Bike Göteborg, Se upp!!

Status
Ej öppen för fler svar.

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Tillägg till tidigare mailsvar:

Kunden fick själv välja en demohoj att åka med helt gratis under tiden som vi åtgärdat problemen med hans motorcykel. Av en lång rad demohojar så fick kunden välja och vraka och valde att testa en BMW R nine T. Vi är medvetna om att man självklart vill åka sin egen motorcykel men vi vill göra så gott vi kan.
Sen får vi svordomar och otrevligheter av kunden om denna hoj som han lånat. Jättetråkigt. Det stod bland annat en Superduke GT bredvid BMW:n och det var upp till kunden vad han ville åka. Han hade gärna fått komma och byta hoj. Men han väljer att hellre vara otrevlig och bete sig fruktansvärt illa mot vår personal än att vara med och hitta lösningarna. Därmed anser jag diskussionen vara över för vår del.
cleardot.gif

 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Jerker axelsson finns ju med här på sporthoj så han läser nog detta.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Charmkurs? Jag behöver ingen djävla charmkurs, jag är redan positiv till alla korkade och dumma kunder som inte kan vara vänliga mot mig! :fakta

Somliga människor ska bara inte ha kundkontakt. :D

De kan vara kunniga på många områden men vänlighet är inte det som genomsyrar den svenska handeln, oavsett område. :(
Vad förlorar jag på att vara vänlig mot någon? :va Måste jag ta det personligt?

I slutändan ger det en nöjd kund som kommer tillbaka för att du var vänlig, trots att du fick ta skit, och, hemska tanke, behövde vara vänlig mot någon som inte uppförde sig på, för dig, "rätt" sätt.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Självklart ska ni få chansen att kolla saker och återkomma, problemet här är att ingen återkom, varken via mail eller telefon. Och jag gick aldrig till personligt angrepp, jag uttryckte mitt missnöje mot situationen och att det skötts dåligt och att jag anser att det borde tas något ansvar och kompenseras på något vis. Jag har aldrig sagt till någon av dom att dom är duma i huvet, värdelösa eller något åt det hållet.

Som sagt, inget jag skriver är menat som något påhopp på dig, eller någon dom om detta fallet, då jag inget vet om det. Bara saker jag upplever i allmänhet, och tycker kan vara relevant att nämna i ämnet. :)
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Charmkurs? Jag behöver ingen djävla charmkurs, jag är redan positiv till alla korkade och dumma kunder som inte kan vara vänliga mot mig! :fakta

Somliga människor ska bara inte ha kundkontakt. :D

De kan vara kunniga på många områden men vänlighet är inte det som genomsyrar den svenska handeln, oavsett område. :(
Vad förlorar jag på att vara vänlig mot någon? :va Måste jag ta det personligt?

I slutändan ger det en nöjd kund som kommer tillbaka för att du var vänlig, trots att du fick ta skit, och, hemska tanke, behövde vara vänlig mot någon som inte uppförde sig på, för dig, "rätt" sätt.

Kalla kunder korkade kanske inte är en sund inställning, hade du varit lika liberal i frågan om det var ditt fordon som du väntat 4 veckor på att bli felsökt eller vad det nu må vara? Att man som kund blir frusterad efter veckor av väntan är enligt min mening fullt legitimt. Har inte med iq nivån att göra......

Dessutom är många svenska handlare dyra och har varit länge. Fordonen görs det inte mycket vinst på, men på tillbehör och reservdelar görs det.
 
Last edited:

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Tillägg till tidigare mailsvar:

Kunden fick själv välja en demohoj att åka med helt gratis under tiden som vi åtgärdat problemen med hans motorcykel. Av en lång rad demohojar så fick kunden välja och vraka och valde att testa en BMW R nine T. Vi är medvetna om att man självklart vill åka sin egen motorcykel men vi vill göra så gott vi kan.
Sen får vi svordomar och otrevligheter av kunden om denna hoj som han lånat. Jättetråkigt. Det stod bland annat en Superduke GT bredvid BMW:n och det var upp till kunden vad han ville åka. Han hade gärna fått komma och byta hoj. Men han väljer att hellre vara otrevlig och bete sig fruktansvärt illa mot vår personal än att vara med och hitta lösningarna. Därmed anser jag diskussionen vara över för vår del.
cleardot.gif


Nu förstår jag att detta måste vara martin på Bike, du frågar alltså efter en kommentar från din egen firma? Sedan, ja ja fick välja. Men KTM sa ni att ni helst inte ville låna ut för det var den enda ni hade. Och som jag sagt innan var jag trevlig och ville inte ställa till problem. Det var även av denna anledning, att inte ställa till problem, som jag inte kom in och bytte. Det var efter detta ni retade upp mej ordentligt genom att ännu en gång inte höra av er som lovat. Och återigen ingen som helst goodwill för problemet. Jag menar att goodwill betyder tex. "Fan hojen är ny och har redan gått sönder. Vad kan vara en schysst lösning utöver att bara laga den (som är tvunget eftersom garanti)? Jo vi kanske skall bjuda på 100milan när den ändå är här så slipper han iaf det, eller kanske halva priset?" I eran värld betyder goodwill att "vi lagar problemet sen får de va bra", ni har alltså inte gjort mer än det ni är TVUGNA att göra. Och det är inte goodwill mot en kund. Att jag inte tog en lånehoj från dag 1 är att jag inte visste om att det ens var möjligt och blev inte erbjuden någon heller.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Om vi bortser från det rent konsumenträttsliga, där jag förmodar att Bike inte gjort något fel, utan tittar på frågan ur kundrelationsperpektiv tror jag mellanmänsklig psykologi spelar en ganska stor roll i varför en handlare i ett sånt här läge väljer att bjuda till lite extra för att göra kunden nöjd eller att inte göra det. Vissa handlare är generellt bättre än andra på detta, alla kan ha sämre och bättre dagar, men hur kunden uppträder har också rätt stor betydelse.

Det är ju lätt att förstå besvikelsen när man precis lagt en massa pengar på en ny hoj, kanske väntat ett tag på leverans och byggt upp höga förväntningar när det första som händer sen är att hojen blir stående. Då har ju handlaren hamnat på minuskontot redan från början. Har själv varit i liknande situationer och vet hur förbannad man kan bli. När jag i det läget kontaktar handlaren är jag förstås redan arg och det är lätt för den jag pratar med att glömma bort att de redan befinner sig så långt ner på minuskontot att varenda ord de säger som inte är i positiv riktning kommer göra mig ännu mer förbannad. De upplever istället en kund som i deras ögon inte går att göra nöjd, då jag reagerar negativt trots deras försök att lösa situationen.

När vi då kommer in på frågan om goodwill och att bjuda till lite extra för att göra kunden nöjd brukar jag försöka tänka på att detta är en förhandlingssituation, människor emellan, och sådana förhandlingar brukar sällan sluta bra om inte båda sidor är beredda att bjuda till för att nå en lösning. Jag har flera gånger själv hamnat i liknande situationer. Många gånger kan man ju själv vara så förbannad att man tänker att handlaren gjort sig förtjänt av en utskällning och att de då kommer inse att de behöver agera för att göra mig nöjd igen.

De gånger jag fått en bra lösning har jag inte tagit dialogen på det sättet, utan istället lugnt, sakligt, i god ton och med en uttalad vilja att gemensamt hitta en bra lösning på problemet. Den där sista urladdningen (som trots allt sker ibland) försöker jag spara till de tillfällen då möjligheten att lösa dialogen i god ton är helt uttömda och jag vet att jag aldrig mer kommer vilja ha med företaget att göra. Det är nämligen vad som kommer att ske efter en sådan urladdning. Ibland blir jag så förbannad att jag inte lyckas hålla mig lugn och lösningsorienterad, men just de gångerna brukar inte heller sluta till min fördel, annat än att det kändes skönt att spy ur sig lite galla.

Bristen på kommunikation kan jag dock absolut förstå att man blir arg på - god kommunikation är något man kan förvänta sig.

Sen finns det förstås företag som är extra bra på det där med god service som gör att situationer som de ovan inte ens uppstår och de kan man ju försöka belöna lite extra. I mitt fall har detta spelat stor roll vid val av handlare, tillverkare och serviceverkstad för min MC. Jag har sedan flera år använt mig av en verkstad som aldrig gjort mig besviken och som alltid levererar service i toppklass. När jag valde ny hoj valde jag ett märke som denna verkstad (som inte är återförsäljare) är auktoriserade för. Det innebar att jag köpte hojen på Bike Göteborg, men valde att fortsätta som kund hos min befintliga verkstad. Inte för att jag har någon som helst anledning att klaga på eller misstro Bike utifrån egna erfarenheter - allt funkade väldigt bra vid köpet och vid andra tillfällen jag haft med dem att göra - men för att jag inte ser någon anledning att byta från en verkstad jag är så pass nöjd med.
 
Last edited by a moderator:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Finns inga vinnare i den här historian. Jag hade blivit sur om jag bokat en reparation för 3veckor sen och sedan fått vänta ytterligare för att nån köpt en ny hoj som gått sönder på garantitid ska gå före min bokade reparation och sen hade jag förstås skrivit här att jag fick vänta extra länge trots en bokad tid. Jag tycker man i första hand ska skilja på om man är förbannad på produkten eller på återförsäljaren.
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Haha man skall inte behöva ta skit från en kund...

Hade jag haft den inställningen på mitt jobb hade jag fått sparken efter 10 min på mitt första arbetspass någonsin

Tjänar man pengar på folk skall man tåla att bli kallad saker (även om jag gjort rätt eller fel) annars skall man inte jobba i servicebranschen
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Även om jag är tekniknörd och vill ha koll på mina fordon så tycker jag nog att om jag hade köpt en ny hoj och får problem efter 90 mil så skulle nog jag också säga till handlaren att jag skiter i vad som fel, lös problemet snarast!
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Haha man skall inte behöva ta skit från en kund...

Hade jag haft den inställningen på mitt jobb hade jag fått sparken efter 10 min på mitt första arbetspass någonsin

Tjänar man pengar på folk skall man tåla att bli kallad saker (även om jag gjort rätt eller fel) annars skall man inte jobba i servicebranschen

Intressant att jobba på ett företag där prio ett för personalen är att vara bra på att ta skit? :näsblod
Det är heller ingen ekonomi att lägga en massa resurser på en kund som redan bestämt sig att vara förbannad innan denne kommit in genom dörren. Tänk vad många resonliga människor man kunnat göra jättenöjda med den tiden & de pengarna!
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Tjänar man pengar på folk skall man tåla att bli kallad saker (även om jag gjort rätt eller fel) annars skall man inte jobba i servicebranschen

Det var det värsta jag hört, kan man inte visa andra människor respekt så ska man inte vänta sig respekt tillbaka!
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Alla här verkar tro att jag gått in och varit förbannad från första stund vilket inte är fallet. Jag blev först upprörd när jag inte hörde något på 2v och riktigt förbannad när dom, efter påtalat möte, inte heller hörde av sej veckan efter. Då har jag ändå suttit ned med både mekaniker, som bad om ursäkt, och säljare, som lovade att ta tag i problemet, och påtalat just att jag tycker det är dåligt att ingen har ringt och även påtalat att jag tycker dom borde lösa 100milan som plåster på såren. Allt i lugn ton och sansat samtal. Det hade varit goodwill i mina ögon och schysst från alla parter. Eller erbjuda halva priset eller vad som, bjudit på oljebytet och betalat för resten, något. Istället som sagt blev det ännu en utebliven kontakt och ingen som helst goodwill. Goodwill består istället av att dom avhjälpt felet (på lång tid och utan kontakt) för att sedan skicka ut hojen så jag kan åka raka vägen till nästa verkstad så jag står utan ett par dagar igen. Jag tycker inte det är schysst. Det är inte schysst att sälja en ny hoj som rasar och sen inte känna att man behöver ta lite ansvar och visa kunden att man tycker "de här va inte bra". Kan man inte ens lyfta telefonen och ringa ett samtal som tar MAX 2min och berätta läget, då ska man heller inte ta emot mindre förmögenheter från folk och säga att dom kan känna sej trygga i sitt val av handlare.
 
Last edited:

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Jag tycker vi alla nu sjunger "we shall overcome". :crash
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Jag tycker vi alla nu sjunger "we shall overcome". :crash
Hahaha, klockrent :D Ps, har oxå tjackat hoj där, en kåtte, fick problem med en oljetrycksgivare, då jag bor i sthlm så hade jag ingen lust att åka ner dit att få det åtgärdat.Fick en givare uppskickad på ett par dar. Hade kunnat lämnat in den på valfri Ktm återförsäljare om jag velat, men då jag inte har tummen mitt i handen så fixade jag det själv. Så tummen upp från mig:tummenupp
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Haha man skall inte behöva ta skit från en kund...

Hade jag haft den inställningen på mitt jobb hade jag fått sparken efter 10 min på mitt första arbetspass någonsin

Tjänar man pengar på folk skall man tåla att bli kallad saker (även om jag gjort rätt eller fel) annars skall man inte jobba i servicebranschen

Helt rätt, du behöver inte ta det personligt för en del människor behöver få ur sig skit. Men de får ju inte mycket extra heller mer än mänsklig vänlighet... :tungan

Det var det värsta jag hört, kan man inte visa andra människor respekt så ska man inte vänta sig respekt tillbaka!

Hur skulle världen se ut om alla blir sura för att någon inte visat tillräcklig "respekt"? :va

Men vänta, är det inte så det ser ut i Sverige? Du var inte tillräckligt trevlig då får jag bete mig sämre? :(

Borde vi inte kunna se över det istället? :krama
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det var det värsta jag hört, kan man inte visa andra människor respekt så ska man inte vänta sig respekt tillbaka!

Tillägga kan man väl göra att alla tjänar de pengar de tjänar på folk. Varesig man jobbar med kundkontakt eller ej. Tom de som är ekonomiskt oberoende lever på folk på sätt eller annat, så länge de inte är isolerade från samhälle och helt självförsörjande.
Tillåter väl knappast någon att behandla andra som skit bara därför?

Framförallt tjänar alla mer, på att inte göra det.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ok, så om jag förstått saken rätt fick du först vänta 2 veckor och blev då arg för att de inte hört av sig. Fullt förståeligt. Sen fick du ursäkt + lånehoj, de missade att höra av sig veckan därpå (enligt dem själva för att det inte fanns något nytt som hänt), men du kunde sen hämta ut den lagade hojen någon dryg vecka efter att du fått lånehojen? Totalt var du utan hoj 3-4 veckor, varav sista 1-2 veckorna med lånehoj?

Det du då vill ha kompensation för (utöver lånehojen) är att handlaren sålt en defekt hoj från början, tagit 3-4 veckor på sig för att lösa problemet och inte hört av sig proaktivt för att uppdatera dig om status löpande?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top