Bilar !!!

bilar :)

av egen erfarenhet så skulle jag vilja påstå att det inte går att jämföra bilar och motorcyklar ,, båda är grymt roliga att köra

skulle kunna tillägga att om det handlar om att köra mer än 20 mil på e4:an så föredrar jag nog bilen men på krokig väg så är det nog roligast med hoj :squid :tummenupp

som sagt det ska trimmas rätt duktigt om en bil ska dra en hoj även på stripen, ex jag läste någonstans att min sv gör 0-100 på 3,2 sek och 402m på ca 12 sek och då är min en ganska mild hoj om man jämför med typ en GSX 1000 el liknande.
Sedan hänger det bra mycket på föraren om man ska rejsa på en krokig väg.

Äpplen och Bananer säger jag..

Bilar och Bågar skall inte jämföras!

Men bilen kommer alltid vara snabbare (se på extremfallen F1, Top Fuel, m.m.).
Pratar vi "standard" så kan jag säga att när jag hade min TLR så fick jag det svettigt med en gammal sunk-porsche (trodde jag ja, tydligen var det någon gammal värsting-modell som han hade trimmat, GT-2??) Han körde ifrån i kurvorna men jag kom ikapp på rakorna.
På mina motard så har jag fått pisk av någon Ferrari (en sådan som fanns i spelet "Outrun" på C64) rakt fram (inget konstigt med det iofs.). Och jag har även fått pisk av min brors EVO på motarden, när vägen inte svängde för mycket.

Att jag är kass på att köra skall ju också nämnas :D . Men bilar kan ju fortfarande inte "wheela" , göra stoppies och "luta" i kurvorna...

Jag jämförde ändå.. :confused:

Mvh
P.T

Disclaimer: satfle m.m

En bil kommer alltid att kunna vara snabbare än en hoj.
Om man jämför STCC mot Veidec så bromsar och accar hojen bättre men bilen har högre kurvhastighet och kan med hjälp av sin överlägsna mängd gummi asfalten köra med mycket mer gas under större delar av ett varv eller en slinga. Samm gäller för MotoGP vs F-1.
Orginalfordon över disk är väl en annan femma men en bil är lättare att köra riktigt fort med.

Att hoj är roligare och tuffare är ju en annan sak.

Tyvärr måste jag nog säga att de flesta hojar blir efter Smart's Roadster. 790 kg bil med 90 hk och fantastiskt väggrepp. Har testat den och den är nästan (men bara nästan) lika rolig som hojen.

Hjälm rekommenderas...

Re: Re: Bilar !!!

Hightuned skrev:
Du har så rätt en polare satt på en fest och fick höra av en sådan där turboslyngel att han Audi minsan drog hans R1:a. Audin var förvisso inte slö och hade +500 kusar alla gånger, och på Tullinge noterade den våldsamma 12,5 på strippen. Vad gör en orginal R1:a 10,3 någonstans skulle jag tro?, så stoppa bilbögandet i malpåsen va!. :fakta

Vad händer om man flyttar sig bort från strippen och ut på motorvägen.......Kan bli jobbigt att hålla den bakom sig när man börjar dra i 200. Dessutom är det ju lite knepigt att bemästra en 500hk fyrhjulsdriven bil med jätteturbo från stillastående. Att han skulle köra på 10or är inte troligt, men klart bättre än 12,5. Vad var sluthastigheten.

Bike lät ju en tävlingsförare köra en Corvette mot en GSXR 750/1000(kommer inte ihåg) på bana och då var MC:n snabbare överallt, inklusive kurvorna.

Och då skall ändå Vetten vara en av de bilar som klarar högst kurvhastighet på marknaden!

Drifter skrev:
Bike lät ju en tävlingsförare köra en Corvette mot en GSXR 750/1000(kommer inte ihåg) på bana och då var MC:n snabbare överallt, inklusive kurvorna.

Och då skall ändå Vetten vara en av de bilar som klarar högst kurvhastighet på marknaden!

Bike hade köpt det reportaget från en amerikansk blaska. Föraren var ju ingen mindre än Kevin Schwantz och han är nog ingen bra måttstock för oss vanliga dödliga.
Dessutom är jämförelsen GSXR1000-03 och Corvetthäck ojuste redan från början.
En "vanlig" person är snabbare på en kurvig väg med bil än med motorcykel. En tävlingsbil är snabbare än en tävlingshoj på bana. Väggreppet med fyra feta hjul är överlägset hojens två mindre feta - hur gärna vi än vill att hojarna ska vara snabbare. Coolare, roligare och fränare är de ju ändå.

Ska dom jämföra en värstinghoj som GSXR 1000 är tycker jag dom borde jämföra med en bil som typ Ferrari Enzo :D

Värstingbil vs värstinghoj :tummenupp

Goodstuff skrev:
Bike hade köpt det reportaget från en amerikansk blaska. Föraren var ju ingen mindre än Kevin Schwantz och han är nog ingen bra måttstock för oss vanliga dödliga.
Dessutom är jämförelsen GSXR1000-03 och Corvetthäck ojuste redan från början.
En "vanlig" person är snabbare på en kurvig väg med bil än med motorcykel. En tävlingsbil är snabbare än en tävlingshoj på bana. Väggreppet med fyra feta hjul är överlägset hojens två mindre feta - hur gärna vi än vill att hojarna ska vara snabbare. Coolare, roligare och fränare är de ju ändå.

Jo, med en riktigt racepreppad bil, som dessutom har slicks, så är den snabbare i kurvorna än en hoj.
Dock så är den testen där Kevin Schwants medverkar ju ganska represantiv, bortsett från att en bil med ännu fler hk kunde kapat några sekunder till i fart på rakorna.
Men för att kunna köra ännu snabbare tid på ett varv, så måste bilen vara riktigt racepreppad - mer åt F1-hållet altså.

Och vad gäller skillnad på olika förare och deras kapacitet så var ju K.S. ett bra val då han kan det där med att köra fort med hoj..., men även för att att tävlar med bil numera.

P.S. Jag läste nyligen någonstans att en F1 gör 0-100 på knappt 3 sekunder...
...men för att vara ärlig så beror det ju också på hur bilen är växlad...
...å andra sidan så var ju några av GP-hojarna snabbare på rakan än F1-bilarna, på en bana som bägge sorterna tävlat på nyligen detta året.

Och diskusssionen går väl vidare nu ? :rolleyes: :D

Goodstuff har rätt. Kör ut på Nurburgring och försök hänga på de snabbaste porscharna så får ni själva se. Deras tempo är ingen lek.

Bingo skrev:
Goodstuff har rätt. Kör ut på Nurburgring och försök hänga på de snabbaste porscharna så får ni själva se. Deras tempo är ingen lek.

Va? Consensus mellan oss två? Vad har jag gjort nu? :eek: ;)

Magnus_RF900 skrev:
Jo, med en riktigt racepreppad bil, som dessutom har slicks, så är den snabbare i kurvorna än en hoj.
Dock så är den testen där Kevin Schwants medverkar ju ganska represantiv, bortsett från att en bil med ännu fler hk kunde kapat några sekunder till i fart på rakorna.
Men för att kunna köra ännu snabbare tid på ett varv, så måste bilen vara riktigt racepreppad - mer åt F1-hållet altså.

Och vad gäller skillnad på olika förare och deras kapacitet så var ju K.S. ett bra val då han kan det där med att köra fort med hoj..., men även för att att tävlar med bil numera.

P.S. Jag läste nyligen någonstans att en F1 gör 0-100 på knappt 3 sekunder...
...men för att vara ärlig så beror det ju också på hur bilen är växlad...
...å andra sidan så var ju några av GP-hojarna snabbare på rakan än F1-bilarna, på en bana som bägge sorterna tävlat på nyligen detta året.

Och diskusssionen går väl vidare nu ?

Visst är Kevins Schwantz en bra jämförelse för hojens och bilens extremprestanda. Dock tror jag att de flesta är nrämare hans bilkörarkunskaper än hans hojkörkunskaper om du fattar vad jag menar. Det är enklare att köra snabbt med en bil än med en hoj - för de flesta.

Det är många hojåkare som blir besvikna på att de inte kan hänga av Impreza, RS2, Porschar etc när det svänger. Och det är bilar man kan köpa över disk. Förvisso dyrare än en värstinghoj men ändå.

GP hojarna hade samma toppfart som Ferrari på Catalunyabanan men deras varvtider ligger ganska långt efter ändå.
Vid årets F-1 race på Catalunya körde Barrichello på 1.20.1 medan Biaggi hade 1.44.3 som snabbaste tid vid IRTA testerna där i våras.

Snackar vi vanliga normala människor med spärrar i huvudet så tror jag att det finns MÅNGA bilar som spöar dig på på krokig väg. Jag åker snabbare med bil än med hoj där det är kurvigt och tycker det är betydligt lättare att hålla höga farter i genomsnitt med bil än med hoj. Och jämför stcc-bilarna mot hojarna på samma banor, och då är det ju racemaskiner i båda avseendena....

Dee_cati skrev:
Och jämför stcc-bilarna mot hojarna på samma banor, och då är det ju racemaskiner i båda avseendena....

Det skiljer otroligt mycket på en racebil och en vanlig bil.
Skillnaden mellan standard 600 och en race 600 är inte så stor.

centralstation till södermalm kl. 16.30 en fredag eftermiddag, den bil som tar en hoj på den sträckan vill jag se... =)

freddan skrev:
jocke i köping... LOVAR att jag drar dig på t ex FALKENBERG i min bil...

Så sluta tro att du e så över lägsen.... :fakta

min bil e original... så PÖSSS

en honda s2000 i all ära men nåt värre drag är det ju inte fråga om:-)
Säkert ett betydligt roligare fordon på en kurvig väg än vissa bmw, goldwing, hd, men annars är ju en sporthoj roligare.

Bikes reportage är kul men en Corvette är inget annat än en amerikansk sofftraktor. Jämförelsen saknar substans.

Nån som kommer ihåg hur det gick i Bikes "Bil-mot-MC-fight" på Ringen för ett par år sedan? Eller har det redan w uppe i forumet :confused:

Vill minnas att förarna och ekipagen (Viper mot R1:a) var hyfsat likvärdiga... och att hojen vann.

Ulfbåge skrev:
Ja, för 15 år sen. Corvette går numera att svänga med.

Visst utvecklingen går framåt, men du kan ändå inte påstå att en Vette är i närheten av den värsta standardbilen. Jag är övertygad att bara en sån bil som en Porsche GT2 hade slaktat Corvetten.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT