Bike's bristande seriositet

sEiKo skrev:
Låter skumt eftersom effekten är varvtalet i förhållande till vridmomentet
Lite mer exakt VAD lät skumt av det jag skrev ?
Formeln är enkel, den har jag återgett här flera ggr tidigare.
eff = vrid*varv/7.024 med effekt i hk, vrid i Nm o varv i 1000-tal.
Ex. 100 Nm v 5000 varv ger 71.2 hk
/u

Last edited:
Vem orkar köpa tidningar? :confused:

Allt finns ju på nätet ändå....

750RR

Silwer skrev:
undrar om det inte är dax för de tidningarna att ägna sig åt sitt omåde enbart. En sporthojstidning osv?
Men marknaden är kanske för lite för sådant.

Jag slutade köpa Svenska "hojtidningar" för tio år sen. Den enda jag numera orkar bläddra i är den Engelska tidningen StreetFighters. Helt ohemult politiskt inkorrekt. Skitkul blaska! Performance Bikes är lite mera riktad till RR-nissarna och är lite mer "korrekt" än StreetFighters. Kan läsas i nödfall - om SF är slut.

ulf_lundin skrev:
Lite mer exakt VAD lät skumt av det jag skrev ?
Formeln är enkel, den har jag återgett här flera ggr tidigare.
eff = vrid*varv/7.024 med effekt i hk, vrid i Nm o varv i 1000-tal.
Ex. 100 Nm v 5000 varv ger 71.2 hk
/u

Just det att den mätte effekten och varvtalet och räknade fram vridet. Kompisen är mattefachist och brukar terrorisera mig med sina formler och han sa att det var så.

Sen läste jag reportaget om Dalbäcks golf då det inte gick att mäta riktigt för bilen spann på rullarna.
Men vridmomentet som lyckats hålla rullarna på det varvtalet vid mätningen hade man och kunde från det räkna fram effekten.

Jag har helt enkelt haft för mig att det var så och trodde du skrivit fel eller nåt i den stilen :tummenupp

Möjligen en aning provocerad (vilket var just avsikten) har Chef.red på Bike svarat sålunda:

"Hej! Den här debatten har pågått en längre tid nu, ivrigt påhejad av samma personer. Jag har gått igenom flera nummer och kontrollräknat förhållandet mellan vrid- och effektkurvorna. Och förvisso hittat ett fel (i Bike7), som beror på att vridmomentsskalan blivit förskjutet i programmet som gör kurvorna, vilket gör att toppvärdet stämmer, men vridkurvan är för platt för övrigt. Det här beror på att vridkurvan börjar på 60, inte noll, och den som ritat kurvan inte uppmärksammat detta (och inte korrläsarna heller). Men att hävda att det är att "lura läsarna" är att ta i lite väl hårt, tycker jag. Vrid- och effektsiffrorna är rätt. Effektkurvorna är rätt. Vridmomentskurvan har fått ett problem med skalan. I övrigt har jag gått bakåt och dubbelkollat, utifall vi skulle ha något systemfel när vi gör kurvorna, men inte hittat några sådana fel. Det vi har infört nu är att vi alltid kontrollräknar vridmomentskurvan, utifrån effektkurvan, det är som någon påpekade mycket lätt att göra i Excel. Jag tycker det är bra att ni som läsare är uppmärksamma och påpekar eventuella fel, men jag vill ha saklig kritik, och inte påståenden om att vi skulle vara ute efter att lura läsarna. En sak till: Effekten mäts på bakhjulet men räknas om till effekt vid kopplingen, den omräkningen görs av bänken som automatiskt räknar ut effektförlusterna mellan koppling och bakhjul. Vi på redaktionen utgår från färdiga Excelark som fås från företaget som gör effekt/vridmätningarna. Anledningen till att vi valt att redovisa effekt vid kopplingen är att det är den effekten som är mest jämförbar med den fabriksuppgivna. Hälsning Gerry"

Bra att dom fixar det. Synd att det tog ett år. Synd att han vägrar berätta om felaktigheterna i tidningen så alla läsare får veta om det. Troligen därför han helt obegripligt o felaktigt påstår att det bara hänt en gång.
Men med lite tur kanske diagrammen blir riktiga i fortsättningen. Alltid något.
/u

ulf_lundin skrev:
Anledningen till att vi valt att redovisa effekt vid kopplingen är att det är den effekten som är mest jämförbar med den fabriksuppgivna. Hälsning Gerry"

Gerry själv vet ju att det är just DET som är bluff och båg. MC-köparen vill ju veta vad som finns på bakhjulet - inte vad som _kunde_ finnas på bakhjulet. BIKE suger.

sEiKo skrev:

Sen läste jag reportaget om Dalbäcks golf då det inte gick att mäta riktigt för bilen spann på rullarna.
Men vridmomentet som lyckats hålla rullarna på det varvtalet vid mätningen hade man och kunde från det räkna fram effekten.

Jag har helt enkelt haft för mig att det var så och trodde du skrivit fel eller nåt i den stilen :tummenupp
1) Man får tänka på VILKET vridmoment man talar om och när; på motorns vevaxel, på bakhjulet eller på bänkens trumma/rulle. Det är 3 helt olika vridmoment. Dom 2 sista är helt ointressanta faktiskt. Fast man säger ofta 'vrid på bakhjulet' men menar 'motorns vridmoment uträknat från på bakhjulet mätt effekt', en helt annan sak. Den som fortfarande tvivlar kan möjligen övertygas genom att tänka på vad som händer när man växlar; det riktiga vridmomentet på bakhjulet ändras radikalt, det är ju därför en hoj axar bättre på lägre växel. I exemplet med spinnande däck så fick man för låg uppmätt effekt. En del av motorns effekt värmde upp däck o rulle, nämligen dragkraften*hastighetsskillnaden mellan däck o rulle.
2) alltid rätt att vara kritisk o skeptisk till vad folk skriver. Alla har nytta av det.
/u

andersbrink skrev:
Gerry själv vet ju att det är just DET som är bluff och båg. MC-köparen vill ju veta vad som finns på bakhjulet - inte vad som _kunde_ finnas på bakhjulet. BIKE suger.

:D :D :D :D

Jag bekymrar mig inte speciellt över att kurvorna ligger "fel".
Det känns som men tittar lite på dem och tänker
-"749:an har bättre vrid än nya CBR 600 i mellanregistret"
Som omdet skulle förvåna någon?
Det som gör att jag inte köper Bike är helt enkelt trista repotage.
Några häftiga hemmabyggen men så mycket mer är det inte.
Överlag trista bilder och inga skämt och bus i testerna.
En ganska "torr" tidning är min åsikt.
Andra (bättre) tidningar är som andersbrink nämde PB eller/ och Superbike.
Den sistnämda har lite mer "hyss" och stunt för sig medans PB i senaste numret har ett fyrasiders repotage om Bimota V-due.
Köp det, värdens snyggaste hoj på poster!
(iofs men en halvnaken tjej med men hon skymmer inte så mycket)

andersbrink skrev:
I 1a hand är det egentligen prestandan som räknas, dvs. ax på varje växel. Sen kommer t.ex. effekt o vikt. Men att inte i samma veve kolla luftmotståndet är obegripligt. Betyder ju minst lika mkt för prestandan som effekten.
Men ren motoreffekt är ju bara intressant för den som vill bedöma motorn för sig. Att tala om den som en egenskap hos hojen är ju lika dumt som att ange torrvikt utan olja o vatten o battersyra. Förr hade vi sae normer för motoreffekt, hade väl varken oljepump, vattenpump el generator på motorn då.
Men det är en annan debatt.
/u

soppatorsken skrev:
Jag bekymrar mig inte speciellt över att kurvorna ligger "fel".
Det känns som men tittar lite på dem och tänker
-"749:an har bättre vrid än nya CBR 600 i mellanregistret"
Kan du ju inte veta om kurvorna är fel........ ;)
Det är inte förrän nu som Gerry talat om ifall det är effekt- eller vridkurvorna som varit felaktiga.
/u

Jag läste 600 testet, då anger den effekten vid kopplingen, hur roligt är det. Alltså kommer en japshoj med dassig kedja som snor 10hk så är det väl så??

Sedan att det skiljer mellan bänkarna kan man ju ta, det skiljer ju hk mellan likadana hojar oxå.......

Fram för bakhjulshästar.......

(Nu har jag inte läst hela tråden så ni har säkert kommit fram till detta ändå utan mitt spammiga inlägg)

Effektsiffrorna är ju bara kuriosa, men kvartsmilssiffror tycker jag avslöjar relativt mycket om prestandan, även om man inte alltid kan vara säker på att människan som kört den inte kört en perfekt repa. Toppfart kontra effekt visar ju lite av luftmotståndet, men samtidigt, föraren är en stor del av luftmotståndet, olika förare är olika skapade, det kan ge rätt olika förutsättningar för luftmotståndet. Svårt att skapa perfekta tester helt enkelt.
Bike håller lite ojämn nivå, och numer är det få tester jag läser, då jag tycker att texterna mer eller mindre kopieras från år till år, men ibland tycker jag de skriver en hel del roliga saker.

Personligen så läser man ju effekt och vridmoments uppgifterna lite som en kuriosa. De skulle personligen ha ganska lite att göra med om jag köper hojen eller inte. Ulfs envishet är ju bra för läsarna men framförallt för tidningen som då kan utveckla sin produkt.
Det är inte deras mindre bra/felaktiga kurvor som gör att jag läser den med indre och mindre intresse utan att jag hittat andra tidningar som tillgodoser det intresset snabbare, bättre och mer läsvärt som tex IB för snabba resultat och reportage om svensk RR, Motorcycle Racer för internationell RR, Roadracing World för amerikansk RR, engelska Bike för hojtester och PB för lite trams och roliga hembyggen, tester och annat.
Svenska Bike har vuxit ifrån mig eller jag ifrån dem.

ulf_lundin skrev:
Kan du ju inte veta om kurvorna är fel........ ;)
Det är inte förrän nu som Gerry talat om ifall det är effekt- eller vridkurvorna som varit felaktiga.
/u

Nä, det förståss... :rodnar (men även jag har ett aschle och kan låna en krita ;) )
Jag tycker du ska stå på dig och tjata på dem men jag orkar inte bry mig fören de gör en kul tidning som jag vill köpa.

Fast deras rejs-bilaga tjuvläste jag och tyckte det var ett bra intiativ. :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT