Möjligen en aning provocerad (vilket var just avsikten) har Chef.red på Bike svarat sålunda:
"Hej! Den här debatten har pågått en längre tid nu, ivrigt påhejad av samma personer. Jag har gått igenom flera nummer och kontrollräknat förhållandet mellan vrid- och effektkurvorna. Och förvisso hittat ett fel (i Bike7), som beror på att vridmomentsskalan blivit förskjutet i programmet som gör kurvorna, vilket gör att toppvärdet stämmer, men vridkurvan är för platt för övrigt. Det här beror på att vridkurvan börjar på 60, inte noll, och den som ritat kurvan inte uppmärksammat detta (och inte korrläsarna heller). Men att hävda att det är att "lura läsarna" är att ta i lite väl hårt, tycker jag. Vrid- och effektsiffrorna är rätt. Effektkurvorna är rätt. Vridmomentskurvan har fått ett problem med skalan. I övrigt har jag gått bakåt och dubbelkollat, utifall vi skulle ha något systemfel när vi gör kurvorna, men inte hittat några sådana fel. Det vi har infört nu är att vi alltid kontrollräknar vridmomentskurvan, utifrån effektkurvan, det är som någon påpekade mycket lätt att göra i Excel. Jag tycker det är bra att ni som läsare är uppmärksamma och påpekar eventuella fel, men jag vill ha saklig kritik, och inte påståenden om att vi skulle vara ute efter att lura läsarna. En sak till: Effekten mäts på bakhjulet men räknas om till effekt vid kopplingen, den omräkningen görs av bänken som automatiskt räknar ut effektförlusterna mellan koppling och bakhjul. Vi på redaktionen utgår från färdiga Excelark som fås från företaget som gör effekt/vridmätningarna. Anledningen till att vi valt att redovisa effekt vid kopplingen är att det är den effekten som är mest jämförbar med den fabriksuppgivna. Hälsning Gerry"
Bra att dom fixar det. Synd att det tog ett år. Synd att han vägrar berätta om felaktigheterna i tidningen så alla läsare får veta om det. Troligen därför han helt obegripligt o felaktigt påstår att det bara hänt en gång.
Men med lite tur kanske diagrammen blir riktiga i fortsättningen. Alltid något.
/u