Bilar som medvetet förstör för hojåkare!?!

Nja, spolarvätskan förekommer som riktad åtgärd. Skulle till Falsterbo vid broöppning, puttrar i förhöjd gångfart förbi kön och då sitter det en yuppietyp i en flådig BMW med blicken nitad på mig i spegeln. Så drar han av en laddning spolarvätska ganska väl avstämt. (Hm, låter inte heeelt bra det där). Det är nästan lite gulligt. Luktar gott, åsamkar mig precis ingenting och har inte heller stört mig, någonsin.

Att dra upp grus är nog sällan en avsiktlig handling, bara en konsekvens av halsstarrig körning samt bekvämlighet från den tunga trafiken. Som kontrast tror jag kantgruset innehåller bindmedel i t ex Norge. Det ligger där det ligger om man så testar att sparka i det, (nyfiken). Å andra sidan har de rätt ofta kanter på 1-1 1/2 dm, inte så gött vid trånga möten, trångt även med mc. Inte ens transportstyrelsen har ju koll på vilken effekt kullager på vägen har för tvåhjulsmotorister, eller så skiter de helt sonika i det... Att utradera motorcyklister är också en slags nollvision.

Folk och fä från Höllviken - Falsterbo är extra roliga att köra ifrån för de blir många gånger så heeeemskt frustrerade de gånger de dyker upp i sina dyra race bilar och tycker de är kungar på gatan.Dom tar man vid heldragna linjer ... LOL. :crash

För övrigt så trodde jag extra bred vägren var en omkörningsfil för mc. :banana

Last edited:
Vi i Thruxton-tråden körde vår årliga vätternrunda och jag tycker bilisterna var väldigt hyggliga mot oss. Som mest var vi 10 hojar och de som blev omkörda av de två första saktade ofta in och gick in till kanten så att det var lätt för resten att köra om. I rondeller så stannde de som borde kört först och viftade fram oss så att vi kunde köra på led.

Det som inte kändes så snyggt från en bilist visar jag i detta klipp. Åtminstone jag upplever att han ( det är en han) jävlas med oss. Vi är vid tillfället fyra hojar bakom honom.

Avgör själva!

Vi i Thruxton-tråden körde vår årliga vätternrunda och jag tycker bilisterna var väldigt hyggliga mot oss. Som mest var vi 10 hojar och de som blev omkörda av de två första saktade ofta in och gick in till kanten så att det var lätt för resten att köra om. I rondeller så stannde de som borde kört först och viftade fram oss så att vi kunde köra på led.

Det som inte kändes så snyggt från en bilist visar jag i detta klipp. Åtminstone jag upplever att han ( det är en han) jävlas med oss. Vi är vid tillfället fyra hojar bakom honom.

Avgör själva!

på vilket sätt jävlas han med er? Det var ju ingen som ens försökte köra om.

Jag har varit med om att bilförare roar sig men inte att bilar medvetet förstör för hojåkare. Vore synd om hojåkaren i så fall, de kan ju falla av där bak. Vi hojförare har i alla fall styret att hålla i. :tungan

på vilket sätt jävlas han med er? Det var ju ingen som ens försökte köra om.

Nä, nä du ser inte att han lägger sig i vänster körfält varje gång förhållanden för omörning råder.

Skitdumt av mig att lägga ut det här på sporthoj. Borde insett!:död

Givetvis. En invandrare i Escalade rullade i typ 15 km/h inne i stan, när jag kör om ställer han sig på gasen och försöker trycka upp mig mot en stolpe. Med litet tur och skicklighet viker jag in strax framför och tittar bakåt och ser den lilla hudingen sitta och flina som fan. Men då jag är en bättre människa än honom(inte så svårt, jag har ju jobb och köper inte Escalade för bidragspengar/knarkpengar) så ignorerar jag grabben och rullar hemåt istället...

Att han var invandrare hade väl inget med saken att göra?
"Den lilla hudingen" ?????
Kanske han hjälpte grannen som brytit benet (och fick sjukbidrag) med att handla och
fick använda grannens bil till resan?

Kanske jobbade han på ett företag som säljer Escalade?

Kanske hade han ett jobb där han tjänade mer pengar än vad du gör
och därför har råd att köra Escalade, kanske står det en flång ny
S1000RR i garaget bredvid en Lamborghini Aventador eftersom
han har ett jobb där han tjänar väldigt mycket mer än dig...

Förstår inte hur man kan få in så mycket fördomar i ett och samma inlägg.

Vem som är den bättre människan....

Ps. Beteendet och hånflinet = idioti Ds.

Last edited:
Folk och fä från Höllviken - Falsterbo är extra roliga att köra ifrån för de blir många gånger så heeeemskt frustrerade de gånger de dyker upp i sina dyra race bilar och tycker de är kungar på gatan.Dom tar man vid heldragna linjer ... LOL. :crash

För övrigt så trodde jag extra bred vägren var en omkörningsfil för mc. :banana

Köra ifrån... Tja, det är ju en definitionsfråga. Kön var stillastående och jag puttrade framåt i förhöjd promenadtakt. Inga busfasoner och jag var som sagt mer road än irriterad av mannens påhitt. Prejarna är jobbiga däremot!

Avgör själva!

Tycker det är ett uppenbart fall av småpåvemanér. Funderade först på om han var packad eller sjuk alternativt totalt saknade bakåtkoll. Upplever ändå att han hade koll på var han hade bilen, t ex vid fotgängaren. Problematiskt när vägnätet blir en arena, skapar onödiga risker. Det klarar vi/jag alldeles utmärkt på egen hand. Jag hade stannat och låta honom komma fram till sitt, tror inte han hade väntat ut en för att fortsätta. Det är ju en glädjedödare att ligga bakom såna, sabbar både körning, koncentration och humör.

Vilket flumblinkande av förstahojen i slutet!

blueridge;5605983 Tycker det är ett uppenbart fall av småpåvemanér. Funderade först på om han var packad eller sjuk alternativt totalt saknade bakåtkoll. Upplever ändå att han hade koll på var han hade bilen skrev:
Samma tankar! Han visste exakt var han hade bilen vid möten och gångtrafikanter så packad går nog bort. Visst, hade det rört sig om ett längre vägsavsnitt hade det helt klart varit värt att stanna och sen få köra i eget tempo.

Vad menar du med flumblinkande? Han som kör först är den som hittar vägarna bästa och han visar vart han ska. Inget flumblinkande i min värld.

Givetvis. En invandrare i Escalade rullade i typ 15 km/h inne i stan, när jag kör om ställer han sig på gasen och försöker trycka upp mig mot en stolpe. Med litet tur och skicklighet viker jag in strax framför och tittar bakåt och ser den lilla hudingen sitta och flina som fan. Men då jag är en bättre människa än honom(inte så svårt, jag har ju jobb och köper inte Escalade för bidragspengar/knarkpengar) så ignorerar jag grabben och rullar hemåt istället...

Du verkar lida av främlings/fientlighet/rädsla förutom avundsjuka - du får jobba på det - lycka till.:D

Samma tankar! Han visste exakt var han hade bilen vid möten och gångtrafikanter så packad går nog bort. Visst, hade det rört sig om ett längre vägsavsnitt hade det helt klart varit värt att stanna och sen få köra i eget tempo.

Vad menar du med flumblinkande? Han som kör först är den som hittar vägarna bästa och han visar vart han ska. Inget flumblinkande i min värld.

Även i kurvorna håller han väl till höger, nästan lite väl om det finns hinder direkt efter högerkurva, fotgängare t ex.

Strax innan korsningen är där anslutande väg/utfart? Ni kanske har bra sikt där men är det en vana att göra så anser jag det lite flummigt. Ta nu inte så illa vid sig bara för att jag är perfekt....eller nåt.:hihi

Avgör själva!

Vilken jävla idiot!!

Det finns ett scenario som stör mig mycket. Tänket att - Störst går först - Du befinner dig i en rondell & är på väg att köra ur den, en bil på väg in i rondellen stannar då han ser dig, för att med ett flin på läpparna sakta köra in & tvinga dig att både tvärnita & göra en undanmanöver hela tiden med ögonkontakt med dig. Bilföraren tänker att då jag är oskyddad måste jag vika för annars blir jag skadad. Ett slags rondell chicken race.

Även i kurvorna håller han väl till höger, nästan lite väl om det finns hinder direkt efter högerkurva, fotgängare t ex.

Strax innan korsningen är där anslutande väg/utfart? Ni kanske har bra sikt där men är det en vana att göra så anser jag det lite flummigt. Ta nu inte så illa vid sig bara för att jag är perfekt....eller nåt.:hihi

Tar inte alls illa vid mig men är tydligen lite trögfattad. Fattar inte riktigt vad du anmärker på!

1. Det heter vägren. Väg-ren. 1 (ett) G i ordet.

2. Hade en gubbe i SAAB som körde rejält offensivt när jag kökryssade med min scooter. Hans kaxiga attityd blev som förbytt i samma ögonblick han körde på mig så jag gick omkull. Då jävlar var han lessen och oj och det var inte meningen.

Det är lätt att vara efterklok.

Tar inte alls illa vid mig men är tydligen lite trögfattad. Fattar inte riktigt vad du anmärker på!

Han börjar ju blinka vänster långt före anslutande väg från vänster och vad som förefaller vara en utfart till höger. blinkningen påbörjas ju där den beige byggnaden börjar, 2.30.

En bagatell, släpp det.

Han börjar ju blinka vänster långt före anslutande väg från vänster och vad som förefaller vara en utfart till höger. blinkningen påbörjas ju där den beige byggnaden börjar, 2.30.

En bagatell, släpp det.

Absolut, jag släpper detta. Vi ser inte på det på samma sätt men oviktigt. :tummenupp

En bagatell, släpp det.

Anledningen kan ju vara att han har tre hojar efter sig som leker följa John. Bara en helt vild gissning. För övrigt tycker jag att TMax (som vi ser rumpan på) kör väldigt lugnt och sansat. Det är lätt att bli lite irriterad när man får känslan av att framförvarande vill förstöra, men det är sällan det ger något att stressa upp sig själv och göra en dum omkörning. Tyvärr märker man ofta när man kör om en bil som "kör konstigt" att föraren smsar/pratar i telefon. :dummer (angående sms)

BJN: Sitt inte här och slösurfa. Du ska ju videoredigera :brynad

Finns ju ett fåtal, men dom flesta bilförare tycker jag är rätt bra ändå, skulle dock behövas lite mera uppmärksamhet från deras sida.

Har 2 exempel på dåliga erfarenheter.

1. En bunt år sen med nytaget kort,
Åkte lite motorväg och höll väl inget monstertempo (130 typ), bara lugna omkörningar osv, var ändå färsk på kortet.
Helt plötsligt i vänsterfilen får jag en svart suv bakom mig, tajt bakom, bara 1-2 meter.
Gasar på lite mera, går sen in i höger igen för att släppa honom.
Fan heller, han följer efter, lika tajt.
Sänker hastigtheten, han åker inte om..

Tar en avfart en liten bit fram, han följer efter.
Bränner ur hojen hyfsat och tänker att han ska tappa mig och ge sig, i helvete.
Tog ett bra tag innan han vände, då var vi på väg ut åt motsatt riktning mot vad vi först kom från, vafan skulle han efter mig och göra:gnissla
Jävla pucko :dummer

2. Nån sommar sen under powermeet i Västerås.
Jag glider lite hoj eftersom det är enda man kan ta sig fram med under den helgen, tjock med raggarbilar överrallt!
Rullar en vända runt cityringen och mest glider lite.
På vägen ut ur stan så är det kö så jag glider mellan/förbi lite, åker ju ändå hoj :)
En gubbe i en fläskig jänkarcab går demonstrativt ut mot mötande bil för att stoppa mig....ok

Har inge bråttom så lugnar mig lite, ska hon honom igen, han gör samma sak...wtf
Ledsnar på honom, nästa tillfälle vrider jag ur hojen, nu är det helt fritt i mötande körfält, ger allt min stackars zr7 förmår och varvstoppar 2an lagom vid hans framdörr :D
Öppet slipon och varvstopp, han sitter i sin cab, hello Tinnitus :rofl :hihi
Hade han bara släppt mig så hade jag glidit förbi i 40 :tummenupp

Fan blir ju en hel novell det här :va

Är lite kluven i frågan om grus på smala asfaltvägar, innan jag skaffade hojkort så gick jag gärna ner i innerkanten på små vägar för att räta ut kurvan och få mera fart, på samma sätt som ni och jag själv idag jagar mera fart med hojen.
Får väl skylla på rallystjärnan i en, tänkte helt enkelt inte på hojarna då.
Nu med hoj så hatar jag dom som gör det :huvet
Tror väldigt få går ner i gruset för att sabba, det är bara okunskap om hur jävligt det blir för en motorcykel.

Last edited:
Anledningen kan ju vara att han har tre hojar efter sig som leker följa John. Bara en helt vild gissning. För övrigt tycker jag att TMax (som vi ser rumpan på) kör väldigt lugnt och sansat. Det är lätt att bli lite irriterad när man får känslan av att framförvarande vill förstöra, men det är sällan det ger något att stressa upp sig själv och göra en dum omkörning. Tyvärr märker man ofta när man kör om en bil som "kör konstigt" att föraren smsar/pratar i telefon. :dummer (angående sms)

BJN: Sitt inte här och slösurfa. Du ska ju videoredigera :brynad

Jag vet yonsson! Måste få inspiration!:)

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti