Bestyckning med slip-on

PacMan skrev:
Jag är inte säker, men när det är kallt ute går ju hojen magrare eftersom det går fler syremolekyler på en volymenhet luft. Alltså skulle man egentligen gå upp lite i munstycke när det är kallt ute, vilket man alltså kan göra på dom yttre cylindrarna i radfyra-fallet. Det är fritt fram att rätta mig om jag har fel. :)
De där köper jag inte. Det är ju värmen i godset på cyllarna du snackar om jämfört med värmen i luften. Dessutom suger alla fuggar in luften genom samma hål i luftburken. Alla cylindrar får samma luft.
Skulle luften värmas upp mer i dom inre efter den tagit sig in i cylindrarna och därför så försvinner det syre? Njaaa....

HanneZ skrev:
Skulle luften värmas upp mer i dom inre efter den tagit sig in i cylindrarna och därför så försvinner det syre? Njaaa....

Nej, det har du rätt i. Då vet jag inte. :)

Det har skrivits ibland att metoden att döda motorn på fullgas för att läsa stiften inte funkar så bra på 95-soppa, och speciellt OK:s 95-soppa tror jag. Nån som kan bekräfta eller dementera? Vilken soppa är i så fall bäst att välja för att läsa stiften?

I eftermiddag har jag varit ute och försökt läsa mina stift. Pga. platsbrist i Brodalens industriområde drog jag bara fullt på 1:an, 2:an och 3:an. Tänkte att det skulle räcka. Stiften såg då ut som nedan. Jag tyckte att dom såg lite väl bleka ut, och det var jag förvånad över, så jag testade att skruva i dom igen och köra hojen på tomgång med choke en stund. Efter det såg stiften precis likadana ut, vilket jag tycker antyder att dom inte riktigt verkar reagera på en fet blandning utan bränns rent ändå....? :va

Jag har tidigare kört hojen på OK:s 95-soppa, men har de två senaste tankarna hällt i 98 (oxå OK), eftersom nån sa att den skulle vara bättre för att läsa stift.

Vad säger ni om det här undrar jag? Notera att stift nummer 2 är något blekare än resten, vilket är en gåta. Alla förgasare ser lika fräscha ut inuti och det dras inte tjuvluft nånstans. Jag är nybörjare på området så upplys mig gärna. :)

Bifogat

• stift.jpg
    stift.jpg
    59.1 KB · Visningar: 134
PacMan skrev:
I eftermiddag har jag varit ute och försökt läsa mina stift.

Ta en bättre närbild med högre upplösning så att man även ser strukturen på gängringen runt stiften. Att tvåan går klent beror antagligen på att trottelnålen eller tomgångsskruven är utklenad på just den cyllen. Att bara köra 1-2-3 är i minsta laget, du bör köra halva högsta växeln också.

Ivfsh ser stiften inte allvarligt klena ut eftersom sidoelektroden fortfarande har oxid på sig, kan iofs bero på att stiften inte uppnått rätt arbetstemperatur.

andersbrink skrev:
Ta en bättre närbild med högre upplösning så att man även ser strukturen på gängringen runt stiften. Att tvåan går klent beror antagligen på att trottelnålen eller tomgångsskruven är utklenad på just den cyllen. Att bara köra 1-2-3 är i minsta laget, du bör köra halva högsta växeln också.

Ivfsh ser stiften inte allvarligt klena ut eftersom sidoelektroden fortfarande har oxid på sig, kan iofs bero på att stiften inte uppnått rätt arbetstemperatur.

Du är en klippa som vanligt! :tummenupp
Jag vet inte om riktigt om jag hajar exakt vad du är ute efter men här är en annan bild så länge. Trottelnålen och blandskruven står lika på alla fuggarna, och det är samma nålar också så i så fall skulle 2:ans nål vara mindre sliten eller hur det nu blir. :va

Halva högsta växeln är uppfattat, men då får jag köra nån annantstans tror jag. Blir lite väl spännande inbromsningar annars. :rolleyes:

Bilden är från andra testet jag gjorde, och stift och motor kanske hade hunnit bli något varmare då. Hur tycker du det ser ut?

Bifogat

• stift2.jpg
    stift2.jpg
    74.7 KB · Visningar: 132
PacMan skrev:
Du är en klippa som vanligt! :tummenupp
Jag vet inte om riktigt om jag hajar exakt vad du är ute efter men här är en annan bild så länge. Trottelnålen och blandskruven står lika på alla fuggarna, och det är samma nålar också så i så fall skulle 2:ans nål vara mindre sliten eller hur det nu blir. :va

Halva högsta växeln är uppfattat, men då får jag köra nån annantstans tror jag. Blir lite väl spännande inbromsningar annars. :rolleyes:

Bilden är från andra testet jag gjorde, och stift och motor kanske hade hunnit bli något varmare då. Hur tycker du det ser ut?

Så där såg mina stift ut efter fullgasrepor när jag höll på och bestycka om, trodde då att jag var på rätt väg, sedan kollade jag efter normal körning (ej fullgas utan jämn gas på väg) då var dom kritvita. Testa normal körning också.

lupus skrev:
Så där såg mina stift ut efter fullgasrepor när jag höll på och bestycka om, trodde då att jag var på rätt väg, sedan kollade jag efter normal körning (ej fullgas utan jämn gas på väg) då var dom kritvita. Testa normal körning också.

Ja, fast vid normal (lugn) körning är det la inte lika illa om det går lite magert. Jag funderar på att gå upp ett steg till på huvudmunstyckena, och se hur det blir. Sen får jag se om jag ska höja nålarna lite också.

PacMan skrev:
Ja, fast vid normal (lugn) körning är det la inte lika illa om det går lite magert. Jag funderar på att gå upp ett steg till på huvudmunstyckena, och se hur det blir. Sen får jag se om jag ska höja nålarna lite också.

Aldrig något vidare när stiften blir vita (motorn går hett) då det i regel är under långa studer dessutom. Om man inte kör på fullgas hela tiden (bana)då.

Idag testade jag att gå upp till 145 140 140 145, och tyckte faktiskt att det blev bättre drag i maskinen. Framhjulet kändes betydligt lättare när jag drog på på ettan. :) Ska testa att gå upp ett steg till eftersom jag har munstycken till det nu, och se om det kan bli ännu bättre.

Har inte gjort nån mer stift-koll, men troligtvis måste jag dra fullt på fler växlar för att det ska hinna bli "rätt" färg på stiften.

Nu har jag varit ute i solen och testat det fetaste jag har, :rolleyes: dvs. 150 145 145 150. Det första som hände när jag skulle provköra var att den inte startade. Fick till slut igång den med lite startgas och upptäckte att den gick galet fett på tomgång och ville dö hela tiden. Jag brydde mig inte om det så länge, utan fick hålla den vid liv med gasen tills jag hade tagit mig ut på vägen.

När jag väl kom ut och körde tyckte jag att det var lite bättre knuff när jag gav fullt från typ 5000 varv. När nålen närmade sig rödstrecket kändes ingen större skillnad, men det kan ha berott på att effekten kom lite jämnare över registret än förut. Den gick i alla fall inte sämre på topp än innan.

Efter varje fullgasrepa poffade det fränt från avgassystemet, troligen både högre och fler poffar än förut. Gött tyckte jag! :hihi

Tomgången kan nog fixas med blandskruvarna, eftersom jag vet att dom står 1½ varv ut från std.-läget. I övrigt så har jag att välja på denna bestyckningen och snäppet magrare eftersom dom verkar bäst. Vad tycker ni? Ska jag hålla mig till den här inställningen?

någon som vet vad det kan kosta att få allt detta gjort, dvs bestyckning, förgasarsynk o massa fina inställningar på en verkstad, har knappt tid att köra hojen ens, o känns säkrare att få det ordentligt gjort. tacksam på svar, samt om någon kan rekomendera någon duktig i skåneland?

PacMan skrev:
Nu har jag varit ute i solen och testat det fetaste jag har, :rolleyes: dvs. 150 145 145 150. Det första som hände när jag skulle provköra var att den inte startade. Fick till slut igång den med lite startgas och upptäckte att den gick galet fett på tomgång och ville dö hela tiden. Jag brydde mig inte om det så länge, utan fick hålla den vid liv med gasen tills jag hade tagit mig ut på vägen.

När jag väl kom ut och körde tyckte jag att det var lite bättre knuff när jag gav fullt från typ 5000 varv. När nålen närmade sig rödstrecket kändes ingen större skillnad, men det kan ha berott på att effekten kom lite jämnare över registret än förut. Den gick i alla fall inte sämre på topp än innan.

Efter varje fullgasrepa poffade det fränt från avgassystemet, troligen både högre och fler poffar än förut. Gött tyckte jag! :hihi

Tomgången kan nog fixas med blandskruvarna, eftersom jag vet att dom står 1½ varv ut från std.-läget. I övrigt så har jag att välja på denna bestyckningen och snäppet magrare eftersom dom verkar bäst. Vad tycker ni? Ska jag hålla mig till den här inställningen?

Att den går dåligt på lågfart & bra när du kommer upp i var var exakt symptomen jag hade innan jag gick upp alldeles för högt. Testa att gå upp ett steg på lågfart ( vid det här laget är du nog lika snabb som mig att byta munstycken) , kostar inte mycket att testa. Du kommer nog att upptäcka att hojen går som den ska samt att du kan gå ner på huvudmunstycke utan att det blir någon skillnad (förutom lägre bränsleåtgång), och fortfarande gå bättre på högvarv. Lågfarsmunstycket/na lämnar bensin i under alla varvtal (benämningen lågfartsmunstycke är Svensk och har ingenting med verkligheten att göra) konstant.

Last edited:
Jodå, nu går det undan att byta, men jag börjar bli lite less på det. Man kan inte riktigt säga att den går dåligt på lågfart heller, utan den går helt enkelt inte på tomgång. Ställer jag upp tomgången så vill den inte riktigt gå ner i varv ibland utan "fastnar" lite runt 3000.

Så gör den i stort sett oberoende av bestyckning, så det verkar vara ett separat problem. Når tips om vad det kan vara? I Haynes-boken står det nåt om slitna blandskruvar, får la kolla upp det vid tillfälle.

EDIT: Glömde en grej, att den gick så fett att den inte vill starta varm löste jag genom att dra in blandskruvarna ett varv. Möjligen ska jag dra in dom lite till för att se om jag kan få lite tomgång också.

Last edited:
Nu har jag kört ett antal hundra mil med den här bestyckningen, och det verkar funka bra. Nu har jag dock kört en hel del med originalblåset pga. att jag inte orkar byta mellan bankörningarna. Detta fortfarande med den feta bestyckningen då, eftersom jag inte har orkat byta den heller. Prestandan märker jag egentligen ingen skillnad på, men är det dumt att köra runt med "slip-on-bestyckningenen" men utan slip-on för mycket? Sotar saker och ting igen eller så menar jag, och hur märker jag det utan att börja plocka isär saker?

Hojen verkar ändå inte gå nämnvärt fett. Tydligen svartryker den lite lite vid växling när jag kör hårt, men annars märker jag inga konstigheter?

PacMan skrev:
Nu har jag kollat alla munstycken, och det sitter 132 på mittfuggarna och 135 på sidorna. Verkar det vettigt eller är det nån tidigare ägare som har klantat sig och satt dom fel bara?
Det känner jag igen från min, så jag kan trösta dig med att det verkar rätt åtminstone :)

Edit: Märker du ingen dramatisk prestandaskillnad med originalburk finns det heller ingen anledning att bestycka ner igen de gånger du använder den.

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...