Bild på flygplan från WW2?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
N.Blomqvist skrev:
Gul Kalle är lite speciell för mig eftersom farsan mekade med just den på yrkesskolan i Uppsala. :tummenupp
Han blev sedemera flygmek på F16 i lumpen och skruvade J28 och J29. (Vampire och Tunnan).
Han har berättat när dom hade bytt motor i en Vampire och skulle provköra den nya. -Dom spännde fast hela flygplanet på en testplatta och gav stegvis högre gas tills maxgas... :Bugar
Fatta vad det ska ha ylat!
Har själv skruvat en del med J29 Tunnan, i plugget.

Kul som fan. Ett riktigt kvalitetsbygge.
Har även gjort motorbyte på en sådan, motorns id-nummer var från 1952. :tummenupp

An3Azz skrev:
Stuka:n är inte fin, men den satan så elak och brutal ut. Ett av dom plan som jag gillar utseendemässigt är Nort Amercian F-100D, är dock torsk på jetplan från 60-70..
Då har vi nästan samma smak, även om inte just F100'an är min favorit. :Bugar

sandstream skrev:
Jag letar efter bilder på flygplan från andra världskriget och speciellt sånna där fronten är målad som en mun med tänder.
Har sökt på google men lyckas inte få till det.

Om någon har eller vet var de finns så lägg gärna in en länk :tummenupp

lacka kraschkåpor?

Edit: bidrag oxå...måsvinge e lite frekct

f4u.jpg
F4U-3.jpg

Last edited:
Tobbe (R1) skrev:
Håller med!
Synd bara att Gul Kalle inte längre finns att beskåda i Sverige då den såldes till Fighter Collection på Duxford för några år sedan.
http://web.telia.com/~u21804390/svw5199.htm

Tja, fast var det verkligen Gul Kalle som såldes?
Det var väl vissa tveksamheter om identiteten på just det planet, det var något som var renoverat till att likna gul kalle IAF.

Mina favoriter är dom gamla SAABarna, och Vampiren förstås, jag skruvade själv med SK50/60, och SK50'n ligger mig mycket varmt om hjärtat.

Fast alla plan från WW2 tiden var häftiga, det var då planen skiljde pojkarna från männen, vissa plan var så elaka att varje landning var mer eller mindre en kontrollerad crash, lågfartsegenskaper offrades brutalt för lite mera topphastighet, vapenlast eller räckvidd

GuW skrev:
Tja, fast var det verkligen Gul Kalle som såldes?
Det var väl vissa tveksamheter om identiteten på just det planet, det var något som var renoverat till att likna gul kalle IAF.
Var det inte spekulationer om att den "nya" Gul Kalle skulle ha stulits från ett flygvapenmuseum i Israel 1986?

War-psycho skrev:
Då har vi nästan samma smak, även om inte just F100'an är min favorit. :Bugar

F-86 då? Original Sabren, den är nice som fasen, lr tunnan, lansen inte att förglömma Hawker Hunter...

An3Azz skrev:
2041262 F-86 då? Original Sabren, den är nice som fasen, lr tunnan, lansen inte att förglömma Hawker Hunter...
Jajjamensan... now u talking... :Bugar

Fast dom gamla MIG'arna går inte av för hackor heller... MIG-19 i rätta färger (Indiens vita t.ex.) är skitläcker.

flugan skrev:
2039719 lacka kraschkåpor?

Edit: bidrag oxå...måsvinge e lite frekct

f4u.jpg
F4U-3.jpg
Den där är också en favorit.

Om nån vill veta historien bakom den där karakteristiska uppochnervända måsvingen, så kan jag berätta den... den är ganska intressant tycker jag iallafall.
(Inte riktigt samma anledning som på Stukan.)

Hojta till i så fall. :hördu

Last edited:
War-psycho skrev:
2041385 Jajjamensan... now u talking... :Bugar

Fast dom gamla MIG'arna går inte av för hackor heller... MIG-19 i rätta färger (Indiens vita t.ex.) är skitläcker.

Den där är också en favorit.

Om nån vill veta historien bakom den där karakteristiska uppochnervända måsvingen, så kan jag berätta den... den är ganska intressant tycker jag iallafall.
(Inte riktigt samma anledning som på Stukan.)

Hojta till i så fall. :hördu
Berätta..

Hultan skrev:
2041482 Berätta..
Propellern var så jävla stor så de hade att välja mellan den vingen eller att ha ett långt landningsställ. Det senare ansågs inte så bra för ett hangarfartygsbaserat plan så de valde vingen. Spännande story va?

Bingo skrev:
2041498 Propellern var så jävla stor så de hade att välja mellan den vingen eller att ha ett långt landningsställ. Det senare ansågs inte så bra för ett hangarfartygsbaserat plan så de valde vingen. Spännande story va?

Vad var anledningen på Stuka då?

flugan skrev:
2041710 Vad var anledningen på Stuka då?
Vet väl inte jag. Hur skulle jag kunna veta det :confused:

IL-2 Sturmovik är också en riktig krigarkärra, apropå Stuka då alltså.

Förövrigt tycker jag benämningen "Stuka" är snarast en förolämpning, varför vilja förkorta det underbart vackra "Sturzkampflugzeug"?

Bifogat

• il2.jpg
    il2.jpg
    16.1 KB · Visningar: 93
Nån som har nå info om MiG 25 och MiG 31 då? Två enligt mig coola plan.

Blev tvungen att posta några schyssta bilder:

Bifogat

• Mustangs.jpg
    Mustangs.jpg
    50.7 KB · Visningar: 66
  • P38.jpg
    P38.jpg
    41.8 KB · Visningar: 77
  • SpitfireAndHurricane.jpg
    SpitfireAndHurricane.jpg
    48.7 KB · Visningar: 62
Ok, Herr Bingo har ju nästan avslöjat allt, men kommer ändå med orsakerna här.

Stukan knäckte dom vingen på för att förbättra sikten neråt/framåt vid störtbombning, som den ju främst var avsedd för.

Men Corsairen hade en annan anledning. Den var på sin tid världens starkaste enmotoriga flygplan, vilket inte säger lite med tanke på vilka andra maskiner som fanns då.
Det gjorde att en stor propeller behövdes för att utnyttja kraften, och även om den gjordes fyrbladig, så blev diametern väldigt stor.

Sen hade man valt ett landningställa som fälldes in bakåt, istället för inåt, eller utåt vingarna. (Hjulen vreds också för att ligga plant i vingen.)
Det gjorde att landningställets längd blev begransad, eftersom det inte kunde vara längre än vingen var bred.
Genom att då knäcka vingen neråt längst in, så fick man då ner fästet för landingstället tillräckligt, så dom korta benenklarade av att ge propellern frigång.

Piloterna hade också användning av den bättre sikten som knäckningen gav (ungefär som med Stukan), när dom skulle landa.
Tack vare den enorma motorn, så hamnade cockpiten väldigt långt bak, vilket gav en mycket lång motorhuv som skymde sikten vid landning.
Därför brukade piloterna sikta lite snett, och vrida/luta planet lite grann, så dom kunde se landingspunkten snett ner åt sidan, vid knäckningen.
Sen precis innan "touchdown" så rätade dom upp planet och landade rakt.

Sådär, det var hela historien som jag lärt mig den.
Hoppas någon tyckte den var intressant iallafall.

An3Azz skrev:
2041856 Nån som har nå info om MiG 25 och MiG 31 då? Två enligt mig coola plan.
Ja, vad vill du veta ?

MIG 25'an tog en del höjd & hastighetsrekord när den kom, och 31'an är väl utvecklad från 25'an iallafall.
Vill du veta mer kan jag kolla upp det om du vill. (Har mesta infon i pappersform.) :)

Last edited:
War-psycho skrev:
Hoppas någon tyckte den var intressant iallafall.
Ja, jag *räcker upp handen*

Me262 har nåt visst, rått över sig.

Bifogat

• me262.jpg
    me262.jpg
    14 KB · Visningar: 78
Bingo skrev:
2042061 Ja, jag *räcker upp handen*

Me262 har nåt visst, rått över sig.
Visst, den är grym. :tummenupp

Kan berätta lite skit om den med...

Världens första jetmotordrivna flygplan i operativ tjänst.
(Engelsmännen var först, men tyskarna satte sin i tjänst snabbare.)

Från början hade den ett konventionellt landningställ med sporre, som alla andra jaktplan vid den tiden.
Men det funkade inte så bra tillsammans med jetdrift upptäckte dom, eftersom man inte hade en propeller som blåste massa luft på de bakre styrytorna.
Följden blev att man inte fick tillräckligt med lyftkraft stabilisatorn (bakre lill-vingen), och inte fick tillräcklig fart för att starta.
Jetmotorn vill ju gärna ha ren luft, rakt framifrån.

Testpiloterna löste detta på ett ganska speciellt sätt.
Dom accade så mycket det gick, sen nitade dom hjulbromsarna kort, varpå planet tippade framåt, och därmed fick upp röven, sen kunde dom fortsätta accelerationen längsmed starbanan, när jetmotorn fått mer "ren" luft.
Testpiloterna vid den tiden var av ett annat virke än dagens kan man säga. :D

Men detta var ju knappast någon praktisk lösning, och man byggde om landstället till samma typ som vi ser på dagens flygplan, d.v.s. ett huvudställ och ett noshjul, istället för sporrhjulet i stjärten.
(Planet står då rakt istället som tidigare bakåttippat.)

Sen flög dom skjortan av de allierade planen, som inte hade en chans mot dom snabba jetplanen.
Dom få som faktiskt blev nerskjutna, blev offer när dom skulle starta & landa, och höll låg fart.

Göring & Hitler hade dock fått dille på att förse ALLA plan med bomber, istället för extratankar, vilket gjorde att Me262'orna inte utnyttjades som det exeptionella plan som det egentligen var.

Sådär, då har jag rablat massa goja om den åxå. :D

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!