Betala TV-licens?

• Thread starter Thread starter Solid snake
  • Start date Start date

Solid snake

Guest
Jo tjena, jag har fått radiotjänst på halsen nu, de ringde för ett tag sen och frågade om TV-innehav, jag sa nej för jag tänker inte betala för nåt jag inte använder, jag tittar inte på TV, jag använder min TV till att spela spel och se film på, har inte ens en antennsladd (men det vet inte radiotjänst, de vet bara att jag "inte har" en TV.)

Nu till grejen, de ska skicka hit en kontrollant, när han ringer på så vet jag att jag inte ska släppa in honom, men vad händer sen?

Vad händer sen? Ingenting. Säger du att du inte har någon TV så har du ingen TV. Antagligen kommer han eller hon hota med diverse saker, t.ex. polisiära åtgärder som husrannsakan. Ingen fara, det är bara tomma hot.

Snylta på du. ;)

McB skrev:
Vad händer sen? Ingenting. Säger du att du inte har någon TV så har du ingen TV. Antagligen kommer han eller hon hota med diverse saker, t.ex. polisiära åtgärder som husrannsakan. Ingen fara, det är bara tomma hot.

Snylta på du. ;)
Tack, det jag ville höra.

Men jag har ingen antennsladd, så jag kan inte snylta. ;)
Inte mycket att snylta på skitprogrammen de visar ändå.

Solid snake skrev:
Jo tjena, jag har fått radiotjänst på halsen nu, de ringde för ett tag sen och frågade om TV-innehav, jag sa nej för jag tänker inte betala för nåt jag inte använder, jag tittar inte på TV, jag använder min TV till att spela spel och se film på, har inte ens en antennsladd (men det vet inte radiotjänst, de vet bara att jag "inte har" en TV.)

Nu till grejen, de ska skicka hit en kontrollant, när han ringer på så vet jag att jag inte ska släppa in honom, men vad händer sen?

Du betalar ju för att ha en tv-mottagare inte ett bildrör, så du kan ju altlid skruva ur mottagaren innan dom kommer andra gången med länsman

crashtestdummy skrev:
Du betalar ju för att ha en tv-mottagare inte ett bildrör, så du kan ju altlid skruva ur mottagaren innan dom kommer andra gången med länsman

Länsman kan inget göra ändå, så varför bemöda sig med att skruva sönder apparaten?

crashtestdummy skrev:
Tror du verkligen att de kommer med länsmän? Nån här som har råkat ut för det?

Solid snake skrev:
Tror du verkligen att de kommer med länsmän? Nån här som har råkat ut för det?

Det har ingen som helst betydelse. Hela jävla rikspolisstyrelsen kan stå och banka på min dörr, men jag behöver inte släppa in dem mer än vad jag behöver släppa in Jehovas. Det krävs beslut om husrannsakan först och främst, och ett sådant utfärdas bara om brottet kan leda till fängelsestraff. Att strunta i TV-licensen trots att man har TV kan bara leda till böter. Problemet löst.

McB skrev:
Länsman kan inget göra ändå, så varför bemöda sig med att skruva sönder apparaten?
Om länsman tycker att det föreligger misstanke om brott, (dvs icke inbetald tv-licens, vilket är en inbetalning till en syskonmyndighet) så får dom gå in i din lägenhet utan att du godkänner det. står då tvn där och visar bollibompa så får du.. hör och häpna, en straffavgift på 600kr, OCH betala tillbaka retroaktivt i max 6 månader.
(jag är väldigt osäker på siffrornas riktighet eftersom det var några år sen)
:lol

McB skrev:
Det har ingen som helst betydelse. Hela jävla rikspolisstyrelsen kan stå och banka på min dörr, men jag behöver inte släppa in dem mer än vad jag behöver släppa in Jehovas. Det krävs beslut om husrannsakan först och främst, och ett sådant utfärdas bara om brottet kan leda till fängelsestraff. Att strunta i TV-licensen trots att man har TV kan bara leda till böter. Problemet löst.
Husransakan för att komma in och titta är bara tv-deckare som behöver.
(tror jag)

crashtestdummy skrev:
Om länsman tycker att det föreligger misstanke om brott, (dvs icke inbetald tv-licens, vilket är en inbetalning till en syskonmyndighet) så får dom gå in i din lägenhet utan att du godkänner det. står då tvn där och visar bollibompa så får du.. hör och häpna, en straffavgift på 600kr, OCH betala tillbaka retroaktivt i max 6 månader.
(jag är väldigt osäker på siffrornas riktighet eftersom det var några år sen)
:lol

(tror jag)
Om man inte har något TV-program igång då? Jag vet inte ens hur jag ställer in kanalerna på min TV. :3freak

crashtestdummy skrev:
(tror jag)

Snarare tvärtom. Det är, tack och lov, inget polisiärt samhälle vi lever i. Det finns vissa gränser för en myndighets befogenheter. De får inte inkräkta på vårt privatliv utan väldigt goda anledningar.

Det finns ingen någonsin som fått böta något för att ha ljugit eller likande för en tv licens kontrollant!
Sist kontrollanten var hemma hos mig var för 1 år sen, då sa jag att jag har tvn på prov. Okej sa han, på 15e dagen måste du betala... Javisst sa jag!

han kom aldrig tillbaka å kolla igen men kommer han igen säger jag att jag inte har någon tv och vägrar släppa in honom! :) En vit lögn måste man ju dra nån gång i bland!

Sidan innehåller information om vad lagarna säger om tv licensen och hur man smiter undan:
www.informationsfrihet.se (sidan ligger tyvärr nere just nu)

Mvh // Peter

McB skrev:

Helt korrekt. Lyssna på McB, han vet vad han snackar om. :tummenupp

No worries, mate. :fyllisar Salud.

Lugn gossar. Husrannsakan får endast göras där påföljden för brottet kan bli fängelse (en husrannsakan får f ö fattas utan några skriftliga beslut, varje polis får göra detta), allt enligt Rättegångsbalken 28:1.

Men, lagen om tv-avgift (1989:41) säger att den som underlåter att anmäla sitt tv-innehav kan medföra bötesstraff. Om man medvetet fipplar med detta i oändlighet kan man dock bryta mot bestämmelserna i brottsbalken, vilket i sin tur kan ha fängelsestraff på skalan.

:brinnerup

Bucho skrev:
Lugn gossar. Husrannsakan får endast göras där påföljden för brottet kan bli fängelse (en husrannsakan får f ö fattas utan några skriftliga beslut, varje polis får göra detta), allt enligt Rättegångsbalken 28:1.

Är det verkligen så?

5 § En polisman får företa husrannsakan utan förordnande enligt 4 §, om det är fara i dröjsmål. Detta gäller dock inte husrannsakan för delgivning. Lag (1995:637).

:va

När dom ringde och frågade om jag hade tv så sa jag att jag hade lånat en teve av mina föräldrar och nu hade jag lämnat tillbaka den. Det enda dom ville ha var min pappas personnummer så att dom kunde kolla att dom betalade tv-licensen. Kom på nu att jag aldrig frågade mina föräldrar innan om dom gjorde det men eftersom licensen snubben aldrig ringde igen så förmodade jag det.

Har ju aldrig tidigare betalat, men så köpte jag en teve på net-on-net, och DE anmälde in att jag nu hade en teve...
Förra teven sa jag ju till mannen i affären att den var en present.

Så en karsk dam från Tji-runa ringde och sa att jag hade teve...
Jag blev så överrumplad så jag sa, jaa jag köpte en av nät-på-nät

-Ja då blir det till att betala sa hon (ganska aggresivt) och jag föll till föga...
för jag trodde att det var en engångsavgift per ÅR!
Det lät dyrt nog ändå...
Men men... lurad.

Fråga kolon: Om jag NU sonika ringer till tjiruuna och säger att jag gjort mig av med teven... (hur ihåligt det än låter) Vad händer DÅ?

Ring bara och säg att du spelat bort tv:n på poker eller att du sålt den , går att skicka mail och säga upp licensen ocskå om man inte törs ringa ,

Dr.Bike skrev:
Har ju aldrig tidigare betalat, men så köpte jag en teve på net-on-net, och DE anmälde in att jag nu hade en teve...
Förra teven sa jag ju till mannen i affären att den var en present.

Så en karsk dam från Tji-runa ringde och sa att jag hade teve...
Jag blev så överrumplad så jag sa, jaa jag köpte en av nät-på-nät

-Ja då blir det till att betala sa hon (ganska aggresivt) och jag föll till föga...
för jag trodde att det var en engångsavgift per ÅR!
Det lät dyrt nog ändå...
Men men... lurad.

Fråga kolon: Om jag NU sonika ringer till tjiruuna och säger att jag gjort mig av med teven... (hur ihåligt det än låter) Vad händer DÅ?

Då slipper du betala

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...