningen fortfarande att kora. Gamla starten med laktare ar riven men betongfundament och dyligt finns kvar bredvid kyrkan i Saxtorp.....

Nasta gang du ar i Skane kan jag guida dig runt banan, kan saga att trots bra belaggning ar det idag svart att ens aka i narheten av datidens varvtider...(lite alltvarbattreforr taliban maste man fa vara)

Ja. Jo. Man visste väl att Saxtorp var i Skåne! ;)
Men att den nedlagda banan (som jag bara mindes hur den såg ut) INTE låg därnere visste jag inte!
Jag ser fram emot guidning på din fars gamla räser, så att det hela blir autistiskt!

Den som frågar får svar! :bockarmedmössanihand

Last edited:
Ja! Tack - så var det. Men vad hette stället?

Dalslands Ring har man ju kört på :tummenupp Närmsta samhälle vill jag minnas var Bengtsfors.
Det var en lååång ödslig väg dit och långt mellan mackarna.

Det är ju inte så konstigt med alla j-a refuger och skit som de satt utefter vägen. Undrar om den där breda in mot Dösjöbro egentligen är laglig. Livsfarlig för en hoj när det är mörkt. Första gången missade jag den av en tillfällighet ... :mad:

Vilket år körde du och vilken klass?

T ex -71 och -72 ... 350cc

Last edited:
Såg all trafiken härifrån till min site. Kul att ni hittade den. Kommer bilder från tre svenska banor som Ronnie Peterson körde på under 1960-talet framöver. Dessutom lägger jag ut bilder från den övergivna delen av Monza om ungefär en månad.

/Hälsninngar JJ.

Såg all trafiken härifrån till min site. Kul att ni hittade den. Kommer bilder från tre svenska banor som Ronnie Peterson körde på under 1960-talet framöver. Dessutom lägger jag ut bilder från den övergivna delen av Monza om ungefär en månad.

/Hälsninngar JJ.

nice, det tackar vi för.

Grym sida! Har alltid fascinerats urban exploring. Hadde önskat bilder i högre upplösning, men man får väl invänta boken för detta. ;)

Huu, vissa grejor här är.. tankeväckande.

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...