Betydelsen av drevens storlek

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Utöver det uppenbara, att drevens storlek bestämmer utväxlingen, hur mycket kan det påverka cykelns beteende om bakhjulet position flyttas framåt/bakåt?

Min önskade drevning till Gelleråsen var 15-45, men jag hade inget 45 drev så jag bytte istället både fram och bak till 14-42. 45/15 = 3 = 42/14. Utväxlingen är alltså den samma men jag märkte att bakhjulet hamnade betydligt längre bak, då både fram och bakdrev blev mindre. Hjulbasen blev alltså minst 1 cm längre.

Är skillnader i bakhjulets position ens märkbara på hojens uppträdande?
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Mja... jo det kan absolut gå att märka skillnad. Handlar om hur bra (och känslig) du är...
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
lånar tråden lite

bakdäck långt fram svänger bättre/snabbare/lättare?
bakdäck långt bak stabilare raktfram?
 

Tompa Racing

Ny medlem
Gick med
17 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR1000RR
Det är absolut märkbart! Min honda blev betydligt mindre stregringsbenägen när jag fick bak hjulaxeln. :tummenupp
En helt annan sak som jag också har fått för mig är bra är att köra med små drev bak då kraften från kedjan kommer närmare bakhjulets centrum och på så vis minimerar belastningen på bakdämparen. gyrokraft eller vad man säger att det är? Sant eller inte låter jag vara osakt? men jag tror inte det är någon nackdel.
 

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Rimligt nära Sviestad
Hoj
Inte just nu
Jepp det är kännbart och nu svarar jag på frågan i första inlägget.

Bytte själv till ett större bakdrev med samma kedjelängd, hojjen blev mer nervös/kvickstyrd.
 

Hesketh

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx 750 E 1982
Om man ska komma på något negativt så borde mindre drev ge större friktionsförluster, men förmodligen är det knappt mätbart och än mindre märkbart.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Det är absolut märkbart! Min honda blev betydligt mindre stregringsbenägen när jag fick bak hjulaxeln. :tummenupp
En helt annan sak som jag också har fått för mig är bra är att köra med små drev bak då kraften från kedjan kommer närmare bakhjulets centrum och på så vis minimerar belastningen på bakdämparen. gyrokraft eller vad man säger att det är? Sant eller inte låter jag vara osakt? men jag tror inte det är någon nackdel.

Intressant, jag frågade Affe_R1 här på forumet vad han trodde om 15-45, eftersom han också kör CBR, och då nämnde han att just du var en snabb jävel och att du hade tipsat om 15-45 :tummenupp

Jag tycker också det borde påverka en hel del att förändra hjulbasen så pass drastiskt. Får se imorn när det är dags för kval om det är en hit eller inte :)
Jag har också märkt att Hondan vill upp på bakhjulet precis hela tiden, så lite mer jordnära hoj vore inte fel.
 

Dr.Bike

Guest
Det gör större skillnad än många tycks medvetna om. Prova gärna med hjulet längst fram och sedan omedelbart längst bak utan att röra nånting annat.

Två helt olika cyklar.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Förutom att det ändrar längden på hojen, så ändras ju dämpningen också, från hårdare till mjukare ju längre bak man flyttar bakaxeln och tvärtom.
Har man hittat hur man vill ha hojen och ändå dreva om är det bäst att ändra kedjans längd eller ha fler kedjor för olika drevningar.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Det gör större skillnad än många tycks medvetna om. Prova gärna med hjulet längst fram och sedan omedelbart längst bak utan att röra nånting annat.

Två helt olika cyklar.


iom att man sällan gör race setuper på sin gatcykel så får man sällan uppleva skillnaden :)

de skillnader jag har märkt av iår är skillnaden mellan 3 olika fabrikat på å storlek på bakdäck... längre än så har jag inte kommit :) jo att jag behöver ställa min badre stötdämpare lite hårdare, men de vet ja inte hur man gör ännu, men är väll tänkt att de skall fixas också.
 

Tompa Racing

Ny medlem
Gick med
17 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR1000RR
Intressant, jag frågade Affe_R1 här på forumet vad han trodde om 15-45, eftersom han också kör CBR, och då nämnde han att just du var en snabb jävel och att du hade tipsat om 15-45 :tummenupp

Jag tycker också det borde påverka en hel del att förändra hjulbasen så pass drastiskt. Får se imorn när det är dags för kval om det är en hit eller inte :)
Jag har också märkt att Hondan vill upp på bakhjulet precis hela tiden, så lite mer jordnära hoj vore inte fel.

Affe köpte min fjolårscykel, så han har koll :) Det stämmer, jag körde 15/45 på åsen med 600:an. Nu kör jag tusen så det är lite anorlunda...

Det här med att cykeln ändra karraktär i att vara nervös, lättsvängd osv. det kompenserar du lätt genom att höja resp sänka gaffel och bakdämparn. Som sagt tusenkubikarn var det närmast okörbart när axeln var i sitt innersta läge.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top