Big block på gatan (luftkyld)

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Hej, ja lägger frågan här oxå, teknik och mek forumet var kanske fel forum.
--------------------------------------------------------------------------------

Är det någon som har erfarenhet av att använda big block (BB) för gatbruk? tänker på GS, GSX, KZ, GPZ och även luft-olje GSXR torde ju drabbas av samma eventuella symtom.

Det jag ser fram för mig är värmeproblem rätt eller fel? standard cylinderblock har ju möjlighet för luft genomströmning mellan cylindrarna vilket ju inte (BB) har.

Orsaken till att jag undrar är att jag får inte tag i kolvar som har tillräckligt hög kvalitet och rätt kompression i små storlekar upp till 74mm.

Tittar man på BB så blir ju urvalet lite större.

Vad har ni för erfarenheter?

Kanske någon har ett GPZ BB liggandes?
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av bigblock på Kawwer men på GSXár funkar det bra med bigblock på gatan, KatanaKurre här på forumet åker 1570cc och det funkar bra.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
gixxer_1255 skrev:
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av bigblock på Kawwer men på GSXár funkar det bra med bigblock på gatan, KatanaKurre här på forumet åker 1570cc och det funkar bra.

Ok, tack såmycket Gsx och gammel kawer har ju i stort sett samma uppbyggnad. Det jag menar med att åka gata, är oxå att åka, inte bara att transportera sig..

Hoppas att Katankurre kan träda fram med lite mer info...
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Färnbo skrev:
Ok, tack såmycket Gsx och gammel kawer har ju i stort sett samma uppbyggnad. Det jag menar med att åka gata, är oxå att åka, inte bara att transportera sig..

Hoppas att Katankurre kan träda fram med lite mer info...
Man kanske skall passa sig för att posera inne i stan varma sommardagar.
Men man kan ju alltid montera extra oljekylare.
Långa slangar så kan en svängd kyl passa under sadeln.
:tummenupp
Om man inte åker allt för sänkt,och Du Färnbo bry dig inte om tasikga inlägg från plasträseråkare .
Dom fattar ju ändå inte vad det handlar om

:kocko
 
Last edited:

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Katanapilot skrev:
Man kanske skall passa sig för att posera inne i stan varma sommardagar.
Men man kan ju alltid montera extra oljekylare.
Långa slangar så kan en svängd kyl passa under sadeln.
:tummenupp
Om man inte åker allt för sänkt,och Du Färnbo bry dig inte om tasikga inlägg från plasträseråkare .
Dom fattar ju ändå inte vad det handlar om

:kocko

Troligen inte mycke possering....

Jag har tanken att ev förstärka med extra kylning, frågan är hur mycket det hjälper mht till motorns ordinarie oljesystem, hur mycket nytta gör det.

Där man som mest behöver extra kylning dvs toppen, har man ju inte mycket hjälp av oljan då oljan endast tillförs via kamaxel lagren och de är ju inga mängder olja som kommer där.

En möjlig lösning skulle ju kunna vara en till oljekylare, extra pump och leda in oljan under ventiltryckar galleriet, för att på så vis få volym på olje flödet och därmed bättre kylning.

Nackdelen är ju en massa extra grejer (vikt och plats)

Oljekylarn sitter redan under sadeln, framför motorn är det redan fullt LLK, grenrör,WG klockan och turbon.

Jag är oxå lite tveksam till placeringen under sadeln ganska dålig luftomsättning är det ju, kylarn blir ju helv-s het.

Men de allra bästa är ju om man slipper göra nånting så frågan är åter, funkar det för gata?

BTW, plasträcer åkare... hojarna är det inget fel på, på nåt enskilt exemplar så finns det tydligen en bugg mellan styre och fotpinnar, eller de kanske bara är en bugg.... dvs buggen har inte ens styre och fotpinnar att placera sig mellan :D
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Vi som är lite diesel intresserade vet ju att gamla Golf dieslar har problem med spräckta topplock, ca 15000 mil.
MEN, inte dom med turbo. Dom håller utan problem. Pga att dom har oljekylda kolvar. :tummenupp
Jag tror att det beror på att kolvarna har en relativt liten massa, så är det lättare att kyla dom, om man jämför med toppen. SÅ jag hade nog satsat på att bygga ett oljekylsystem för kolvarna.
Eller är det redan det?
 

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
Lägg ner pajkastningen ....annars stängs tråden.....

Håll er till ämnet.. förolämpningar och påhopp klarar vi oss utan...
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Mats757 skrev:
Vi som är lite diesel intresserade vet ju att gamla Golf dieslar har problem med spräckta topplock, ca 15000 mil.
MEN, inte dom med turbo. Dom håller utan problem. Pga att dom har oljekylda kolvar. :tummenupp
Jag tror att det beror på att kolvarna har en relativt liten massa, så är det lättare att kyla dom, om man jämför med toppen. SÅ jag hade nog satsat på att bygga ett oljekylsystem för kolvarna.
Eller är det redan det?

Nej det finns inte, fast tanken är inte dum, fast det finns nog risk att ja tappar allt för mycket oljetryck till turbon då, den enda chansen att få att få tillräckligt med tryck till en oljespray under kolvarna är ju från högtrycks sidan som förser turbon med olja, för övrigt en Yamaha XT 550 pump tror jag?

Fast jag försöker ju reda ut (få hjälp) här om det går att kör BB utan ytterligare ingrepp. Hoppas på fler synpunkter av de som har praktisk erfarenhet.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
mrblue9r skrev:
Lägg ner pajkastningen ....annars stängs tråden.....

Håll er till ämnet.. förolämpningar och påhopp klarar vi oss utan...

Tycker inte att du behöver stänga tråden bara för att Urbantiger söker uppmärksamhet.

Om alla ignorerar honom, så drar han snart.

Jag försöker ju få hjälp här för att ta reda på om jag ska lägga ca 15000:- på ett BB eller om ja ska leta andra lösningar. Lättaste sättet att ta reda påde är ju att dra lärdom av andras erfarenheter,de är ju de som är en del av nyttan med SHl.

Låt inte en person sabba det.

mvh JJ
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
feta dit en liten vattentank o en spolarpump modell strålkastarspolnybil o dimma vatten på cyllar å oljekyl när det blir kritsikt. så gjorde far å tiden det begav sig med luftkylda vw och bra trim =) :tummenupp :tummenupp :hihi
 

Pickles

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Karlstad/sthlm
Hoj
Suz
ang kolvar

det går att rita dina egna kolvar och skicka ritningen ner till kolvtillverkarna så gör dom kolvar efter dina specifikationer.... matrialval, ringbred, gap, djup osv... ring å prata med dem...
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
Hur varm får motorn vara med big block?

Jag har nyligen införskaffat mig ett nytt vinterprojekt och undrar hur varm motorn får vara innan man börjar förstöra saker o ting? Har hört att man inte skall använda dessa högkompcylindrar till att ta sig fram o tillbaka till jobbet. Jag har ju en yoshimura tempmätare på styret och undrar vart smärtgränsen går liksom.

en fråga till när jag endå håller på. Var är lämpligast att lägga tempgivaren? oljepluggan längst under eller vid oljekontakten på höger sida precis under cylindern? Tacksam för svar.

/Man_dizel
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
HenRRik skrev:
feta dit en liten vattentank o en spolarpump modell strålkastarspolnybil o dimma vatten på cyllar å oljekyl när det blir kritsikt. så gjorde far å tiden det begav sig med luftkylda vw och bra trim =) :tummenupp :tummenupp :hihi

Den här lösningen är helt klart gatsmart, och enkel.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top