bild på Hondan rc 30/rn40 åkt rakt igenom en bil!!

Jag kände han som körde hojen. En glad och sprallig kille som körde fort på fel ställe. Tyvärr.
Nu vet vi ju inte vad som hände, men av bilderna att döma så har det ju gått fort som f-n. Plus att det var en "kompiskompis" som mött honom precis innan och det hade gått över 200 gissade han på måste jag tillägga.
Bilisten hann nog aldrig se vad som kom emot honom/henne.
Man färdas ju några m/s i 200 km/h....

Minns det som igår när vi fick reda på vad som hänt. Tragiskt.
Och det kan hända vem som helst av oss...

/Anders

Rörelseenergin är ½*m*v^2. Så jag skulle säga 77160 J för en 200kg:s hoj i 100 km/h.
Men jag skulle inte heller vilja få det i dörren.
/J

Hojjen körde ju i 200 km/h. Det var det som jag räknade på. Energin ökar i kvadrat när hastigheten dubblas.

Hojjen körde ju i 200 km/h. Det var det som jag räknade på. Energin ökar i kvadrat när hastigheten dubblas.

Aha, det var så du gjorde. Heliacs fråga rörde "Vad väger en hoj på 200kg i 100km/h? " så det var det jag gick på. Nåväl. Då har vi iaf tillsammans med ett praktisk exempel visat att rörelseenergin ökar med kvadraten! ;)

/J

Aha, det var så du gjorde. Heliacs fråga rörde "Vad väger en hoj på 200kg i 100km/h? " så det var det jag gick på. Nåväl. Då har vi iaf tillsammans med ett praktisk exempel visat att rörelseenergin ökar med kvadraten! ;)

/J
Dessutom frågade han ju vad den väger i 100 km/h och inte vad rörelseenergin var så jag skulle nog säga att den fortfarande väger 200 kg... :)

Dessutom frågade han ju vad den väger i 100 km/h och inte vad rörelseenergin var så jag skulle nog säga att den fortfarande väger 200 kg... :)

Jo det är ju elementärt:pannkyss. Deimos påpekade ju vidare det i sitt svar till Heliac och fortsatte sedan med att räkna ut rörelsenergin. Därefter tog jag vid.
/J

"e du dum på riktigt eller", om hojen kom i 140 så va det ju knappast bilistens fel, möjligen delaktig.

Korsningen där det här hände är helt öppen och med bra sikt åt båda håll
Jag personligen kör aldrig ut där när man ser att det kommer motorcyklar efterssom det ofta går fort där
Och om den här killen nu kom i 200 så måste ju bilisten varit blind om han inte
såg att han kom asfort
Heller så såg han honom inte alls?
Men du ska inte tro att jag på ngt sätt vill försvara motorcyklisten
Det ända jag ville påpeka var att ingen på mässan ville prata om det faktum
att bilisten var delaktig i olycksförloppet utan bara lade skulden på den höga hastigheten.

Jag personligen kör aldrig ut där när man ser att det kommer motorcyklar efterssom det ofta går fort där
såg att han kom asfort
att bilisten var delaktig i olycksförloppet utan bara lade skulden på den höga hastigheten.

okok, men nu va det ju en mcmässa, då är det ju lämpligt att påvisa den sidan av problemet.
sen borde skrotet kanske ståttpå en bilmässa också, och där skulle man då ha vinklat det som "dålig uppmärksamhet" från bilisten.

men, halvblinda 70åringar FÅR köra bil i sverige (tyvärr kan man tycka) och då får man räkna med ens fartlekar är dödliga.
tänk efter före och knip käft efter.

preben skrev:
såg att han kom asfort

För det första vet du uppenbarligen inte hur olyckan gick till. Bilen kom från E18-hållet och skulle göra en vänstersväng in till området där Flisbergshuset ligger. Du verkar ha fått för dig att bilen skulle svänga in på vägen som hojen kom ifrån. Helt fel. Dessutom är det lättare att bedöma hastigheten på en hoj som kommer från sidan när man står still vid väjningsplikt och väntar än när man själv kommer emot hojen.

För det andra är det rätt uppenbart för de flesta att bilisten inte är delaktig i ett förlopp där en mötande hoj kommer med ungefär tre gånger den skyltade hastighetsbegränsningen.

Last edited:
R2,

Menar du alltså på fullaste allvar att man skulle kunna brassa runt i 200 km/h runt andra ovetande trafikanter om vi bara fick bort halvblinda 70-åringar från trafiken? Det känns som att en 30-åring med fullgod syn kan missbedöma hastigheten på ett mötande fordon rätt rejält om fordonet håller tredubbla hastigheten.

Vad gäller att ställa ut den här bilen på mässor så är det inte särskilt smart? Om något så skulle det ytterligare spä på den negativa bild som många har mot hojar. Det är väl bättre att visa upp en kraschad bil som inte haft uppsikt på en hoj som kommit i laglig hastighet för att uppmärksamma problemet med att vi syns dåligt? Då kan vi få lite respekt bland andra än hojintresserade.

R2,

Menar du alltså på fullaste allvar att man skulle kunna brassa runt i 200 km/h runt andra ovetande trafikanter om vi bara fick bort halvblinda 70-åringar från trafiken? Det känns som att en 30-åring med fullgod syn kan missbedöma hastigheten på ett mötande fordon rätt rejält om fordonet håller tredubbla hastigheten.

Vad gäller att ställa ut den här bilen på mässor så är det inte särskilt smart? Om något så skulle det ytterligare spä på den negativa bild som många har mot hojar. Det är väl bättre att visa upp en kraschad bil som inte haft uppsikt på en hoj som kommit i laglig hastighet för att uppmärksamma problemet med att vi syns dåligt? Då kan vi få lite respekt bland andra än hojintresserade.

nej självklart har du rätt, alla kan missbedömma.
nog för att vi som åker hoj är mer uppmärksamma på motorcycklar när vi kör bil,men även en bilburen knutte kan fela.
och nej man ska ju helst inte bränna runt 200 i nått fall.

:huvet
För det första vet du uppenbarligen inte hur olyckan gick till. Bilen kom från E18-hållet och skulle göra en vänstersväng in till området där Flisbergshuset ligger. Du verkar ha fått för dig att bilen skulle svänga in på vägen som hojen kom ifrån. Helt fel. Dessutom är det lättare att bedöma hastigheten på en hoj som kommer från sidan när man står still vid väjningsplikt och väntar än när man själv kommer emot hojen.

För det andra är det rätt uppenbart för de flesta att bilisten inte är delaktig i ett förlopp där en mötande hoj kommer med ungefär tre gånger den skyltade hastighetsbegränsningen.

F`låt jag var helt säker på att bilen skulle svänga ut från fliesbergs för det är den uppfattning jag fått efter vad som stod i tidningen och vad som antyddes på mässan
Men om det nu är som du säger då finns det ju givetvis inget mer att diskutera i det här fallet utan bara att konstatera att jag hade ganska skitfel
Du har jävligt rätt i det du skriver om att ställa ut detta på mässor
det ger verkligen en skev syn av oss motorcyklister efterssom de flesta av oss trots allt kör ganska sansat

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka