Bike's bristande seriositet

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Läsarförakt.
Största möjliga tyyyyyssssssssssstnad gäller om vissa saker på tidningen Bike.
Under 1 års tid har jag på bike.se (o lite här oxå) o i mail till nästan alla på redaktionen klagat på att deras effekt- o vridkurvor inte hänger ihop. Dvs. nån av dom är kapitalt fel. Det har hänt i stort sett i varje nummer.
Häromveckan mailade jag igen om att det var hög tid att fixa det o berätta att det varit fel o varför i tidningen. Fick omg svar fr gerry som säger 'from nästa nummer hoppas vi det är korrekt'. På motfrågan om dom tänkte berätta o felet i ridningen fick jag inget svar.

Min slutsats är att dom tänker tiga om saken i bästa politikertradition. Dålig stil o taskigt omdöme, tycker jag. Vad tycker ni ?

Bike: Nordens (miss)ledande hojtidning.
/u
ps. maila gärna till Bike ni oxå. T.ex. gerry.nordstrom@bike.se ds

Last edited:
Marals76 skrev:
Tycker hela tidningen suger. Tråka reportage utan inlevelse i.
Sånt märker man ju som läsare iaf. Felaktiga mätningar är svårare att genomskåda (o meningslösa att publicera)
/u

ulf_lundin skrev:
Läsarförakt.
Största möjliga tyyyyyssssssssssstnad gäller om vissa saker på tidningen Bike.
Fulla credz till dig för att du orkar och för att du inte ger dig.
Jag har med stort intresse läst dina tidigare trådar i ämnet och har väntat på någon sorts reaktion från Bike själva, tex en tabell med RIKTIGA värden på gamla tester i tidningen eller åtminstånde en ursäkt samt ett klargörande om att gamla värden dom angett i tidningen bör tas med en nypa salt.
Dom verkar dock välja att tiga som muren, antagligen för att folk inte ska överge dom helt.
Om inte bike skärper sig ordentligt snart kommer iaf jag att säga upp min prenumeration.

Den tidningen kan vara hur kass som helst vissa nummer och lika bra som den var dålig i nästa nr.

väldigt olika...
men smaken är ju som baken såklart..

den information man behöver inom hojvärlden skaffar man sig på internet och inte genom bike som bara skriver en massa s###

De gjorde ju en notis i förra? nummret om just detta, och nämnde Ulf bla. och lovade att reda ut saken. Sen vet jag inget mer.

Vem är det som sköter bänkningen av deras testhojar då? Jag har fått för mig att det är Schneiders men det kanske varierar. Hur kan en tekniskt duktig kille som Peter Sköld missa en sådan detalj? Han läser väl iofs inte blaskorna utan gör bara det roliga testandet.

den tidningen var ju bra förr i tiden tycker jag
nu är det väl mer korta provkörninag och lite blajtext bara?
Köper den inte längre iaf.
Nätet är bättre i de flesta fall om man vill ha info.

Jag har sjaelv reagerat over detta, da det vid flera fall har varit aldeles uppenbart att moment och effektkurvorna inte aer relaterade till varandra alls. Synnerligen maerkligt da jag antar att man vid en baenkkoerning maeter vridmomentet och sen raeknar ut effekten (automatiskt eller manuellt). Sa jag tycker det borde vara svaart att fa det saa fel?!

Det är himla mycket skrivfel överlag i den tidningen... I ett nummer skrev dom att det var 85hk i en 125cc skoter...

En sak till. Deras dyno mätning på en hayabusa visade att den kroknade vid 9000rpm och tvärdog. Så kan det väl inte vara när rödmarkeringen börjar vid 11500rpm?

K-Micke skrev:
Men Uffe, du har ju gjort intryck på redaktionen, läs Johan Ahlbergs "Inside" i nr 5.

".....Därtill är jag och Gerry strängt upptagna med att korekturläsa alla testdata och effektkurvor, så att vi i största möjliga mån slipper få reprimander från Ulf och andra uppmärksamma läsare....."

:D

Själv tycker jag det är rätt ointressant om det inte stämmer till 100%, det är ändå provkörning som gäller när jag köper hoj. Men det är klart om dom nu har kurvor och siffror så är det väl bra om det stämmer också.
1) Jo, fattas bara som jag tjatat o tjatat. Fast det hjälpte inte, fel även efteråt......
2) senast var det mellan 10 o 20 % fel. Det är ju barnsligt enkelt egentligen; undrar hur dom bär sig åt. Men det vill dom inte berätta heller.
/u

Don Quixote skrev:
Synnerligen maerkligt da jag antar att man vid en baenkkoerning maeter vridmomentet och sen raeknar ut effekten (automatiskt eller manuellt).
Tvartom faktiskt; man mater effekten pa bakhjulet o samtidigt varvtalet. Sen raknar man ut vridmomentet. Inses kanske lattast om man betanker att man har en utvaxling pa kanske 3-10 ggr mellan vevaxel o bakhjul. Sen KALLAR man det slarvigt 'vrid på bakhjulet' men det ar motorns vridmoment om forlusterna i transmissionen skulle vara noll. Om man i stallet tar hansyn till forlusterna sa blir det motorns faktiska vrid (iaf bra nära).
Fast i vilken form Bike far sina testresultat vet jag inte. Numera verka dom ha slutat skylla felet pa Schneiders som ofta gjort matningen iaf.
/u

Last edited:
Conrad skrev:
Det är himla mycket skrivfel överlag i den tidningen... I ett nummer skrev dom att det var 85hk i en 125cc skoter...

Den bästa var väl ändå i testet av gixxer1000: "under stark acceleration ur kurvor går den hela tiden upp på framhjulet" Jag hade blitt rädd iaf.. :fakta

//jaG

Har man läst en har man läst alla...börjar bli less. :zpy
Sen har dom sina jätteseriösa läsarundresökningar baserade på 200 svar på en ankät på bike.se.....Seriöst eller?

Trist att uppgifter inte stämmer. Pga att det kan va svårt att få provköra hojar idag så köper många cyklar efter vad dom läser i olika tidningar. Kanske vi har problemet där, dom får pengar under bordet av tillverkarna för att ljuga...?

Men det finns ju få tidningar på svenska för oss sporthojare. Men slår man upp MC-nytt eller allt om mc så testar alla samma hojar. Och Allt om Mc bygger en streetfighter och nån annan pensionärstidning trimmar custom för flera tiotusentals kronor...
Engelska tidningar skriver om fjädringsinställningar m.m.

undrar om det inte är dax för de tidningarna att ägna sig åt sitt omåde enbart. En sporthojstidning osv?
Men marknaden är kanske för lite för sådant.

ulf_lundin skrev:
Tvartom faktiskt; man mater effekten pa bakhjulet o samtidigt varvtalet. Sen raknar man ut vridmomentet. Inses kanske lattast om man betanker att man har en utvaxling pa kanske 3-10 ggr mellan vevaxel o bakhjul. Sen KALLAR man det slarvigt 'vrid på bakhjulet' men det ar motorns vridmoment om forlusterna i transmissionen skulle vara noll. Om man i stallet tar hansyn till forlusterna sa blir det motorns faktiska vrid (iaf bra nära).
Fast i vilken form Bike far sina testresultat vet jag inte. Numera verka dom ha slutat skylla felet pa Schneiders som ofta gjort matningen iaf.
/u

Låter skumt eftersom effekten är varvtalet i förhållande till vridmomentet.(vet ej hur formeln ser ut men det ska jag ta reda på)

Men det är säkert så, jag är ju ingen direkt bromsbänksexpert. :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT