Bike-Events

sandstream skrev:
Gotland Ring-körningen vart full på 2 dagar.
Visst var priset, 1000:-, bra men de hade garanterat blivit fullt ändå för 1500:-.
Nyhetens behag måhända, gotland är ju en utflykt i sig, den dåliga sommaren gjorde ju inte saken bättre för BE.

Många som provar bana borde ha gått kurs hos SMC innan dom provar på egen hand, jag har sett och även filmat rena skräckupplevelser på folk som inte har kan spårval och kör långt över sin begränsning, dom bromsar i kurvorna och vinglar över hela banan.

Vi försöker fixa bandagar för att alla ska ha råd att åka och därför tycker vi att 1000 kr ska räcka för Gotland 2005.

Vi har INTE som Falkenberg där det är åkning utan föråkare. Vi har föråkare och mycket duktiga sådana. En del även hos Bike Events och en del som utbildar instruktörer och även utbildade instruktörer.
Vi har alltid ambulans. Gotland har inte ambulans men vi kommer ha röda korset på plats samt direktkontakt med sjukhus med helikopter.
Vi svartflaggar om någon kör riktigt illa och har regler för körning på bana. Inte ens tidtagning är tillåten.

Det vi inte har är samma rejäla upplägg som Bike events. Deras körningar var en klass av sig själva. Vi kör alltså en enklare och biligare variant än B-E.

SMC och FÖK har fört stora förslag på att alla bör köra SMC kurs och då inom den s.k klass 7 gruppen (sporthojar) Det har man pratat med om försäkrigsbolagen men varit mycket svårt att få fram.

En sak som jag funderat på. Varför inte arrangörer som te.x BE tar en anmälningsavgift på ca 500kr. Dessa pengarna kan man inte få tillbaka. Resterande pengar betalar man på plats.
Ett problem tror jag är, att många tycker att det är ganska dyrt att punga ut 1000kr. För att sen i värsta fall förlora dom vid eventuella förhinder, eller dåligt väder. På detta sättet förlorar man "bara" 500kr. Sen skulle antagligen BE få in fler föranmälningar. Vilket i sin tur leder till mer klirr i kassan... även vid t.ex dåligt väder.

Bara en liten tanke!

Sen att det skulle vara vilda västern på "Ducati Sthlm´s körningar" Vill jag inte hålla med om. Snarare tvärt om. Dom flesta känner varandra, och är ganska så rädda om sina ögonstenar. Vi har dessutom föråkare o sjukvård som alla andra arrangörer.

//Peppe

PeppeBus skrev:
En sak som jag funderat på. Varför inte arrangörer som te.x BE tar en anmälningsavgift på ca 500kr. Dessa pengarna kan man inte få tillbaka. Resterande pengar betalar man på plats.

//Peppe

Ett lysande koncept som NR:18 hade på anderstorp i somras, betala hälften i förskott och resten om/när du kommer :tummenupp

PeppeBus skrev:

//Peppe

Det är jättebra men fungerar nog tyvärr inte alltid. Det fungerar om man gör en bandag för t.ex. endast licensåkare som inte behöver föråkare m.m.
Eller om man själv + instruktörerna bor granne med banan och inte behöver åka långväga.

Förutom att banhyran ska betalas så ska instruktörer ersättas + flera andra omkostnader som ambulans m.m. , det handlar ju oftast om folk som tagit ledigt från sina andra åtaganden och som kommer åka dit oavsett regn eller inte på morgonen.
Regnar det så måste fortfarande banan och ambulansen betalas, vi som arrangör och våra instruktörer/föråkare som måste åka 30mil till en motorbana kan ju gärna inte stanna hemma pga av att väderprognosen säger regn.

Våra instruktörer/föråkare har varit med mycket p.g.a eget intresse och för att det är roligt och det har fungerat eftersom vi endast ordnat ett fåtal bandagar 2004. Vi skulle mer än gärna ersätta dessa personer med mer än vad vi gjort men då skulle priset för bandagen höjas.
Om man kör denna verksamhet på heltid som Bike Events gjort så måste alla instruktörer självklart ersättas med däck, traktamente m.m. och då blir priset vad det varit, inget konstigt med det.

Som GSXR1100R skrev en bit upp så kan jag bara nicka och instämma, att ordna bandag för gatåkare är ett stort jobb som tar otroligt mkt tid med planering och alla frågor som kommer, faktiskt ett heltidsjobb för att vara ärlig.

/Nitrous

Det är jättebra men fungerar nog tyvärr inte alltid. Det fungerar om man gör en bandag för t.ex. endast licensåkare som inte behöver föråkare m.m.

Nitrus: Jag fårstår vad du menar. Min mening är dock i en ej licensåkares ögon.

Tror iaf att det blir fler som anmäler sig i förväg, om det är den mindre summan. Vet med mig själv o flera kompisar, att det är lite för mycket pengar med 1000kr. Man vill ju liksom inte chansa. Så rik är inte jag iaf. Ju fler anmälda, desto mer pengar är säkrade för arrangören.

Förstå mig rätt nu. 1000kr är ok om det nu blir köra av :yoparty

//Peppe

Last edited:
PeppeBus skrev:
Nitrus: Jag fårstår vad du menar. Min mening är dock i en ej licensåkares ögon.

Tror iaf att det blir fler som anmäler sig i förväg, om det är den mindre summan. Vet med mig själv o flera kompisar, att det är lite för mycket pengar med 1000kr. Man vill ju liksom inte chansa. Så rik är inte jag iaf. Ju fler anmälda, desto mer pengar är säkrade för arrangören.

Förstå mig rätt nu. 1000kr är ok om det nu blir köra av :yoparty

//Peppe

Jag förstår dig och det är säkert som du säger, att fler skulle anmäla sig genom det sättet.
Om det är genomförbart beror nog på hur bra ekonomi arrangören har och är beredd att "riska" med!
Själv har jag inte åkt på någon dag med Bike Events men har bara hört gott om dem, enda negativa hela tiden har varit just priset! Men jag har full förståelse för att dom måste ta ut det priset när det är seriöst arrangerat genom företag och allt.

Våra bandagar har ett lågt pris och säkert inte riktigt lika hög kvalité men dock under kontrollerade former med föråkare och instruktörer vilket har varit en uppskattad ingrediens.
Men som sagt, har man detta som vinstdrivande verksamhet så kommer priset närma sig 1000kr per förare och dag för att det ska vara lönsamt.
Vi gör våra dagar för att vi tycker det är kul, vi själva vill åka och för att Sporthoj.com folket och andra deltagare på våra dagar har visat sån stor uppskattning.

/Nitrous

GSXR1100R skrev:
dessutom kommer dom flesta RR förare även om det regnar eftersom vi har regndäck.
Det har vi också ;)

Förslaget om att betala hälften i förväg tyckte jag också lät bra till en början men sedan läste jag Nitrous inlägg och inser att det inte fungerar.

Personligen så tycker jag att SMC, försäkringsbolagen och de som säljer hojarna ska gå ihop och arrangera bandagar som i princip är gratis för deltagarna.
Detta för att få bättre förare. Tror de skulle ha igen de kostnaderna i längden.

Förslaget om att betala hälften i förväg tyckte jag också lät bra till en början men sedan läste jag Nitrous inlägg och inser att det inte fungerar.

Nu måste jag stå på mig :tungan

Varför skulle det inte funka??
Är det inte bra om fler förbokar o fyller ut platserna. Vilket leder till mer pengar till arrangörerna. Som i sin tur leder till att dom inte förlorar lika mycket pengar vid en eventuellt blöt bandag. Ju fler som bokar upp. Desto mer panik får andra att boka upp sig, i rädsla om att gå miste om en bandag. Som det var nu, så sket man i att betala (förboka), och åkte bara om det blev fint väder. Man visste att det fanns platser över.
Ja ja.. detta är bara som jag tror!! (Spekulationer)

Men förklara för mig varför det inte skulle fungera. Jag kanske är ovanligt trög :3freak

Våra bandagar har ett lågt pris och säkert inte riktigt lika hög kvalité men dock under kontrollerade former med föråkare och instruktörer vilket har varit en uppskattad ingrediens.

Nitrus: Jag har kört på både BE och dina körningar. Tycker ni håller mycket hög standard. Det blir fler gånger för min del!

//Peppe

sandstream skrev:
Det har vi också ;)

Personligen så tycker jag att SMC, försäkringsbolagen och de som säljer hojarna ska gå ihop och arrangera bandagar som i princip är gratis för deltagarna.
Detta för att få bättre förare. Tror de skulle ha igen de kostnaderna i längden.
Funkar mycket bra att ta hälften i förskott och resten på plats. Då är man garanterad halva summan som arrangör.

Nr:18 skrev:
Funkar mycket bra att ta hälften i förskott och resten på plats. Då är man garanterad halva summan som arrangör.
Banhyrorna e ju konstigt prisatta Knutstorp ca 50000:-Anderstorp
ca 27000:-.Är det inte bättre att banägarna fixar bandagar tex med
en privat samordnare,en som ordnar bokningar av oss förare för 500:-
i förskott och rest 500:- på plats.Regnar det då in som på Anders-
torp i sommras.Så e ju förlusten liten för arangören,dom behöver
inte betala banhyra för något dom äger.Bike-Events var superbra
Will hade varit en perfekt samordnare.

Såna här problem går alltid att hitta en massa bra lösningar på när man inte sitter på helhetsbilden.
Som Nitrous skriver så kostar det duktigt med flis om man skall göra en sån här grej med ambitionen att det ska gå att leva på.
Och det är absolut inget fel i det.
Alla kan inte vara lika ambitiösa som Nitrous och Liwa och arrangera så här stora arrangemang om och om igen på frivillig basis.
Okey något enstaka då och då för polarna men här får vi körningar för allmänheten som det ställs helt andra krav på.
Ni är värda en hel skog full av rosor för ert arbete!

Halva anmälningsavgiften i förskott och hälften på plats kan i mina ögon enbart funka om det ständigt är ett antal som betalar anmälningsavgiften och inte kommer OCH det samtidigt kommer folk till banan och betalar en gång till för de platserna.
Annars är det ju bara ren förlust de gångerna som det blir dåligt väder eller Kalle inte orkar masa sig iväg så arrangören missar de sista 500 kronorna.

Det är nog bara att inse att kostnaderna för att ordna en bandag professionellt som vinstdrivande företag är för höga kontra vad Svensson är villig att betala.
Sorgligt men sant.

Kung Otto skrev:
Motor events äger Knudan och Mantorp, dom sätter viket pris dom vill som banhyra, vissa banor är billigare att hyra än andra.

Vi kör på Sturup raceway massor av söndagar hela 2005, det kostar endast 160 kr per gång tack vare Sydskanes Emse :tummenupp

Sydskanes Emse gör ett hästjobb med att rodda detta, dagligen så kommer det frågor om försäkringen gäller och en massa andra frågor.

I Licensgruppen vet alla vad som gäller, kör man omkull så får man själv stå för kostnaderna.

Jag ser gärna att gatgrupperna får köra även 2005 men som sagt så är det mera krångel med dessa.

Kolla själv upp med era försäkringsbolag vad som gäller så slipper arrangörerna drunkna i pappersjobb, dom har nog med att göra ändå.

Stor credits till er som arrangerar bandagar.

:pannkyss

M:et skrev:
Annars är det ju bara ren förlust de gångerna som det blir dåligt väder eller Kalle inte orkar masa sig iväg så arrangören missar de sista 500 kronorna.
Jag måste också vara trög, det blir ju en ännu större förlust om kalle inte betalt 500 kr i förskott?
Förlust blir det förmodligen i vilket fall som helst, men om halva avgiften är betald innan blir den inte lika stor.

/A

Kan du hyra anderstorp för 27k så har du fått ett superlågt pris.
Gånger 2 är mer rimligt en lördag eller söndag.

Kung Otto skrev:

Rundningsmärke skrev:
Jag måste också vara trög, det blir ju en ännu större förlust om kalle inte betalt 500 kr i förskott?
Förlust blir det förmodligen i vilket fall som helst, men om halva avgiften är betald innan blir den inte lika stor.

/A

Precis!!

Jag måste ha svårt för o förklara mig ;-)
Verkar som ingen förstår... förutom du och NR:18 då :tummenupp

//Peppe

Nr:18 skrev:
Men vem vill göra förlust :va

Ett exempel:
- Banhyra 50.000:-
- 100 anmälda som betalt 500:- (av 1000:-) = 50.000:-

Det spöregnar, blåser och är kallt = ingen av deltagarna kommer.
Arrangören kan betala banhyran men...

Då står arrangören med:
- sina egna kostnader för transporter till banan
- funktionärer/instruktörer som vill ha betalt
- sjukvårdspersonal/ambulans etc som vill ha betalt
- säkert något mer som jag inte vet om...

Arrangören går med förlust = :död

Rundningsmärke skrev:
Ja, och därför kräver arrangören 1000:- i förskott för att täcka upp alla kostnader så att de slipper göra någon förlust alls :)

sandstream skrev:
Men vem vill göra förlust :va

Ett exempel:
- Banhyra 50.000:-
- 100 anmälda som betalt 500:- (av 1000:-) = 50.000:-

Det spöregnar, blåser och är kallt = ingen av deltagarna kommer.
Arrangören kan betala banhyran men...

Då står arrangören med:
- sina egna kostnader för transporter till banan
- funktionärer/instruktörer som vill ha betalt
- sjukvårdspersonal/ambulans etc som vill ha betalt
- säkert något mer som jag inte vet om...

Arrangören går med förlust = :död

Hur många tror du betalar 1000kr i förväg då?? Kolla på BE det var kanske ca 10st på varje körning = 10.000kr = Vill jag kalla förlust!!!!!!

På detta sättet så får dom iaf in mer pengar, och går inte lika mycket med förlust!

//Peppe

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...