Bestyckningshjälp KTM 660 SMC

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
En polare skall att bestycka om sin KTM 660 SMC som han har monterat ett Akrapovic helsystem på.
Vad ni som har samma sorts hoj med samma sorts system har bestyckat era hojar med?
Bör man byta luftfilter till ett med bättre flöde?

Sök någn tråd, Ebbe har skrivit tidigare vad som satt i hans efter bänkningen

Sweedo skrev:
En polare skall att bestycka om sin KTM 660 SMC som han har monterat ett Akrapovic helsystem på.
Vad ni som har samma sorts hoj med samma sorts system har bestyckat era hojar med?
Bör man byta luftfilter till ett med bättre flöde?

Byt inte luftfilter - se till att originalet är rent och filteroljan urkramad istället. Det fångar upp småpartiklar bättre än högflödesfilter (och dessa ger väldigt liten skillnad ändå - mer hype än reella fördelar).

Nej, du behöver inte byta luftfilter! Se bara till att hålla det rent och väl urkramat för bästa effekt. Och använd inte Twin Air filterolja om du vill få ut allt du kan ur orginalprylarna. Motorexoljan är lite "tunnare" och är lättare att jobba med än Twin Air's. Åker man mest gata och is är det absolut ingen fara.

Jag har Akra-pipa och har bänkat min moppe. 2 varv ut på soppaskruven, 48 lågfart, nålen på orginalhacket (kommer inte ihåg vilket det var...) och 175 main. Nu på vintern kör jag med 190 för att kompensera den isigt kalla luften.
Startar jämnt på första och går klockrent! :) 61 kusar och drygt 66 Nm på slangen.

Ebbe skrev:
Nej, du behöver inte byta luftfilter! Se bara till att hålla det rent och väl urkramat för bästa effekt. Och använd inte Twin Air filterolja om du vill få ut allt du kan ur orginalprylarna. Motorexoljan är lite "tunnare" och är lättare att jobba med än Twin Air's. Åker man mest gata och is är det absolut ingen fara.

Jag har Akra-pipa och har bänkat min moppe. 2 varv ut på soppaskruven, 48 lågfart, nålen på orginalhacket (kommer inte ihåg vilket det var...) och 175 main. Nu på vintern kör jag med 190 för att kompensera den isigt kalla luften.
Startar jämnt på första och går klockrent! :) 61 kusar och drygt 66 Nm på slangen.

Man behöver inte byta luftfilter, men varför sätter man på ett akra,
man vill ha effekt, och visst ett luftfilter med mindre motstånd ger mer toppeffekt.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP