Besviken, ska luftfiltret se ut så här på min hoj?

parjohananderss

Ny medlem
Gick med
29 May 2014
Ort
Eskilstuna
Hoj
2003, Yamaha TDM 900
Hej!

Jag köpte en Yamaha TDM 900 2003, med totalt 2450 mil på nacken, på en auktoriserad Yamaha-firma. Jag hämtade ut den i mars. När jag efter två månader och ca 170 landsvägsmil öppnar upp och tittar på filtret, så ser det ut som (till vänster) på bilden.

Så skitigt kan det ju inte ha blivit efter 170 landsvägsmil om filtret nu var nytt när jag hämtade mc:n.

Jag blev utlovad en service ingående i köpet.
1. Kan man som köpare förvänta sig att mcn levereras till kund med åtminstone fräscht luftfilter? För övrigt är den fräsch!:)

2. Säljaren sade vid en första kontakt angående detta att vevhusventilationen kontinuerligt orsakar detta utseende på filtret efter ett antal mil.

Hoppas någon vill hjälpa mig lite!
2014-05-29 14.31.06.jpg
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vevhusventilationen mynnar ut i luftburken och den KAN vara en orsak till att filtret blir smutsigt men efter bara 170 mil så borde det isåfall vara skitigare på insidan än på den sida som mynnar ut mot friskluftsintaget?

Å andra sidan är det jättesvårt att säga hur långt ett filter gått, det beror helt och hållet på hur skitigt det varit i luften under dessa 170 mil. Har det varit dammiga förhållanden som nu med århundradets polleninvasion så kan ett filter mycket väl bli sådär skitigt.
På min endurohoj så ser filtret ut sådär efter 3 timmars körning och då kör jag inte i speciellt dammiga förhållanden...:)

Jag hade iallafall gått tillbaka och fortsatt att klaga...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Frågan är ju vad säljaren uppfattar som servad.

Det kan ju vara allt från att sparka på däcket till ny kamkedja.

Så länge man inte specifikt angett ett arbete som innefattar ett luftfilterbyte är det nog svårt att gnälla hos dom i efterhand, men försöka kan man ju alltid.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Så kan det absolut se ut efter 170 mil. Typ 2000-3000 m3 luft som fart igenom. Smätt i ett nytt gasa 170 till o jämför så har du facit.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Att lägga all denna tid på att känna sig"eventuellt" illa behandlad. Eller bara göra rent/köpa nytt. ett luftfilter? Thats the question :) "shakespear"
 

Evil Twin

Guest
Som Skäggot säger, vilken slags service kom ni överens om?
Det är ju inte vid alla servicetillfällen som luftfiltret byts om man följer manualen strikt.
Däremot ska man byta filter oftare än vad manualen säger om man kör i skitig luft (pollen, damm etc.)
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Under vad man kallar mer normala körförhållanden med en okey motor så ser det luftfiltret ut att ha varit med betydligt längre än 170 mil.Prova med att sätta in ett nytt och se hur det ser ut efter nämnda körsträcka så ser du snabbt om t ex vevhusventilationen är en bov i dramat.Det positiva är ju att detta luftfilter tydligen gjort sitt arbete bra.

Angående servicen så är det ju vad du och säljaren kommit överens om som gäller beroende på vad som ska ingå i denna service.Somliga byter kanske diverse slitagedelar och andra nöjer sig med enbart en tvätt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är ju en fråga om vilken service det skulle vara på hojen? Det är ju inte samma service man genomför varje gång.
Nu har jag inte koll på exakta intervall för en TDM 900 -03 men min TDM 850 -00 hade i alla fall 600 mils intervall på service och då var det i stort sett bara olja som skulle bytas enligt servicemanualen. Övriga delar skulle kollas om dom var onormalt slitna typ. Varannat sådant tillfälle. Dvs varje 1200 mil skulle det göras lite mer. Där tror jag luftfiltret ingick. Med dom intervaller som var på TDM 850 så innebär det att om man gjort en service enligt boken vid 2400 mil så skulle luftfiltret vara bytt.
Men det kan ju mycket väl vara så att det är andra, längre intervaller på det. Om det teoretiskt sett är 1000 mil intervall på service och luftfilter varje gång så skall det vara 450 mil sedan luftfilterbytet när du kopte hojen och om du då sagt till att du ville ha den servad utan att speca vilken service så är det osannolikt att dom på eget bevåg bytt luftfiltret efter så kort tid. Det är ju visserligen skitigt men långt ifrån så illa att det är dags att byta.
Samma sak gäller ju ventiljustering. Det ingår ju i servicen vid vissa miltal men det innebär inte att dom med automatik har gjort det om hojen inte råkar vara vid ett sådant miltal och ni kommit överens om att det var det som skulle göras.

Så har ni inte kommit överens om att det skulle vara en service inklusive luftfilter så har jag svårt att se att du har så mycket att komma med egentligen. Tyvärr.
 

parjohananderss

Ny medlem
Gick med
29 May 2014
Ort
Eskilstuna
Hoj
2003, Yamaha TDM 900
Ok! Den hade ju gått 2450 när jag hämtade ut den och visst ska man komma överens om en service och vad som sks ingå. Till saken hör att de glömt stämpla servicen i boken, glömde att skicka med skivbromslåset (fick jag per post tio dagar senare). Vid kontakt angående filtret och service så var det senaste de skrev: "det ser ut som att service skulle ha gjorts, men vi kan inte se det i våra noteringar". Jag tror inte de gjort ett j-a dugg med den. Jag fick i alla fall ett nytt filter efter påtryckning. Firman jag talsr om är en Yamahauktoriserad dito i Kumla. De kommer inte se mig igen...
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ok! Den hade ju gått 2450 när jag hämtade ut den och visst ska man komma överens om en service och vad som sks ingå. Till saken hör att de glömt stämpla servicen i boken, glömde att skicka med skivbromslåset (fick jag per post tio dagar senare). Vid kontakt angående filtret och service så var det senaste de skrev: "det ser ut som att service skulle ha gjorts, men vi kan inte se det i våra noteringar". Jag tror inte de gjort ett j-a dugg med den. Jag fick i alla fall ett nytt filter efter påtryckning. Firman jag talsr om är en Yamahauktoriserad dito i Kumla. De kommer inte se mig igen...

Men för helvete, skiver dom att service skulle ha gjorts men dom kan inte se det i sina noteringar så får du för katten se till att dom gör det dom åttagit sig att göra. Antagligen inga problen då dom själva i princip skriver att dom inte gjort service enligt avtal.
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Håll er till ämnet OCH reglerna. Detta gäller även OP!

/mod
 
Last edited:

vviktid001

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Ort
västervik
Hoj
2005 ktm 660 smc
jag har haft flera mc som filtret var ännu svartare än det som du visar på bild.
o då har jag bara kört typ 70-120 mil med dom .
så det är inget ovanligt att filtren ser ut så.
var glad att filtren ser ut så för då vet du ju att det inte kommer in skit i motorn.
 

parjohananderss

Ny medlem
Gick med
29 May 2014
Ort
Eskilstuna
Hoj
2003, Yamaha TDM 900
jag har haft flera mc som filtret var ännu svartare än det som du visar på bild.
o då har jag bara kört typ 70-120 mil med dom .
så det är inget ovanligt att filtren ser ut så.
var glad att filtren ser ut så för då vet du ju att det inte kommer in skit i motorn.

Tack! Jag bytte i alla fall, men får nu ett nytt av firman som komp...! ;.)
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag skulle vara mer orolig över hur olja och oljefilter mår än över att luftfiltet ser lite använt ut...ser oljefiltret sprillans nytt ut eller är det skitit på utsidan?
 

and30ers

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2014
Ort
Stockholm
Hoj
TDM900 ABS -07, MT-07 ABS -14
TDM har inte filtret på utsidan så det går inte att avgöra så enkelt. KN145.
 

Bifogat

  • KN145.jpg
    KN145.jpg
    51.7 KB · Visningar: 57
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top