BIG BIG bore

billet stake det lät inresant!! pm kommer. Jo mer undran,,,,hur tunnt aluminiumfoder skulle man tordas ha? läste nämligen om en dåre som borrade en rotax cylle med samma borr som ja har till 105 direkt i aluminiumet och nikasilade endast och det verkade hålla för turbo!! på den motorn rekomenderades endast 102borr också innan stålfoder måste i?? vart går aluminiumtjokleksgränsen (är väl ber på legering)

Läs mitt tidigare inlägg, står skrivet där...

Jo läste det . Men jag menade tjocklek utan stålfoder bara alu. Men nu har jag tokforskat i det, Såå
Har Boost mist förståndet helt nu undrar ni:D Nädå har läst på ordenligt vad som är möjligt bara ,i tänjning av matrialgränser!! jo jag vill ju ha så stort borr som är möjligt helt enkelt och något färdigt big bore kiitt till xr finns ju inte som är något (endast 103mm och stålfoder)Sätta i stålfoder är inte lätt i denna cylle stora problem med att få tätt överallt! och dessutom så tappar man effekt med minst 3% att köra stålfoder gämfört med nickasil, + att det slits 10ggr fortare med stålfoder det går visserligen att nickasila stålfoder också men det blir så dyrt med både foderbyte och nick! SÅÅ jag har tagit reda på tjockleksgränsen för alumin foder och med ett borr på 105mm så bör man ha 6mm gots ut till vattnet. jag tänkte nämligen sopa i en bombardier ds 650 big bore kolv på 105mm den är snarlik i måtten som xr kolven den är dock 1mm högre och har 1mm mindre kolvbult men det är bara fördel för mig,, jag svarvar av 1mm och tjenar vikt + att det liks ska i en broncebussning i lilländen på staken och då behöver stig inte fräsa ur så mycket matrial i staken = hållbarare. problemet är att jag måste svetsa på hela fodret runt om ca 2-3mm:gnissla Därav fönstret i cyllen jag kommer att kapa upp hela cyllen runt om för att kunna komma åt att lägga svets runt om HUUUUUUVa även skörten som sticker ut!! det går att borra org cyllen 102,4mm utan fara men 105 går inte så bra utan detta lilla nätta jobb:D seda skickas cyllen till Blixten Racing och vidare till England för borr och nick kostar endast 2000kr och kolven är snorbillig från ebay 146 dollar!! Wiseco 11,5-1 105mm:yoparty Då hammnar snurran på runt 720cc med org slaget och får en effektök på runt 7hk i bästa fall o minst 7nm i ett underbart register:yoparty

Bifogat

• Bild 068.jpg
    Bild 068.jpg
    89.3 KB · Visningar: 70
  • Bild 069.jpg
    Bild 069.jpg
    85.4 KB · Visningar: 86
  • Bild 070.jpg
    Bild 070.jpg
    83.6 KB · Visningar: 70
  • Bild 072.jpg
    Bild 072.jpg
    92.7 KB · Visningar: 71
Och det är just alufoder tjocklek eller alucylinder siffrorna säger...

Inte sextiotalsteknik med stålfoder.

Jag måste vara blind vart har du beskrivit det?:va menar du verkligen 3mm i alu? Då måste det vara speciallegering!! direkt i org cylle tror jag inte dom kostat på exotiska matrial!! I usa har atv dragracing farbröderna borrat direkt i fodren så tjockleken undrestigit 5mm och det har gått på tok . men därimot finns det en firma i us som sätter i aluminiumfoder och dom kan nog ligga neråt 3mm åtminstonde på mindre cc maskiner

Last edited:
Jag måste vara blind vart har du beskrivit det?:va menar du verkligen 3mm i alu? Då måste det vara speciallegering!! direkt i org cylle tror jag inte dom kostat på exotiska matrial!! I usa har atv dragracing farbröderna borrat direkt i fodren så tjockleken undrestigit 5mm och det har gått på tok . men därimot finns det en firma i us som sätter i aluminiumfoder och dom kan nog ligga neråt 3mm åtminstonde på mindre cc maskiner

Har gjort en del foder och de tunnaste var precis under 3mm och fungerar (vid 98. eller 100.mm borr i det fallet.

Gör man fel blir det tok med 20mm foder också...

Men skriv gärna vad det är som gått tok, alltid bra att veta.

Boosten! Ja du har sannerligen tappat förståndet. Det är sådant som kallas framsteg. Heja heja!

Undrar om det inte ar dags att besoka lakarna och prova ut en sadandar valsittande troja med spannremmar.....

Heja Heja Boost vi vill se manga bilder fran dina tokerier. Fast borjar det inte snart bli lage for en billetcylinder istallet.....

Har gjort en del foder och de tunnaste var precis under 3mm och fungerar (vid 98. eller 100.mm borr i det fallet.

Gör man fel blir det tok med 20mm foder också...

Men skriv gärna vad det är som gått tok, alltid bra att veta.

What a fuck!! menar du det har du borra i orginacylle bara då eller har du satt i någe speciallegerinsfoder? och i vilken maskin? (Ångmaskin):D Låter ju intresant göra på rätt sätt? är det du som borrar? skulle jag borra 104mm rakt av utan svets så har jag nog på det minsta stället 3mm (i mitten av fodret) annars så är det 4,2mm uppe och nere underligt nog så är det konist smalt i mitten? vad som gått snett vet jag inte men troligast har det blivt äggformat och ev hål där belastningen varit störst. men dom kör turbo och nittro i sina masiner har väl över 100 kusar.

Undrar om det inte ar dags att besoka lakarna och prova ut en sadandar valsittande troja med spannremmar.....

Heja Heja Boost vi vill se manga bilder fran dina tokerier. Fast borjar det inte snart bli lage for en billetcylinder istallet.....

Jag brukar ha med mig en sån där "välsittande" jacka för att hålla Boost´en lugn vid besök... :D

Det är då en människa som inte har någon lugn i själen vad gäller motorer... Allt ska skruvas, tittas och petas i :D

T o m jag som känner "farbror" börjar bli imponerad av energin som läggs ner för att modifiera denna stackars XR... Bättre att det skär ihop än puttra omkring borde vara Boost III slogan :näsblod

/Cooler

What a fuck!! menar du det har du borra i orginacylle bara då eller har du satt i någe speciallegerinsfoder? och i vilken maskin? (Ångmaskin):D Låter ju intresant göra på rätt sätt? är det du som borrar? skulle jag borra 104mm rakt av utan svets så har jag nog på det minsta stället 3mm (i mitten av fodret) annars så är det 4,2mm uppe och nere underligt nog så är det konist smalt i mitten? vad som gått snett vet jag inte men troligast har det blivt äggformat och ev hål där belastningen varit störst. men dom kör turbo och nittro i sina masiner har väl över 100 kusar.

Prova att skriva i stycken, dela av det du vill säga i olika meningar så börjar man nog förstå allt.

Har borrat radfyror så det är ~ 2mm mellan cyllarna och vi pratar stripåka samt lek med lustgas etc.

Racestånkor med foder, special skulle jag inte kalla det utan rätt legering och storleksordningen 3mm.

Och lite annat smått och gott.

Prova att skriva i stycken, dela av det du vill säga i olika meningar så börjar man nog förstå allt.

Har borrat radfyror så det är ~ 2mm mellan cyllarna och vi pratar stripåka samt lek med lustgas etc.

Racestånkor med foder, special skulle jag inte kalla det utan rätt legering och storleksordningen 3mm.

Och lite annat smått och gott.

Jag skriver för långa inlägg så jag kan inte dela upp,, man skulle bli tvungen att skrolla för mycket:D
3mm i aluminfoder ?? har inte hör något liknade!! på rad 4or med mindre borr per cylle kan man förstå men 100-105mm borr det skulle jag inte tordas. 8mm är ju orginal gots på alucyllar runt 100 borr. Ett sådant 3mm foder lär kosta kulor ivf:gnissla

Nya vevstasksfunderingar?? Finns det någon hoj som har glidlagrat med en tapp som ligger runt 38mm till 43mm?
och en staken som har ett cc mått på 142-146mm?
och det ska gå att köpa staken och tappen/lagret löst dessutom!!
Tl 1000?
Vtr 1000?
Hd?
Glidare?
Har Hd rullagrat nu för tiden? Jag plockade i en 71 järnsportster 1000cc och den hade rullagrad tapp

Nya vevstasksfunderingar?? Finns det någon hoj som har glidlagrat med en tapp som ligger runt 38mm till 43mm?
och en staken som har ett cc mått på 142-146mm?
och det ska gå att köpa staken och tappen/lagret löst dessutom!!
Tl 1000?
Vtr 1000?
Hd?
Glidare?
Har Hd rullagrat nu för tiden? Jag plockade i en 71 järnsportster 1000cc och den hade rullagrad tapp

Här kan du titta.
Men du får leta själv. Finns många bilvevstakar som är bra som orginal. Finns en hel del Kina-tillverkade H-vevstakar på Blocket. Har ingen aning om kvaliten. Men utan större kostnader gör dom efter egen ritning. Man ska sattsa på monteringsbultarna. Det är oftast som som ger sig först.

http://www.carrilloind.com/downloads/tabid/112/Default.aspx
Mats

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back