Bestyckning med slip-on

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Tjena!
Först ber jag om ursäkt i förskott till alla er som brukar irritera er på att det tas upp gamla ämnen, men jag hittar inget bra svar på detta i alla gamla trådar.

Jag har just bytt till en fin bolt-on-burk från Art på min ZXR och har lite funderingar. Eftersom burken är bra mycket öppnare än originalburken av vanlig 3-kammar-modell, så borde ju hojen gå lite magrare nu, i alla fall på topp. Jämfört med original blåser det full storm ur nya dämparen när man varvar lite. :)

Jag funderar på att köpa ett set med större munstycken för att se om jag kan få liite bättre drag i maskinen, plus att det känns bättre att hojen (förhoppningsvis) inte går så magert då. Någon bänkning är inte intressant, utan jag tänkte bara testa med lite större munstycken för att se vad det kan ge.

Ni som har bytt till slip-on, har ni bytt huvudmunstycken, och hur mycket större har ni valt i så fall? Blev resultatet bättre än innan? Original är 130 på min hoj, och förgasarna är CV36:or från Keihin. Om jag bara ska dra till med en större storlek för att testa, ska jag satsa på 135?.....140?. Nu vill jag alltså veta vad ni TROR! :-)

En sak till: Munstycken som dom säljer på Addemoto, Lelles mfl. för typ 20 spänn styck,är dom sämre (mindre exakta) än original från Keihin tror ni, eller ÄR dom rent av original?
 
PacMan skrev:
Tjena!
Först ber jag om ursäkt i förskott till alla er som brukar irritera er på att det tas upp gamla ämnen, men jag hittar inget bra svar på detta i alla gamla trådar.

Jag har just bytt till en fin bolt-on-burk från Art på min ZXR och har lite funderingar. Eftersom burken är bra mycket öppnare än originalburken av vanlig 3-kammar-modell, så borde ju hojen gå lite magrare nu, i alla fall på topp. Jämfört med original blåser det full storm ur nya dämparen när man varvar lite. :)

Jag funderar på att köpa ett set med större munstycken för att se om jag kan få liite bättre drag i maskinen, plus att det känns bättre att hojen (förhoppningsvis) inte går så magert då. Någon bänkning är inte intressant, utan jag tänkte bara testa med lite större munstycken för att se vad det kan ge.

Ni som har bytt till slip-on, har ni bytt huvudmunstycken, och hur mycket större har ni valt i så fall? Blev resultatet bättre än innan? Original är 130 på min hoj, och förgasarna är CV36:or från Keihin. Om jag bara ska dra till med en större storlek för att testa, ska jag satsa på 135?.....140?. Nu vill jag alltså veta vad ni TROR! :-)

En sak till: Munstycken som dom säljer på Addemoto, Lelles mfl. för typ 20 spänn styck,är dom sämre (mindre exakta) än original från Keihin tror ni, eller ÄR dom rent av original?
Med vakumfuggar är det svårt bestycka utan bänk! (man kan ej köra fullgastest o läsa stiftet) Men som regel 10% större best. Om du köper någe annat än orginal så får du nog kolla med en tolk att dom är större,
 
Boost 2 skrev:
Med vakumfuggar är det svårt bestycka utan bänk! (man kan ej köra fullgastest o läsa stiftet) Men som regel 10% större best. Om du köper någe annat än orginal så får du nog kolla med en tolk att dom är större,

Jaså, det säger du.... :va
Varför funkar det inte att läsa stiften då?

Visst, det är säkert svårt att få bestyckningen riktigt bra utan bänk, men så jag jagar jag heller inte den absolut optimala konfigurationen.
 
PacMan skrev:
Tjena!
Först ber jag om ursäkt i förskott till alla er som brukar irritera er på att det tas upp gamla ämnen, men jag hittar inget bra svar på detta i alla gamla trådar.

Jag har just bytt till en fin bolt-on-burk från Art på min ZXR och har lite funderingar. Eftersom burken är bra mycket öppnare än originalburken av vanlig 3-kammar-modell, så borde ju hojen gå lite magrare nu, i alla fall på topp. Jämfört med original blåser det full storm ur nya dämparen när man varvar lite. :)

Jag funderar på att köpa ett set med större munstycken för att se om jag kan få liite bättre drag i maskinen, plus att det känns bättre att hojen (förhoppningsvis) inte går så magert då. Någon bänkning är inte intressant, utan jag tänkte bara testa med lite större munstycken för att se vad det kan ge.

Ni som har bytt till slip-on, har ni bytt huvudmunstycken, och hur mycket större har ni valt i så fall? Blev resultatet bättre än innan? Original är 130 på min hoj, och förgasarna är CV36:or från Keihin. Om jag bara ska dra till med en större storlek för att testa, ska jag satsa på 135?.....140?. Nu vill jag alltså veta vad ni TROR! :-)

En sak till: Munstycken som dom säljer på Addemoto, Lelles mfl. för typ 20 spänn styck,är dom sämre (mindre exakta) än original från Keihin tror ni, eller ÄR dom rent av original?

36;or och 140 munstycken?? då tror jag du seglar lite faktiskt, på min gixxer skulle det sitta 100 original men ägaren före mej hade tryckt i 125:or och det kändes väl lite som ett maximum, det gick minst sagt bra, helsystem fanns på,(så länge den gick) o då snackar vi cv40 fuggar från mikuni iofs, , på din skulle jag testat ett par 125mm högfartsmunstycken, o gett fan i lågfarten, det är väl bara krämen du vill åt?? vad sitter det i nu? Är fuggarna friska i övrigt?
 
red_ninja skrev:
36;or och 140 munstycken?? då tror jag du seglar lite faktiskt, på min gixxer skulle det sitta 100 original men ägaren före mej hade tryckt i 125:or och det kändes väl lite som ett maximum, det gick minst sagt bra, helsystem fanns på,(så länge den gick) o då snackar vi cv40 fuggar från mikuni iofs, , på din skulle jag testat ett par 125mm högfartsmunstycken, o gett fan i lågfarten, det är väl bara krämen du vill åt?? vad sitter det i nu? Är fuggarna friska i övrigt?

Tja, 130 är original så det ska nog vara så på mina fuggar serru. :)
Jag har just delat en av förgasarna "i mitten" och där satt 132. Antagligen sitter det samma i alla, men på vissa hojar körs ju 2:an och 3:an fetare.

När det gäller "piratmunstycken" så verkar det finnas i steg om fem, så då är nästa 135, sedan 140 osv. Ska jag följa regeln om 10% som Boost 2 föreslog så ligger ju 140 ganska nära till hands...hmm...får fundera lite på det här. :va
 
Jag har läst flertalet gånger på sh nu om piratmunstycken som där folk satt i större munstycken som i själv verket varit mindre.
 
HanneZ skrev:
Jag har läst flertalet gånger på sh nu om piratmunstycken som där folk satt i större munstycken som i själv verket varit mindre.

OK, är ju riktigt dåligt i så fall.
Nu har jag kollat alla munstycken, och det sitter 132 på mittfuggarna och 135 på sidorna. Verkar det vettigt eller är det nån tidigare ägare som har klantat sig och satt dom fel bara? Fast det kanske är så det ska vara, magrare på dom innre brukarna? Nån som kan reda ut det åt mig? :va

EDIT: Det verkar väl OK när jag tänker efter. Hojen går ju magert när det är kallt ute, och för 1:a och 4:e cylindern är det kallare så där fetar man upp blandningen lite.
 
Last edited:
PacMan skrev:
OK, är ju riktigt dåligt i så fall.
Nu har jag kollat alla munstycken, och det sitter 132 på mittfuggarna och 135 på sidorna. Verkar det vettigt eller är det nån tidigare ägare som har klantat sig och satt dom fel bara? Fast det kanske är så det ska vara, magrare på dom innre brukarna? Nån som kan reda ut det åt mig? :va

EDIT: Det verkar väl OK när jag tänker efter. Hojen går ju magert när det är kallt ute, och för 1:a och 4:e cylindern är det kallare så där fetar man upp blandningen lite.

Gå upp två steg på huvud från originalbestyckning, går den fortfarande magert (fullgas + normal körning) testa med ett steg upp på lågfart.
 
PacMan skrev:
Jaså, det säger du.... :va
Varför funkar det inte att läsa stiften då?

Visst, det är säkert svårt att få bestyckningen riktigt bra utan bänk, men så jag jagar jag heller inte den absolut optimala konfigurationen.
Med förgasare som har bara trottel, så kan man dra fullgasrepor o stänga av motorn med fortfarande full gas och sedan läsa färgen. Men med cv fugg så rammlar vacumtrotteln ner om man gör så o då blir det åt h..t..e
 
Boost 2 skrev:
Med förgasare som har bara trottel, så kan man dra fullgasrepor o stänga av motorn med fortfarande full gas och sedan läsa färgen. Men med cv fugg så rammlar vacumtrotteln ner om man gör så o då blir det åt h..t..e
Menar du att man inte hinner dra in kopplingen och döda motorn med dödarknappen utan att färgen ändrar sig på stiften?
Många använder ju den tekniken :va
//Tobbe
 
tobbeviking skrev:
Många använder ju den tekniken :va
//Tobbe

Ja, det var vad jag tänkte oxo. Måste finnas väldigt många som felaktigt tror att deras bestyckning är OK i så fall.
 
En liten rapport av kvällens bestyr då:
Jag kollade med EMA Motor här i Partille, och han hade rätt sorts munstycken hemma. Det var inte Keihins originalmunstycken, men jag slog till på 2 st 140 i alla fall. Sedan tog jag de 135 som satt på burk 1 och 4 och flyttade in dem till 2 och 3. Därefer satte jag de nya 140 på 1 och 4. Jag har nu varit ute och provkört och hojen går i alla fall inte sämre på något varvtal än förut, men möjligen något bättre på topp. Fullgas på ettan känns kanske lite mer dramatiskt än förut. :-)

Jag har alltså gått från:
135 132 132 135
till
140 135 135 140

Funderar lite på om det blir dumt när jag har större skillnad mellan burkarna nu än förut. Vad tror ni? Kan det skapa problem på nåt sätt?
 
HanneZ skrev:
Kör du fetare på sidorna? Det ska väl möjligtvis va tvärtom?

Det tyckte jag också, men tidigare idag läste jag i en gammal tråd där anderbrink skrev att fetare på ytterbrukarna ger mer effekt om man inte kör fullt hela tiden, typ. Hittar inte tråden just nu bara! :gnissla
 
Ofan. Det jag läst var att man skulle ha fetare i mitten för att dom blir varmare. Nu när jag tänker efter så har det varit uppe förut, vi får väl se om nån kan bringa klarhet i frågan.

edit: Svarade osså ringde de i telefon o tryckte på send när de va klart. Varför ska man bestycka fetare på dom yttre då?
 
Last edited:
Boost 2 skrev:
Med förgasare som har bara trottel, så kan man dra fullgasrepor o stänga av motorn med fortfarande full gas och sedan läsa färgen. Men med cv fugg så rammlar vacumtrotteln ner om man gör så o då blir det åt h..t..e

Uhm, fundera lite igen vad som händer när du slår av på gasen med spjäll relativt trottelstyrd? Vad händer när du slår av motorn med OFF-knappen? Någon förbränning kommer inte att ske när tändingen är avslagen. Den mängd soppa som finns i insugsluften kommer att fukta tändstiften men dunsta bort innan du ens hunnit säga halv-sju. Med stängt spjäll dras det in minimalt med soppa medans motorn stannar medans en trottelstyrd kör med fullt ös på trottelnålen. Blandningen är fortfarande densamma fär båda, runt 13:1. Mängden oförbränd soppa i relation till mängden luft kommer att vara densamma med CV som för trottel. Däremot den totala mängden insugen bränsleblandningen kommer att vara mindre med CV.

Man får mindre påverkan på tändstiftens färg med en CV med stängt spjäll och avstängd dödarknapp än med trottel på full gas och avstängd dödarknapp. Dvs, påstår jag...

Är det något i mitt resonemang som haltar?
 
HanneZ skrev:
edit: Svarade osså ringde de i telefon o tryckte på send när de va klart. Varför ska man bestycka fetare på dom yttre då?

Jag är inte säker, men när det är kallt ute går ju hojen magrare eftersom det går fler syremolekyler på en volymenhet luft. Alltså skulle man egentligen gå upp lite i munstycke när det är kallt ute, vilket man alltså kan göra på dom yttre cylindrarna i radfyra-fallet. Det är fritt fram att rätta mig om jag har fel. :)
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top