betalar ni kyrkoskatt?

är ni med i kyrkan

• Antal röstningar
    0
gick ur för 4 år sedan,

Om nu gud finns så tror jag inte att hans plan är att man ska ge bort massa stålar till honnom
Har för mig att jesus inte var någon större materialist :)

Här kommer en länk om hur man går ur. Med blankett.
Ut ur Kyrkan Länk
Blev iriterad på mig själv för att jag inte har gått ur än så nu får man betala ett år till. 2 November är gränsen.

hmmmm om jag inte minss helt fel så är det så har du gått ut och vill gifta dej i kyrkan kostar det extra lika ås dop och begravning...även en plast att lägga dej på :)
Och vad som är ännu roligare är (om inte mitt minne sviker mej helt) att det är olagligt att begrava någon utan för kyrkogårdarna utan tillstånd och det koster pengar :lol
Dom är inte dum dom som tror på gud :lol

Kakan skrev:
hmmmm om jag inte minss helt fel så är det så har du gått ut och vill gifta dej i kyrkan kostar det extra lika ås dop och begravning...även en plast att lägga dej på :)
Och vad som är ännu roligare är (om inte mitt minne sviker mej helt) att det är olagligt att begrava någon utan för kyrkogårdarna utan tillstånd och det koster pengar :lol
Dom är inte dum dom som tror på gud :lol

Gifta sig i kyrkan kostar bara extra om båda gått ur.

begravningen betalar du för även om du gått ur ,så där är det ingen större skillnad.

Har aldrig varit med och kommer aldrig gå med på att skrivas in heller. Nog för att de sysslar med viss välgörande verksamhet som är viktig (vid sidan av affärerna :näsblod), men jag lägger hellre pengarna på religiöst oberoende verksamheter.

Jag gick ur i år. Har tänkt på det länge och haft någon debatt hemma men nu vände jag på steken och fick med min sambo också - vi har båda gått ur. Känns bra.

Återstår att se om man märker någon skillnad i ekonomin.

Varför betala för något jag inte nyttjar? Jag tror inte på gud, går inte i kyrkan och ser inte varför jag skall betala X-tusenkronor för ett "medlemskap" som jag inte önskar.

Fråga er följande : Om kyrkan istället skickade hem ett inbetalningskort på kanske 4000kr för "kyrkan 2005" skulle ni då betala :död

Näe... troligen inte. Lite smart att smyga in det i deklarationen, som ett sorts autogiro så man inte ser det men varje år så gnisslar man ju lite tänder när man ser att dom "snott" massa tusenlappar :4skrika

Kalla mig snål men jag lägger hellre mina surt intjänade pengar på mc-åka, resor eller annat som intresserar mig mer än herrens ljus som ändå inte lyser över mitt ansikte.

/Bara mina två öre

P@trik skrev:
Gifta sig i kyrkan kostar bara extra om båda gått ur.
Ja just så var det tänkte inte på det. :)

P@trik skrev:
begravningen betalar du för även om du gått ur ,så där är det ingen större skillnad.

Ja var det inte det jag sa?? att begravningen kostar om man har gått ur kyrkan?
Vad jag menade med det var att det kostar mer äm du gå rut...en "bilig" begravning ligger på en 10000:- om du är med i kyrkan för då betalar du för kistan och blommorna.....sen har du ju nu även en papplåda man kan begrava i och kyrkan "lånar" ut en kista utan botten som dom ställer över lådan....ett bra alternativ för dom som ska kremeras...men jag har för mej att den biligaste träkistan ligger på en 7000-9000 och sen till kommer blommerna.

Jag gick ur för flera år sedan, mest för att jag inte vill betala för en klubb som jag inte besöker, istället går pengarna till RR licens, medlemskap i RR klubb och ändå får jag en bra slant över.

Skönt att få pengar tillbaks på skatten :tummenupp

Jag badar aldrig i badhus och går inte på bibliotek etc. men tycker att det är bra att det finns i alla fall. Har man inte råd och är tokateist (aldrig tänker gifta sig i kyrka, använda för begravning, konfirmation, dop m.m.) så kan jag förstå. Verkar som att pengarna är huvudsaken för de flesta. Är själv ateist.

Om du fick inbetalningskort "Äldrevård 5000 kr", "Skola 4000 kr" och "Museiverksamhet 2000 kr" skulle du betala det fast du inte använder nåt av det?

955i skrev:
Fråga er följande : Om kyrkan istället skickade hem ett inbetalningskort på kanske 4000kr för "kyrkan 2005" skulle ni då betala

Nicke skrev:
Om du fick inbetalningskort "Äldrevård 5000 kr", "Skola 4000 kr" och "Museiverksamhet 2000 kr" skulle du betala det fast du inte använder nåt av det?

Du har en poäng men det där med att automatiskt tillhöra/betala till kyrkan är i mina ögon dumt. Mycket är säkert en trend också, att det är lite oldschool och töntigt att springa i kyrkan och jag är lika intresserad av jesus som att kasta varpa (=dvs inte alls).

Kan man dessutom spara en slant och göra något (i mina ögon) vettigare för pengarna och man har det valet så gör jag det. Vi har redan dyra skatter, dyraste maten i Stockholm, försäkringar ja listan kan göras lång.

Detta betyder emellertid inte att jag skulle gå med i Svenskakyrkan bara för att jag flyttar till Motala.

Jag har gått ur. Tror inte på Gud. Vore att hyckla att vara med. Men, naturligtvis är det viktigt att alla får utöva sin religion. Vad jag inte tycker om är att man automatiskt antas vara kristen när man föds i Sverige. Svenska staten sätter kristendomen över andra religioner och det tycker jag är en motsats till religionsfrihet. Pengar till församlingar ska komma genom frivilliga bidrag, inte genom tvång.

Precis, man är ju sig själv ofta närmast och är man inte intresserad och/eller har dåligt med flis så lägger man ju det hellre på annat roligt. Jag tyckte nästan som ni innan mamma gick bort i cancer -01. Jag var så totalt knäckt så helt vanliga alldagliga grejer blev nästan helt omöjligt att få gjort. Då uppskattade jag all hjälp både praktiskt och stödet man fick. Det var ingen som försökte missionera det minsta utan bara vanlig medmänsklighet.

Det kan ju bli så att kyrkan inte är nån självklarhet för skolavslutningar, bröllop och begravningar om några år. Skulle nog tycka att det var lite tråkigt om kyrkorna försvann. Även om jag inte är kristen så är det nåt mäktigt med högtider i kyrka och inte nåt rådhus i betong. Har iofs inte varit på nåt sånt bröllop eller dop så jag vet inte.

Förstår ni som går ur vilket otroligt arbete kyrkan gör för att ta hand om ungdomar?
Ni som tycker det är så hemskt när snorungar tar era hojjar, tänker ni på att en ofattbar mängd ungdomar kommit på rätt köl med hjälp av ungdomsgårdarna som sanktioneras av kyrkan.
Kyrkan är så mycket mer än bara sitta i bänken och sjunga och lyssna på en präst som säger att man kommer till helvetet.
Jag går nästan aldrig i kyrkan men den behövs, och den kommer att behövas ända tills vettiga ersättningsalternativ finns.

Jag betalar kyrkoskatt och har inga planer på att gå ur Svenska kyrkan. Jag tycker att svenska kyrkan står för något gott och jag delar kyrkans kristna värderingar även om jag själv inte är aktivt troende utan snarare är en agnostisker.

Sen är ju svenska kyrkan en del av vårt historiska arv och kultur. Sverige kristnades på 1000-talet (långt före ett annat "kulturarv", ätten Bernadotte, kom hit).

Jag vill gärna begära utträde ur monarkin och slippa betala kungaskatt, kyrkoskatten har jag dock inga problem med, för jag tjänar rätt bra med deg.

Ni som gått ur kyrkan, ni står väl likt jag även i kö för att gå ur monarkin antar jag? För har man gått ur svenska kyrkan av rent ekonomiska skäl men fortfarande hävdar att kungahuset är en fin del av vårt kulturarv osv bla bla så är man en efterbliven hycklare :tungan.

Skulle ni tycka likadant om ni betalade moské-skatt? Eller synagoga-skatt?

Vem säger att _JAG_ är kristen?

Ren idioti är vad det är, ni får ursäkta mig... Skulle helre betala rakt till tex ungdomsgårdar osv istället för att hälften ska gå till nån fet prästlön osv...

sgtpepper skrev:
Ni som gått ur kyrkan, ni står väl likt jag även i kö för att gå ur monarkin antar jag? För har man gått ur svenska kyrkan av rent ekonomiska skäl men fortfarande hävdar att kungahuset är en fin del av vårt kulturarv osv bla bla så är man en efterbliven hycklare :tungan.
skillnaden kanske är att kungahuset kostar 10kr om året medans kyrkan kostar 2000kr om året om jag inte mínn fel, det är en viss skillnad. Vi tjänar väl även på att ha en kung om jag förstått det rätt.

Back