besviken

#Olsson# skrev:
För att göra det måste man ha ett litet överskott på HC för att öka sannolikheten att varje O2-molekyl verkligen blir utnyttjad.

Tackar,
ca 10% extra bensin verkar vara ett riktvärde.
Gäller samma riktvärde för andra bränslen?
Tänkte främst på E85 som har lite andra egenskaper då det
innehåller ganska mycket syre.
 
gthyni skrev:
Tackar,
ca 10% extra bensin verkar vara ett riktvärde.
Gäller samma riktvärde för andra bränslen?
Tänkte främst på E85 som har lite andra egenskaper då det
innehåller ganska mycket syre.


Ja, Lambda 0.85-0.90 verkar vara ett vanligt spann. Varför det endå är så stort har nog till stor del med förbänningsrumens utformning. Effektiva förbränningsrum gör att man inte behöver feta-på så mycket. Syret hittar HC endå, så att säga.

Jag har fattat det som att samma riktvärde gäller för samtliga bränslen. Det är lite skälet till att använda Lambda eller som du och många gör - "% rik". M a o en motor som har effektivast komposition vid t ex 10% rik och ren bensin har även det vid 10% rik och med E85. %-satsen relaterar ju till stök-värdena som är mycket olika. AFR-värdena kommer skilja mycket dock. Borde bli runt 13.2:1 resp 8.9:1.
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top