BIKE och KTM Scandinavia...

Nästan Alla som har kört cross o enduro fixar fälgarna skälva. Det är absolut inte svårt det tar kanske lite langre tid första gången bara.

Fast är fälgen oval och krokig kan man ju spänna på ekrarna till dödagar utan att det blir runt och rakt.
 
Är hojen köpt på Bike? Vilken Bike är de det handlar om i detta fallet?
 
Last edited:
Fast är fälgen oval och krokig kan man ju spänna på ekrarna till dödagar utan att det blir runt och rakt.

Sant boris men jag tänkte mer på att fälgen o ekrarna sätter sig lite o man fin justerar, det får man ju alltid göra visserligen är det troligen få landsvägs äventyrs hojar som får så mycket spö på hjulen som en cross/ enduro.

Men visst bör verkstan fixa detta utan tjaffs oavsett om dom får garanti pengar..

Familjen ägde ju mchörnan som var nära på att få bike att lägga ned för många år sedan vi fick samtliga mc/moppe/båt firmor i dalsland att stänga ner även lelles i munkedal låste butiken.

man kan ju fråga sig varför folk åkte både 30 o 40 mil till oss för att köpa cross eller båtmotorer.. kundservice tror jag+ att vi var ute varje helg med fullastad buss på nästan alla tävlingar..
 
Sant boris men jag tänkte mer på att fälgen o ekrarna sätter sig lite o man fin justerar, det får man ju alltid göra visserligen är det troligen få landsvägs äventyrs hojar som får så mycket spö på hjulen som en cross/ enduro.

Ja är det bara att korrigera undermålig ekring är det verkligen inget att bråka om. Det gör ju en erfaren cykelmeck på en kafferast och jag på en timme.
 
Har haft min XT660R i många år nu. Kört nästan bara grus och lättare offroad. Har då aldrig behövt spänna eller justerat några ekrar...!
Visst kan man väl göra det själv om det behövs. Men på en nyare cykel är det i min värld en självklarhet att du får hjälp med detta! Inte fan förväntas kunden att själv behöva meka med en ny tvättmaskin? Eller en baklucka på en bil som knappt går att stänga?!
Av senaste tidens trådar verkar KTM vara ett riktigt jävla pajasmärke!
 
Snacka om att göra en höna av en fjäder :va
Det är ju en ekerfälg, ta en 7:ans ringnyckel och justera in det själv vet ja.
det är inte raketforskning precis lr?
Verkar vara det för KTM Skandinavia .Tror inte det går till så i andra länder
 
Så här gör alltid MC-butikerna, skyller på agenten. Du har köpt hojen av Bike, punkt. Det är fel på hojen, punkt. Det är Bike som ska åtgärda, punkt. Agenten kan Bike roa sig med själva. Yamaha Center i Helsingborg gör precis likadant. Det är roulette när man kommer in, vissa får bytt bakfjädring på MT-09 på garantin, andra inte, finns ingen som helst logik.
 
Nu är faktiskt en 1290 inte en tävlingsmaskin (som KTMs enduro säljs som) och därmed är det garanti på grejerna.

Att KTM verkar använda tenn och gardinstänger i sina fälgar till dessa modeller är helt klart boven i fallet.
 
Fick precis ett samtal från brorsan, han passerade Grycksbo norr om Falun just nu. Där låg han bakom en KTM av nyare modell. Bakfälgen var så jävla vind och sne så hela hojen vibrerade! Ja värre än min och brorsans gamla söndertuktade Yamaha DT från -84! Jisses vilka KalleAnka-hojar..!
 
Måste ändå försvara KTM lite med att en polare pruttar runt på en 690 SMC med ekerfälgar. Han åker bakhjul och grejar och busar och hans fälgar är kanon. Skall tilläggas att pojken vägen 140-150kg så det är bra tryck på hjulen när han slangar och sätter ner den.
 
Fick precis ett samtal från brorsan, han passerade Grycksbo norr om Falun just nu. Där låg han bakom en KTM av nyare modell. Bakfälgen var så jävla vind och sne så hela hojen vibrerade! Ja värre än min och brorsans gamla söndertuktade Yamaha DT från -84! Jisses vilka KalleAnka-hojar..!

Ska tillägga att det handlade om en Adventure-modell typ GT ja en sån som är byggd för att mestadels gå på asfalt.
 
Måste ändå försvara KTM lite med att en polare pruttar runt på en 690 SMC med ekerfälgar. Han åker bakhjul och grejar och busar och hans fälgar är kanon. Skall tilläggas att pojken vägen 140-150kg så det är bra tryck på hjulen när han slangar och sätter ner den.
Är garanterat inte samma fälgar.

Min KTM enduros fälgar är det absolut inget fel på heller.
 
Det är inte så att fälgarna blir skeva med tiden p.g.a. hög belastning/fart. De är helt enkelt skeva i godset från tillverkaren. Går inte att justera genom att spänna ekrar heller. Jag har kört över 5 tusen mil med dessa fälgar utan problem. Däremot var fälgarna skeva vid leverans på min senaste 1290 SA -16. KTM levererade minst 5 fälgar som var skevare än ursprungsfälgarna:dummer. Måste vara ett intressant avtal KTM har med den underleverantören:arsele. Nu går hojen som en symaskin i långt över 200 blås:tummenupp. Hoppas att jag inte jinxar mig själv nu när jag sticker i väg på min Europaresa i morgon på ca. 700-800 mil:crash.
 
Last edited:
När det gäller KTM och fälgar har det i 15 år varit ömsom vatten ömsom vin. Enduro/cross programmet har under många år haft marknadens bästa fälgar medan Adventure och gatmodeller ibland fått hålla tillgodo med mjukost och begagnade ölburkar.

Tyvärr är det ibland svårt att få ihop kravspecifikationen från marknadsavdelningen med en hållbar fälg, modet med stora cyklar, hög vikt och mycket effekt kräver breda däck för grepp och livslängd.
Ett typexempel är 21" framfälgar där man i gatanpassande syfte ibland valt 2,15" breda fälgbanor vilket är helt värdelöst om man åker offroad på riktigt. Blir krokigt när man tittar elakt på dem.

Problemet är ju detsamma på alla tunga offroadare med breda däck och ekerfälgar, 1,85" fram och 2,5" bak så håller det för mer än vad de flesta kan utsätta cykeln för medan modet dikterar 2,15" och 4+" bak och då kroknar det redan vid trottoarkanter och fulwheelande. Än värre är det med slanglösa fälgar där man anpassat fälgens profil och ekringsmönstret för annat än maximal hållbarhet. Det blir heluselt.....


Köper du dig en stor offroadare med ekerhjul och breda fälgbanor bered dig på att få ekra om. Där finns inga utsikter för att det skall hålla för den typen av körning som marknadsföringen av cyklarna ger sken av.
 
När det gäller KTM och fälgar har det i 15 år varit ömsom vatten ömsom vin. Enduro/cross programmet har under många år haft marknadens bästa fälgar medan Adventure och gatmodeller ibland fått hålla tillgodo med mjukost och begagnade ölburkar.

Tyvärr är det ibland svårt att få ihop kravspecifikationen från marknadsavdelningen med en hållbar fälg, modet med stora cyklar, hög vikt och mycket effekt kräver breda däck för grepp och livslängd.
Ett typexempel är 21" framfälgar där man i gatanpassande syfte ibland valt 2,15" breda fälgbanor vilket är helt värdelöst om man åker offroad på riktigt. Blir krokigt när man tittar elakt på dem.

Problemet är ju detsamma på alla tunga offroadare med breda däck och ekerfälgar, 1,85" fram och 2,5" bak så håller det för mer än vad de flesta kan utsätta cykeln för medan modet dikterar 2,15" och 4+" bak och då kroknar det redan vid trottoarkanter och fulwheelande. Än värre är det med slanglösa fälgar där man anpassat fälgens profil och ekringsmönstret för annat än maximal hållbarhet. Det blir heluselt.....


Köper du dig en stor offroadare med ekerhjul och breda fälgbanor bered dig på att få ekra om. Där finns inga utsikter för att det skall hålla för den typen av körning som marknadsföringen av cyklarna ger sken av.

Har enorm respekt för ditt kunnande och erfarenhet vilket jag absolut inte ifrågasätter:tummenupp. Vad jag ville ha sagt med mitt inlägg var att som jag har upplevt det, så blir de flesta fälgarna inte skeva över tid, utan är det från början.
 
Har enorm respekt för ditt kunnande och erfarenhet vilket jag absolut inte ifrågasätter:tummenupp. Vad jag ville ha sagt med mitt inlägg var att som jag har upplevt det, så blir de flesta fälgarna inte skeva över tid, utan är det från början.

Så är det säkert också jag har inte provat 1290SE än men min kamrat fick sin idag så jag får snart möjligheten att kröka några fälgbanor :) . Någon har väl upphandlat måttligt raka fälgar och ekringspersonal som lever på Strohrom och knödel.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top