Betydelsen av drevens storlek

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Utöver det uppenbara, att drevens storlek bestämmer utväxlingen, hur mycket kan det påverka cykelns beteende om bakhjulet position flyttas framåt/bakåt?

Min önskade drevning till Gelleråsen var 15-45, men jag hade inget 45 drev så jag bytte istället både fram och bak till 14-42. 45/15 = 3 = 42/14. Utväxlingen är alltså den samma men jag märkte att bakhjulet hamnade betydligt längre bak, då både fram och bakdrev blev mindre. Hjulbasen blev alltså minst 1 cm längre.

Är skillnader i bakhjulets position ens märkbara på hojens uppträdande?
 
Mja... jo det kan absolut gå att märka skillnad. Handlar om hur bra (och känslig) du är...
 
lånar tråden lite

bakdäck långt fram svänger bättre/snabbare/lättare?
bakdäck långt bak stabilare raktfram?
 
Det är absolut märkbart! Min honda blev betydligt mindre stregringsbenägen när jag fick bak hjulaxeln. :tummenupp
En helt annan sak som jag också har fått för mig är bra är att köra med små drev bak då kraften från kedjan kommer närmare bakhjulets centrum och på så vis minimerar belastningen på bakdämparen. gyrokraft eller vad man säger att det är? Sant eller inte låter jag vara osakt? men jag tror inte det är någon nackdel.
 
Jepp det är kännbart och nu svarar jag på frågan i första inlägget.

Bytte själv till ett större bakdrev med samma kedjelängd, hojjen blev mer nervös/kvickstyrd.
 
Om man ska komma på något negativt så borde mindre drev ge större friktionsförluster, men förmodligen är det knappt mätbart och än mindre märkbart.
 
Det är absolut märkbart! Min honda blev betydligt mindre stregringsbenägen när jag fick bak hjulaxeln. :tummenupp
En helt annan sak som jag också har fått för mig är bra är att köra med små drev bak då kraften från kedjan kommer närmare bakhjulets centrum och på så vis minimerar belastningen på bakdämparen. gyrokraft eller vad man säger att det är? Sant eller inte låter jag vara osakt? men jag tror inte det är någon nackdel.

Intressant, jag frågade Affe_R1 här på forumet vad han trodde om 15-45, eftersom han också kör CBR, och då nämnde han att just du var en snabb jävel och att du hade tipsat om 15-45 :tummenupp

Jag tycker också det borde påverka en hel del att förändra hjulbasen så pass drastiskt. Får se imorn när det är dags för kval om det är en hit eller inte :)
Jag har också märkt att Hondan vill upp på bakhjulet precis hela tiden, så lite mer jordnära hoj vore inte fel.
 
Det gör större skillnad än många tycks medvetna om. Prova gärna med hjulet längst fram och sedan omedelbart längst bak utan att röra nånting annat.

Två helt olika cyklar.
 
Förutom att det ändrar längden på hojen, så ändras ju dämpningen också, från hårdare till mjukare ju längre bak man flyttar bakaxeln och tvärtom.
Har man hittat hur man vill ha hojen och ändå dreva om är det bäst att ändra kedjans längd eller ha fler kedjor för olika drevningar.
 
Det gör större skillnad än många tycks medvetna om. Prova gärna med hjulet längst fram och sedan omedelbart längst bak utan att röra nånting annat.

Två helt olika cyklar.


iom att man sällan gör race setuper på sin gatcykel så får man sällan uppleva skillnaden :)

de skillnader jag har märkt av iår är skillnaden mellan 3 olika fabrikat på å storlek på bakdäck... längre än så har jag inte kommit :) jo att jag behöver ställa min badre stötdämpare lite hårdare, men de vet ja inte hur man gör ännu, men är väll tänkt att de skall fixas också.
 
Intressant, jag frågade Affe_R1 här på forumet vad han trodde om 15-45, eftersom han också kör CBR, och då nämnde han att just du var en snabb jävel och att du hade tipsat om 15-45 :tummenupp

Jag tycker också det borde påverka en hel del att förändra hjulbasen så pass drastiskt. Får se imorn när det är dags för kval om det är en hit eller inte :)
Jag har också märkt att Hondan vill upp på bakhjulet precis hela tiden, så lite mer jordnära hoj vore inte fel.

Affe köpte min fjolårscykel, så han har koll :) Det stämmer, jag körde 15/45 på åsen med 600:an. Nu kör jag tusen så det är lite anorlunda...

Det här med att cykeln ändra karraktär i att vara nervös, lättsvängd osv. det kompenserar du lätt genom att höja resp sänka gaffel och bakdämparn. Som sagt tusenkubikarn var det närmast okörbart när axeln var i sitt innersta läge.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top