Mookachacka
Medlem
Hej,
Long time reader, first time writer som de brukar säga...
Jag köpte min första hoj i höstas, en Kawasaki Z1000J från -83, och har pillat lite på den sedan dess. Mest piffat upp med lack, puts, felsökt ett elfel, fixat oljeläcka etc.
Just nu håller jag på att plocka med förgasarna lite, det sitter som standard ett par Mikuni BS34 CV förgasare på den, som just nu är bestyckade med 125
r huvudmunstycken på alla fyra förgasare. Nålen var satt på det näst lägsta, dvs. det näst rikaste, vilket jag tyckte kanske var lite väl mycket. Detta kan bero på att någon förlänge sedan har satt ett Termigioni 4-1 system och därmed ville öka på bränsleflödet en aning.
Dock sitter orginalluftburk kvar, så så mycket ökat luftflöde kan det inte varit. En långtgående plan jag har är att sätta "pod"-K&N filter på förgasarna, och därefter bestycka om main jet och öka på vissa luftkanaler i förgasarna, innan jag gör detta ingrepp tänkte jag dock köra med hojen "as is" i i.a.f. en månad eller två för att vänja in mig vid hur den går nu som /nästan) standard.
Dock har jag funderingar på att sätta upp nålen från näst lägsta till ett stag uppåt, mittenläget, och kanske sätta 127.5 eller 130 som huvudmunstycken, möjligen kanske en storlek större på de två mittersta. Till detta tänkte jag komplettera ett K&N luftburks-luftfilter.
Någon som har några preliminära tankar om detta? Har inte kollat pilotmunstyckena men utgår från att det sitter orginal 37.5 där, och har inte haft problem med tomgång eller lågvarv när den väl varit igång.
Ska kolla ventilspelet och undersöka om jag ev. behöver beställa nya shims, vilket jag isf gör samtidigt som jag beställer ett par nya huvudmunstycken från Z1 enterprise.
Ni som kan förgasare får gärna komma med synpunkter.
Mvh / Otto
Long time reader, first time writer som de brukar säga...
Jag köpte min första hoj i höstas, en Kawasaki Z1000J från -83, och har pillat lite på den sedan dess. Mest piffat upp med lack, puts, felsökt ett elfel, fixat oljeläcka etc.
Just nu håller jag på att plocka med förgasarna lite, det sitter som standard ett par Mikuni BS34 CV förgasare på den, som just nu är bestyckade med 125

Dock sitter orginalluftburk kvar, så så mycket ökat luftflöde kan det inte varit. En långtgående plan jag har är att sätta "pod"-K&N filter på förgasarna, och därefter bestycka om main jet och öka på vissa luftkanaler i förgasarna, innan jag gör detta ingrepp tänkte jag dock köra med hojen "as is" i i.a.f. en månad eller två för att vänja in mig vid hur den går nu som /nästan) standard.
Dock har jag funderingar på att sätta upp nålen från näst lägsta till ett stag uppåt, mittenläget, och kanske sätta 127.5 eller 130 som huvudmunstycken, möjligen kanske en storlek större på de två mittersta. Till detta tänkte jag komplettera ett K&N luftburks-luftfilter.
Någon som har några preliminära tankar om detta? Har inte kollat pilotmunstyckena men utgår från att det sitter orginal 37.5 där, och har inte haft problem med tomgång eller lågvarv när den väl varit igång.
Ska kolla ventilspelet och undersöka om jag ev. behöver beställa nya shims, vilket jag isf gör samtidigt som jag beställer ett par nya huvudmunstycken från Z1 enterprise.
Ni som kan förgasare får gärna komma med synpunkter.

Mvh / Otto