Bevisat: ABS rockar

Den "rapport" jag länkat till är en sammanfattning av rapporten i sin helhet. Har inte hittat den än, men där beskriver de garanterat metodiken och bedömningsgrunderna.

Oavsett om den är felaktig eller ej så ger den en mycket tydlig hint om att hojar med ABS är säkrare än hojar utan dito. Det faktum att det inte handlar lite säkrare utan om MYCKET säkrare torde få den mest inbitna ABS-motståndaren att vakna till.

Om du läser sidan 17-25 så är det den vetenskapliga artikeln som är avsedd för publikation. Den är så osäker läs:usel i sin metodik att tom författarna friskriver sig från att deras resultat skulle ha någon verklig relevans. Den vetenskapliga delen av artikeln visar absolut ingenting resultatmässigt och sen förvandlar någon PR ansvarig det till att ABS skulle minska dödsolyckorna 48%. Skrattretande och hårresande samtidigt!

Jag är inte ABS motståndare men jag är motståndare till att våra lagstiftare och övriga samhället skall tro att detta är fakta och fatta beslut utifrån detta. När Tingvall mfl upprepat 48% färre döda tillräckligt många gånger kommer någon bright politiker på att detta måste lagstiftas. Lagstiftning genomförd på felaktiga grunder som inverkar på min fria rätt att välja är jag motståndare till....
 
Om du läser sidan 17-25 så är det den vetenskapliga artikeln som är avsedd för publikation. Den är så osäker läs:usel i sin metodik att tom författarna friskriver sig från att deras resultat skulle ha någon verklig relevans. Den vetenskapliga delen av artikeln visar absolut ingenting resultatmässigt och sen förvandlar någon PR ansvarig det till att ABS skulle minska dödsolyckorna 48%. Skrattretande och hårresande samtidigt!

Jag är inte ABS motståndare men jag är motståndare till att våra lagstiftare och övriga samhället skall tro att detta är fakta och fatta beslut utifrån detta. När Tingvall mfl upprepat 48% färre döda tillräckligt många gånger kommer någon bright politiker på att detta måste lagstiftas. Lagstiftning genomförd på felaktiga grunder som inverkar på min fria rätt att välja är jag motståndare till....


Mycket bra sammanfattat.
 
Om du läser sidan 17-25 så är det den vetenskapliga artikeln som är avsedd för publikation. Den är så osäker läs:usel i sin metodik att tom författarna friskriver sig från att deras resultat skulle ha någon verklig relevans. Den vetenskapliga delen av artikeln visar absolut ingenting resultatmässigt och sen förvandlar någon PR ansvarig det till att ABS skulle minska dödsolyckorna 48%. Skrattretande och hårresande samtidigt!

Jag är inte ABS motståndare men jag är motståndare till att våra lagstiftare och övriga samhället skall tro att detta är fakta och fatta beslut utifrån detta. När Tingvall mfl upprepat 48% färre döda tillräckligt många gånger kommer någon bright politiker på att detta måste lagstiftas. Lagstiftning genomförd på felaktiga grunder som inverkar på min fria rätt att välja är jag motståndare till....

Bravo! :Bugar
 
Förstår inte varför ni tror att de skall lagstifta för ABS? Är det lagstiftat för bilar?

Iofs en bra ide kanske om det kan rädda några liv, eller hur?
Lagen säger hjälmtvång (bra?) och kanske skulle lag för ABS på hojar också vara en bra idé. Faktiskt. Jag ser inte riktigt problemet om de skulle kräva ABS på alla nya hojar som säljs. De som har en "gammal" hoj utan kommer ju garanterat att få köra med den tills de sätter den i ett räcke ller tills den rostar sönder.

ABS är en funktion som man kanske främst väljer för sin egen säkerhets skull, så jag har väldigt svårt att förstå mig på motståndarna bland gatåkarna. Nu verkar det ju dessutom som om det finns bra lösningar för racehojar också.

Hjälm=bättre än utan (tror det är få som säger emot här)
ABS= bättre än utan (tror det flesta håller med här också)
 
Jag är inte rädd att inte kunna bromsa inför eventuella hinder, jag är rädd för hinder som dyker upp framför mig så att det är praktiskt taget omöjliga att undvika, som bakom en skymd kurva eller liknande. ...

Det är ju just i sådana situationer ABS räddar dig, en oförutsett hinder som gör att du reflexmässigt nyper i bromsen och hojjen glider undan eller går rakt fram ut i kohagen.
Känner du att du har den säkerheten är det naturligt att du kör snabbare. Så blev det för mig.
ABS:en slår ofta in för mig när jag buskör hårt på småvägar, mest för att bakhjulet lättar lite o ABS:en slår in och då kör jag för fort o för hårt.
Över min förmåga kanske man också kan säga, men då är ABS där o nyper en i örat, kanon grejjer för oss som busar på småvägar och inte kan göra stoppies.
 
Om du läser sidan 17-25 så är det den vetenskapliga artikeln som är avsedd för publikation. Den är så osäker läs:usel i sin metodik att tom författarna friskriver sig från att deras resultat skulle ha någon verklig relevans. Den vetenskapliga delen av artikeln visar absolut ingenting resultatmässigt och sen förvandlar någon PR ansvarig det till att ABS skulle minska dödsolyckorna 48%. Skrattretande och hårresande samtidigt!

Jag är inte ABS motståndare men jag är motståndare till att våra lagstiftare och övriga samhället skall tro att detta är fakta och fatta beslut utifrån detta. När Tingvall mfl upprepat 48% färre döda tillräckligt många gånger kommer någon bright politiker på att detta måste lagstiftas. Lagstiftning genomförd på felaktiga grunder som inverkar på min fria rätt att välja är jag motståndare till.
...


Ja, kausaliteten kan ifrågasättas...

Dock,

Är detta en av de mycket FÅ nyheter som är positiva för hoj-kollektivet och då framförallt sporthojar Vs. olyckor.

ABS kan inte nog underskattas, så denna konservativa hållning kan jag inte hålla med om.

Betydligt bättre "nyhet" än att de komma dragandes med ägaransvar, regskylt fram, förbud mot s.k. klass sju hojar mm.

Just my two cents
 
Nu får jag säkert ett sjuhelvetes mothugg, men detta är bara en tanke.

Här kommer den: Det skulle kunna vara ganska intressant att tvinga alla racingteam (förutom inom moto gp kanske) att köra med ABS och på så sätt tvinga dem att ta fram högpresterande ABS system. Risken är sälvklart att en del hoppar av pga av att de inte vill/orkar/har råd att utveckla något sådant, men det kan vara ett förslag för att höra vad de tycker. En annan tråkig del är att man tar bort en stor del av kravet på förarskicklighet. Men som sagt det skulle nog få fart på utveckligen av ABS.

...fast jag föredrar nog att det finns så lite elektroniska hjälpsystem inom racing som möjligt. Ville bara dela med mig av en tanke :rolleyes:

Tanken är inget vidare :tungan Antispinn finns ju på racehojar och det har inte uppkommit genom att alla blev tvingade till att ha något som gör att hojarna inte spinner ;) Är ABS så pass bra för racehojar då skulle dom haft ABS för länge sedan.
 
Tanken är inget vidare :tungan Antispinn finns ju på racehojar och det har inte uppkommit genom att alla blev tvingade till att ha något som gör att hojarna inte spinner ;) Är ABS så pass bra för racehojar då skulle dom haft ABS för länge sedan.
Poängen är ju isånnafall inte att det ska vara bra för varvtiderna utan sätta fart på utveckligen av ABS för att inte tappa tid. Den med bäst ABS skulle ju ha en klar fördel i inbromsningarna...
 
Precis, det kostar extra när det är nytt, det kostar extra när det går sönder och man kan inte plocka bort skiten när den har gått sönder, utan man är tvingad att laga den för dyra pengar inför varje besiktning.

Tja, ABS liggar som en punkt i Framework Directive, som det jobbas med i EU just nu. Vi har diskuterad ABS en del i FEMA, och självklart vill vi inte ha lag på system som kan ta makt över föraren. Desutom måste vi ha rimliga kostnader för att åka MC - och system som ABS koster såklart några kronor när man köper sin nya MC. Med stor sälj volym kommer priserna att bli Ok.
Reperations/underhålls kostnader kan vara en grym överraskelse.

Viktigt är det nog att producenterna ger bättra garantier på ABS - flera av FEMA medlemmen önskar "Lifetime Warranty" på dessa dyra nya bromssystem, som just nu undergår några vassa teknologiska framsteg.

Har haft ABS på Bumsen i numera +13.000 mil utan problem! Nu är systemet utan varning paj - och kostnaden för rep. blir sannolikt 22.000 kr. Jag kommer aldrig att ge detta, så hojen får köra vidare utan ABS (om det går bra på besiktningen). Sen har jag tur att detta är ett system utan servo - annars skulle jag definitivt vara tvungen att reperera.

Detta endast en konstatering, av den verklighet som finns därute!
 
Poängen är ju isånnafall inte att det ska vara bra för varvtiderna utan sätta fart på utveckligen av ABS för att inte tappa tid. Den med bäst ABS skulle ju ha en klar fördel i inbromsningarna...

Känns meningslöst, ungefär som F1 skulle syssla med att testa metoder som går ut på att få bilarna att dra så lite bränsle som möjligt (genom att det går långsammare, andra bränslen m.m.) som konsumenter sedan kan använda eller att WRC skulle syssla med att få fram dom mest slittåliga växellådorna till konsumenterna. Jag köper inte din tanke tyvärr. Du tänker för socialistiskt/kollektivt :tungan Om ABS:en har en sådan klar fördel vid inbromsningarna, varför används den ej i racingsammanhang?? är låsningar av bromsar inom racing ett stort problem?
 
är låsningar av bromsar inom racing ett stort problem?

Nepp det är det inte och just därför är det inte heller något de lägger krut på och ska inte heller göra det enligt mig heller. Dom ska fokusera på att det ska gå fortare och de fördelar vi som konsumenter kan dra av det är bara en bonus.

ABS i racing om det är blött då skulle det säkert hjälpa men precis som du sa, hade det varit en så klar fördel för dom då hade de haft det redan.

Nu är ju inte vi andra dödliga världsbäst på att köra hoj så för oss finns det nog bara fördelar med systemet och där vi inte ha användning för det där går det säkert inte igång heller (hoppas man)
 
Känns meningslöst, ungefär som F1 skulle syssla med att testa metoder som går ut på att få bilarna att dra så lite bränsle som möjligt (genom att det går långsammare, andra bränslen m.m.) som konsumenter sedan kan använda eller att WRC skulle syssla med att få fram dom mest slittåliga växellådorna till konsumenterna. Jag köper inte din tanke tyvärr. Du tänker för socialistiskt/kollektivt :tungan Om ABS:en har en sådan klar fördel vid inbromsningarna, varför används den ej i racingsammanhang?? är låsningar av bromsar inom racing ett stort problem?
Nej det blir ju lite skumt...
Därför jag menade att man kanske ska skippa det inom moto gp och endast köra med det inom superbike/supersport. Å andra sidan är det ju annan utveckling. Drömmen är väl ändå att racing ska bidra till utveckling som sedan kan användas till märkets övriga modellprogram. Man kanske inte vill ha F1 bilar som drar under en liter per mil men de försöker ju ändå få ut så hög verkningsgrad som möjligt, den kunskapen kan man använda.

Nu är ju inte vi andra dödliga världsbäst på att köra hoj så för oss finns det nog bara fördelar med systemet och där vi inte ha användning för det där går det säkert inte igång heller (hoppas man)
Dessutom vet man oftast exakt när man ska bromsa inom racing, i vardagen kan man aldrig veta när man kommer behöva stanna/sakta ner så fort det bara går.
 
Last edited:
Är det bara i min värld det bör funka såhär?

1 Lär dig köra
2 Tillsätt hjälpmedel

Inte "jag är dålig på att bromsa så jag vill ha abs"

Jag skulle gärna ha ett väl fungerande system som räddade det sista när det inte går längre pga. den ena eller andra anledningen men det funkar utan oxå bara man är bra på det man gör,krävs dock lite tid som måste tas från att få till det perfekta nedlägget eller den snygga 12an och det kanske inte är lika kul.

Största skillnaden mellan en bra pilot och abs är att absen gör samma varje gång oavsett situation,inte alltid bättre men samma.

I bil på halt underlag stannar jag snabbare utan abs än med,är abs på hoj lika så är jag tveksam till att skaffa en med.

Men,det är väl ett bra system för dom som främst använder hojen på samma sätt som bilen,alltså transportmedel och därför inte tycker det är kul att lägga tid på att bli bättre på kritiska moment utan bara vill kunna stanna när det behövs på ett säkert sätt.

Och ja,jag har testat panikbroms i både vått och torrt med lyckad utgång på hoj,i torrt med rejalt kontrollerat bakhjulslyft till stopp från nedlägg och i blött med "abs-låst" framhjul.
Inte sagt att jag gör det igen och där är väl den största skillnaden tycker jag,jag har förutsättningarna att klara det utan och skulle därför gärna ha ett väl fungerande system som ser till att jag klarar det igen för det kan jag inte säga att jag gör,men systemet får ju inte påverka stoppsträckan till det sämre som det gör på bilar.

Henrik
 
Min ABS är helt utan garanti ...den sitter sedan ca 40 år tillbaka i fingrarna och har inte gått sönder en enda gång. Den kostar ingenting och väger inte ett uns.
Den var betydligt viktigare att ha då, när man körde med 260 mm trummor med 4 leading shoes som låg på gränsen till sprag mu value på Real Roadracing-banor, än med dagens relativt snälla, linjära bromsar.
Så det är med ett roat leende jag betraktar alla som håller på och förklarar för mig, för mitt eget bästa, att det är bäst för mig att öka vikten på min hoj och betala en massa extra för en adaptiv, elektronisk pryl som höjer min säkerhet.
Månntro att jag kanske kör hoj för att jag tycker om att inte vara trygghetsnarkoman? Kanske jag rent av tycker om känslan att själv ha kontroll över vad jag gör med hojen och att jag inte vill ha nån elektronik som går in och justerar beslut som jag tagit.
Hade jag varit så osäker på min egen körning att jag inte ens kunde bromsa utan hjälpmedel så hade jag kanske föredragit att åka med en duktig kamrat eller frun ...
 
Last edited:
Min ABS är helt utan garanti ...den sitter sedan ca 40 år tillbaka i fingrarna och har inte gått sönder en enda gång. Den kostar ingenting och väger inte ett uns.
Den var betydligt viktigare att ha då, när man körde med 260 mm trummor med 4 leading shoes som låg på gränsen till sprag mu value på Real Roadracing-banor, än med dagens relativt snälla, linjära bromsar.
Så det är med ett roat leende jag betraktar alla som håller på och förklarar för mig, för mitt eget bästa, att det är bäst för mig att öka vikten på min hoj och betala en massa extra för en adaptiv, elektronisk pryl som höjer min säkerhet.
Månntro att jag kanske kör hoj för att jag tycker om att inte vara trygghetsnarkoman? Kanske jag rent av tycker om känslan att själv ha kontroll över vad jag gör med hojen och att jag inte vill ha nån elektronik som går in och justerar beslut som jag tagit.
Hade jag varit så osäker på min egen körning att jag inte ens kunde bromsa utan hjälpmedel så hade jag kanske föredragit att åka med en duktig kamrat eller frun ...
Jag är inte lika duktig som dig.
Jag klarar nog inte av att behärska mig i en oväntad paniksituation.
Tror du jag ha nytta av ABS?
 
Jag är inte lika duktig som dig.
Jag klarar nog inte av att behärska mig i en oväntad paniksituation.
Tror du jag ha nytta av ABS?

Det är just det som är grejen ... den frågan kan du bara svara på själv.
Ingen kan tala om för dig vad du ska/bör/måste/vill osv eftersom det fortfarande är en grej som du avgör bäst själv. Lika lite som de kan tala om för mig vad som är bäst för mig i olika frågor.
Det enda de kan göra är att referera till artiklar, sägner, kompisar, eller i bästa fall att de faktiskt har ABS själva och den och den gången hade de minsann klotat om de inte haft ABS ...
Det säger kanske lika mycket om deras körförmåga som om denna tekniska landvinning. Obs att körförmågan inte enbart består av att kunna stanna på kortast sträcka från en given hastighet utan så mycket mer än det. Har man uppenbara tillkortakommanden när det gäller framförandet av sin tvåhjuling så kan jag förstå att det känns tryggt med så mycket hjälpmedel som möjligt.
Själv vurmar jag för caféracer-stuket och tycker att en hoj ska vara ett snabbt, smidigt fordon som ger den körglädjen som jag hittar på en tvåhjuling.
Vill jag ha DVD, radio, CD, kylskåp, automatiskt parkeringsstöd, ABS, TC, ljusreglerade xenonlampor, lastmöjligheter, värmesits, A/C, regnskydd, osv så tar jag min bil ... :tummenupp
 
Ingen kan tala om för dig vad du ska/bör/måste/vill osv eftersom det fortfarande är en grej som du avgör bäst själv. Lika lite som de kan tala om för mig vad som är bäst för mig i olika frågor.

Det finns ju tillfällen där staten har trädit in och bestämt saker mot folks vilja, på grund av att de helt enkelt saknar insikt att förstå sina egna begränsningar.:rolleyes:

Men jag anser inte att det borde komma lag på ABS bara för att enstaka inte fattar.
Den breda massan har nog förstått eller kommer förstå framöver.;)
 
Hade jag varit så osäker på min egen körning att jag inte ens kunde bromsa utan hjälpmedel så hade jag kanske föredragit att åka med en duktig kamrat eller frun ...

Vill jag ha DVD, radio, CD, kylskåp, automatiskt parkeringsstöd, ABS, TC, ljusreglerade xenonlampor, lastmöjligheter, värmesits, A/C, regnskydd, osv så tar jag min bil ... :tummenupp

Vad är det för fel med att ha ABS på en gathoj (av första inlägget kan jag enbart anta att du har samma åsikt för gat- som banhojar) medans det är "ok" på en bil? Inkonsekvent är bara förnamnet.
 
Tja, ABS liggar som en punkt i Framework Directive, som det jobbas med i EU just nu. Vi har diskuterad ABS en del i FEMA, och självklart vill vi inte ha lag på system som kan ta makt över föraren.
...
Nu är systemet utan varning paj - och kostnaden för rep. blir sannolikt 22.000 kr. Jag kommer aldrig att ge detta, så hojen får köra vidare utan ABS (om det går bra på besiktningen).

Ta makt över föraren? Vill du förklara hur ni menar? Det låter just nu helt absurt att det skulle ha högre prio än abs-säkerheten för medlemmarna.

Kostnaden är ett solkart och bra argument! Eftersom du tar med det antar jag att ni har gjort någon form av överslagsberäkning på kostnaden över tiden(ägartid/kalendertid)? Dvs om abs införs. Finns det något ute man kan se eller har du något i huvudet?
 
Vad är det för fel med att ha ABS på en gathoj (av första inlägget kan jag enbart anta att du har samma åsikt för gat- som banhojar) medans det är "ok" på en bil? Inkonsekvent är bara förnamnet.

Jag har inte VALT ABS på min bil. Den följde med paketet och jag hade lika gärna varit utan.
Bilen har jag f ö för att transportera mig och i förekommande fall, en massa grejer. Hojen har jag för mitt höga nöje och ser den som ett sportredskap. Naturligtvis vill inte jag hindra någon som känner att han/hon behöver elektroniska hjälpmedel för att känna sig trygga. Det jag hävdar är att JAG inte vill ha det eftersom det går utmärkt ändå och tung, onödig utrustning tar bort en del av sportkänslan.
Det du lär dig på bana har du självklart med dig ut på gatan också ... brukar ni inte vara rörande överens om det? Så varför skulle jag skilja på det? Man har ju dessutom en helt annan marginal på väg, jämfört med bana, eller hur?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top