Bestyckning, Mikuni BS34 till Kawasaki Z1000J

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Hoj
RC51
Hej,

Long time reader, first time writer som de brukar säga...

Jag köpte min första hoj i höstas, en Kawasaki Z1000J från -83, och har pillat lite på den sedan dess. Mest piffat upp med lack, puts, felsökt ett elfel, fixat oljeläcka etc.

Just nu håller jag på att plocka med förgasarna lite, det sitter som standard ett par Mikuni BS34 CV förgasare på den, som just nu är bestyckade med 125:or huvudmunstycken på alla fyra förgasare. Nålen var satt på det näst lägsta, dvs. det näst rikaste, vilket jag tyckte kanske var lite väl mycket. Detta kan bero på att någon förlänge sedan har satt ett Termigioni 4-1 system och därmed ville öka på bränsleflödet en aning.

Dock sitter orginalluftburk kvar, så så mycket ökat luftflöde kan det inte varit. En långtgående plan jag har är att sätta "pod"-K&N filter på förgasarna, och därefter bestycka om main jet och öka på vissa luftkanaler i förgasarna, innan jag gör detta ingrepp tänkte jag dock köra med hojen "as is" i i.a.f. en månad eller två för att vänja in mig vid hur den går nu som /nästan) standard.

Dock har jag funderingar på att sätta upp nålen från näst lägsta till ett stag uppåt, mittenläget, och kanske sätta 127.5 eller 130 som huvudmunstycken, möjligen kanske en storlek större på de två mittersta. Till detta tänkte jag komplettera ett K&N luftburks-luftfilter.

Någon som har några preliminära tankar om detta? Har inte kollat pilotmunstyckena men utgår från att det sitter orginal 37.5 där, och har inte haft problem med tomgång eller lågvarv när den väl varit igång.

Ska kolla ventilspelet och undersöka om jag ev. behöver beställa nya shims, vilket jag isf gör samtidigt som jag beställer ett par nya huvudmunstycken från Z1 enterprise.

Ni som kan förgasare får gärna komma med synpunkter. :Bugar

Mvh / Otto

Bifogat

• z1000j_min.jpg
    z1000j_min.jpg
    90.1 KB · Visningar: 189
Ska du byta till pod-filter får du nog öka mer än två stek på huvudmunstycken. Sitter det 125 nu får du räkna 135 eller 140 kanske för att det ska räcka. Sen upp med nålen ett hack för att feta på över hela registret.

Det är då i alla fall receptet på Suzuki GSX1100 med samma förgasare.

Hur du än gör så kommer du att få kolla stiften en hel del. Finns i regel ingen mirakelformel utan man får prova sig fram. Men jag tror det jag rekommenderar bör vara lämpligt.

Jo när/om jag byter till pods kommer antagligen bestyckningen ligga på runt 140.

Dock var framförallt hur bestyckningen bör se ut nu när jag kör luftburken, fast med en "luftburks"-K&N filter i, vilket borde flöda luft bättre än ett vanligt luftfilter, men sämre än pods. Min initiella tanke är möjligen bestycka alla förgasarna med 130 mains, men man kanske bör beställa lite olika storlekar så man kan leka runt lite?

Från Z1 enterrpise tror jag huvudmunstyckena går på ca 1.5$ st, vilket är runt 10 kr, så det kanske kan vara värt att beställa 4 st av varje storlek mellan 127.5 till 140, blir ju ingen dödlig kostnad direkt. :katt

/Otto

Hur ser stiften ut?

Är dom bruna och fina och hojen i övrigt går bra så skulle jag inte bry mig om bestyckningen. Däremot skulle jag se över t.ex. ventilspel.

Stiften ser ok ut idagsläget, men i.o.m. att jag knappt kört hojen vet jag inte vilken sorts körning som har färgat stiften, det kan ju vara en person som aldrig varvat mer än 60-70% och spelar väl bara huvudmunstycken delvis in då den främst går på nålen.

Min tanke i dagsläget är som sagt att byta från aftermarket luftburksfilter till K&N luftburksfilter, och möjligen öka luftflödet med någon %, därefter kanske börja med 130 mains och flytta nålen till mellanläget. Sen får jag antagligen kolla stiften före och efter jag kört en längre sträcka på olika varvtal.

/Otto

Mikuni bst och demontering av luftburk är no no. Det blir bara svårt att bestycka mellanregistret.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti