Bilar som medvetet förstör för hojåkare!?!

det kan inte vara så att han försökte vara snäll och hålla undan så mycket som möjligt så du skulle köra om honom..

Inte en chans, bilen va bara ute och vände i diket och tillbaka hela tiden, innan kurvor samt krön så det tror jag inte.

Synd att man inte tänker som man gör i efterhand när man väl är i situationen med alla saker man kunde ha gjort

Det är en väldigt liten andel av bilförare utan hojkort som ens vet om att grus på väg är något som hojförare bryr sig om, än mindre medvetna om att de sprätter upp det på vägen.
Dessutom, barncyklar bakpå eller barn i bilen är ingen som helst garanti för att föraren inte var aspackad.

Hände att en bil tvär nita framför mig å sen blocka vägen för mig genom å köra ut på busfilen när ja skulle köra om å sedan tbx i sin fil å så höll han på så! Sen vid rödljuset kollade båda argt på varandra å sen svängde han höger å ja vänster!..
Har även hänt att poliser svängt ut framför en å sen sprutat massa spolarvätska på en!
Så ja de är vanligt med bilister som ska jävlas!
Det är ett krig som pågår på våra vägar!:tummenupp

Hände att en bil tvär nita framför mig å sen blocka vägen för mig genom å köra ut på busfilen när ja skulle köra om å sedan tbx i sin fil å så höll han på så! Sen vid rödljuset kollade båda argt på varandra å sen svängde han höger å ja vänster!..
Har även hänt att poliser svängt ut framför en å sen sprutat massa spolarvätska på en!

Du tror inte att din egoistiska körning drabbar andra motorcyklister? Du behöver inte bemöda dig med bortförklaringar.

Är det ett krig kommer du att förlora.

Jag har irriterat mig på mången bilförare under åren, men nu på ålderns höst inser jag att det inte är värt att lägga energi på. Bättre att bara köra vidare och försöka få till en fin körning istället för att irritera sig på puckon.

Det finns gott om dom, och skulle man irritera sig på alla fick man inte göra annat......

Givetvis. En invandrare i Escalade rullade i typ 15 km/h inne i stan, när jag kör om ställer han sig på gasen och försöker trycka upp mig mot en stolpe. Med litet tur och skicklighet viker jag in strax framför och tittar bakåt och ser den lilla hudingen sitta och flina som fan. Men då jag är en bättre människa än honom(inte så svårt, jag har ju jobb och köper inte Escalade för bidragspengar/knarkpengar) så ignorerar jag grabben och rullar hemåt istället...

WOW EN ESCALADE!!! Han måste ju ha varit hur jävla tät som helst!!! :Bugar

Jag kan fortfarande inte släppa det, HUR FAN KAN HAN HA RÅD MED EN ESCALADE, han måste ju fan vara Sveriges knarkkung så mkt deg som han måste dra in för o ha råd med en escalade!

Last edited:
Råkade ut för ett riktigt blockmongo förra veckan. Ligger bakom en bilist som hotar med att toksvänga ut i vänsterfilen vid varje omkörningsförsök från min sida. Vi var 3 hojjåkare och ingen av oss lyckades/vågade passera. Idiot.

Jag har irriterat mig på mången bilförare under åren, men nu på ålderns höst inser jag att det inte är värt att lägga energi på. Bättre att bara köra vidare och försöka få till en fin körning istället för att irritera sig på puckon.

Det finns gott om dom, och skulle man irritera sig på alla fick man inte göra annat......

Låter som du är riktigt gammal som börjar skriva om ålderns höst, men jag håller med dig. Det är bara när jag ser direkt farliga situationer man kan explodera av ilska. Men det stannar oftast där. Det är inte värt att ödsla tid på idioter i samhället och skapa en ännu farligare situation för en själv och omgivningen. Ser jag dock en som uppför sig som man är påverkad ringer jag polisen och ger kördirektiv. Det ser jag som en plikt. Har inget till övers för folk som sätter sig fulla eller drogpåverkad bakom ratten.

Många skulle må bra av att "tagga ner" lite i trafiken och bli mer ödmjuka att folk faktiskt inte är perfekta och gör misstag. Då skulle nog färre incidenter inträffa. Vet inte hur många gånger jag sätt två trafikanter börjat med hårda ordväxlingar för att sedan sluta med att det bryter ut i fullt slagsmål. Man börjar fundera vad det är för människor man har omkring sig.

Han satt inte och fippla med mobilen då? Det är ju ett vanligt scenario när man har en vinglande och/eller långsam bilist framför sig.

Helst på motorvägspåfarter. :huvet

Han satt inte och fippla med mobilen då? Det är ju ett vanligt scenario när man har en vinglande och/eller långsam bilist framför sig.

Helst på motorvägspåfarter. :huvet

Nope han hade ingen framför sig, om personen fipplade med något kunde jag ej se, så var det endå landväg med kurvor krön och berg på sina ställen

Många skulle må bra av att "tagga ner" lite i trafiken och bli mer ödmjuka att folk faktiskt inte är perfekta och gör misstag. Då skulle nog färre incidenter inträffa.

Verkligen. Alla skulle må bra av det. Men visst blir man förbannad emellanåt.
Att hålla på och "uppfostra" andra har man inget för. Man kan kicka en backspegel nån gång emellanåt, men där går gränsen. I sällsynta fram kan man ta fram keTtingen, men då skall det vara ett rikspucko.

Ja, just poliser som sprutar spolarvätska är ju ohyggligt vanligt... Tur att du har klarat dig från alla hemska mottrafikanter under alla år du har kört hoj :tummenupp

det enda jag har stött på under mina övningskörningar är att vissa bilar, tror att dom kan på sådana ställen då båda rikningarna går ihop till en fil. Så när man har kommit till mitten så börjar dom köra och tror att jag vänligt flyttar på mig...:död Hoppas ni fattar vad jag menade för nåt!

det enda jag har stött på under mina övningskörningar är att vissa bilar, tror att dom kan på sådana ställen då båda rikningarna går ihop till en fil. Så när man har kommit till mitten så börjar dom köra och tror att jag vänligt flyttar på mig...:död Hoppas ni fattar vad jag menade för nåt!

Fattade faktiskt ingenting av det där. :va

Jag har två gånger blivit nuddad på mitt vänster ben/fot av bilar som tycker jag ska flytta på mig när jag ligger i höger körfält på väg in till jobbet i city för "mc ska köra i väggrenen och inte i körfältet, det är för oss bilar" (tycks de tycka). En gång vinglade jag till, fick styrfart igen, vände mig och och då hötter karln med näven åt mig och viftar åt mig att köra åt sidan. Båda gångerna körde jag lagligt och köade utan att köra väggrenen eller mellan filerna utan låg snällt mellan två bilar. Den andra gången var jag förberedd och hade en fot i backen för kön stod stilla. Bilen som kom från vänster körfält tyckte ändå jag skulle flytta på mig och därför hade rätt att köra på mig. Ingen av de två förarna såg ut som de gjorde det av misstag mer som deras rättighet på vägen.

Bilister :mad:

Jag har två gånger blivit nuddad på mitt vänster ben/fot av bilar som tycker jag ska flytta på mig när jag ligger i höger körfält på väg in till jobbet i city för "mc ska köra i väggrenen och inte i körfältet, det är för oss bilar" (tycks de tycka). En gång vinglade jag till, fick styrfart igen, vände mig och och då hötter karln med näven åt mig och viftar åt mig att köra åt sidan. Båda gångerna körde jag lagligt och köade utan att köra väggrenen eller mellan filerna utan låg snällt mellan två bilar. Den andra gången var jag förberedd och hade en fot i backen för kön stod stilla. Bilen som kom från vänster körfält tyckte ändå jag skulle flytta på mig och därför hade rätt att köra på mig. Ingen av de två förarna såg ut som de gjorde det av misstag mer som deras rättighet på vägen.

Bilister :mad:

Det där har hänt mig också några gånger och även sambon. Otroligt upprörande. Det har hänt att jag parkat hojen och gått fram och pratat med individen i fråga. Då blir dom lite lugnare och samtidigt hyffsat spaka. Det brukar dom inte förvänta sig.... Ibland kan man tro att folk fått körkortet i flingpaketet. Fast helt ärligt så har jag likt många andra här på forumet upplevt BETYDLIGT många fler hjärnbefriade hojåkare än bilister. Tyvärr. Det är pinsamt och det är säkert dessa som gjort att många bilister tröttnat på hojåkare......

Allt gott//Jan

Fast folk kan generellt inte köra bil har jag lärt mig efter att ha pendlat 500 mil i månaden till och från huvudstaden. Jag kör väldigt defensivt och sällan direkt för fort och har lärt mig att en del skall fram till varje pris och vinglar fram och tillbaks mellan filer. Oftast med en mobiltelefon klistrad vid örat. Men känslan när den där gamla risiga Toyotan som trängde sig in framför dig och ut i bussfilen en kilometer tidigare står och pratar med polisen är ganska bra.

Dom motorcycklar man blir omkörd av kör för det mesta ganska sansat tycker jag.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti