[Bil hjälp] Kallstarts ventil?

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Hallå gott folk!

Min racebuss vill inte starta. Det är en Iveco turbodaily 3510, -90. Det har inträffat några gånger nu att den inte vill hoppa igång när det är minusgrader. Har en känsla av att det varit värre om den har stått ngn dag. Misstänkte först att glödstiften är på sista versen, men fick tipset att det kunde vara kallstartsventilen.

Jo tjena. Vart sitter denna, vilken funktion har den & hur kan jag testa denna?

Tack på förhand!

Barrett skrev:
Hallå gott folk!

Min racebuss vill inte starta. Det är en Iveco turbodaily 3510, -90. Det har inträffat några gånger nu att den inte vill hoppa igång när det är minusgrader. Har en känsla av att det varit värre om den har stått ngn dag. Misstänkte först att glödstiften är på sista versen, men fick tipset att det kunde vara kallstartsventilen.

Jo tjena. Vart sitter denna, vilken funktion har den & hur kan jag testa denna?

Tack på förhand!

kallstartsventil brukar sitta i bensindrivna bilar med mekanisk insprutning,
Tex volvo 740 med B230E motor :rolleyes:

kolla glödningen. säkring/relä/glödstift :tummenupp
/M

slowmotion skrev:
kallstartsventil brukar sitta i bensindrivna bilar med mekanisk insprutning,
Tex volvo 740 med B230E motor :rolleyes:

kolla glödningen. säkring/relä/glödstift :tummenupp
/M

Min morbror som säljer Iveco tipsade om just kallstartsventilen. Därav frågar jag. Tyvärr får jag inte tag på honom nu & därför frågar jag här.

Kan ju säga att gamla Iveco kräver mycket ström för att hoppa igång, särskilt i minusgrader.
Min gamla var ett härke på vintern, brukade ha ett extra batteri att hoppa igång den med.

oFFkeFF skrev:
Kan ju säga att gamla Iveco kräver mycket ström för att hoppa igång, särskilt i minusgrader.
Min gamla var ett härke på vintern, brukade ha ett extra batteri att hoppa igång den med.

Har kunnat köra den länge på startmotorn utan resultat. Så jag tror inte bristen på ström är boven.
Lusläste intruktionsboken & kallstartsventil omnämns inte ens. Så min kära morbror måste haft lite otur när han tänkte.
Är tillbaka till att starkt misstänka att problemet ligger i glödstiften. Hur kollar jag dess funktion?

Barrett skrev:
Har kunnat köra den länge på startmotorn utan resultat. Så jag tror inte bristen på ström är boven.
Lusläste intruktionsboken & kallstartsventil omnämns inte ens. Så min kära morbror måste haft lite otur när han tänkte.
Är tillbaka till att starkt misstänka att problemet ligger i glödstiften. Hur kollar jag dess funktion?

Länge är en femma, tillräcklig snurr en annan.
Men, finns ett relä som kan krångla, samt att glödstift givetvis kan bli gamla. Minns inte priset på dem, men frågan om någon/några hundralappar.

Det här rådet hittade jag, inte en aning om det funkar. Våra diesel bilar har aldrig krånglat i princip.

Värt och testa innan du kostar på dig nya glödstift.

"Du kan kolla om glödstiften är dåliga med en bit elkabel , ta bort kabeln som går till stiftet sen sätter du elkabeln från +på batteriet och när du tar den andra ändan på glödstiftet ska det gnista lite, du kan också ta en provlampa och då ska den ju lysa annars är glödstiften kassa."

Har du provat att köra med startgas? Fungerar mycket bra på sura gamla diselbilar. Bara att mata på i luftfiltret och prova att starta.

Mata inte på för mycket bara (började brinna lite lätt för mig en gång) :tummenupp

Ten-0 skrev:
Det här rådet hittade jag, inte en aning om det funkar. Våra diesel bilar har aldrig krånglat i princip.

Värt och testa innan du kostar på dig nya glödstift.

"Du kan kolla om glödstiften är dåliga med en bit elkabel , ta bort kabeln som går till stiftet sen sätter du elkabeln från +på batteriet och när du tar den andra ändan på glödstiftet ska det gnista lite, du kan också ta en provlampa och då ska den ju lysa annars är glödstiften kassa."

Japp. kollar om dom är hela eller trasiga.
Om du ska köra med provlampa, ta en som klarar mycket ström (A), då glödstiften brukar suga ett par ampere.
Funkar även klockrent med multimeter och ohmmäta stiften ett och ett.

Rätt vanligt på dieselbilar med lång starttid är att läckoljeslangarna blivit otäta och läcker luft bakvägen.. när motorn stannas backar följdaktligen dieseln tillbaka till tanken och man får nöta som en idiot på starten innan dieseln sugits fram till pumpen igen.
detta gäller bilar utan tankmonterad matarpump.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg