Bestycka upp en aning...

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
...är en lite otydlig rubrik kanske. :tungan

I alla fall, jag har en Honda VFR400 92:a (keihin CV-förgasare) som är standard sånär som på en öppnare ljuddämpare.

Motorn upplever jag går snålt främst genom att den svarar lite dåligt på gasen och att den kräver choke bra länge för att överhuvud taget gå att köra. Tändstiftens färg har jag inte kollat men då jag i princip aldrig "ger fullt" så vet jag inte hur betydelsefull färgen på stiften är?

Förövrigt så är kylsystemet i dessa hojar lite klent så jag har behov av att den ska gå lite svalare.

Det jag funderar på är att gå upp en storlek på pilot jets och main jets, samt shimsa nålarna för att feta på blandningen lite.

Är det dömt att misslyckas att göra på detta sätt (tänkte inte bänka hojen)? Eller är det så små ändringar att jag inte riskerar att göra hojen okörbar?

Din plan låter absolut rimlig. Låter som om du safe kan gå upp 2 storlekar på lågfart och 10 enheter på huvudmunstycket

Din plan låter absolut rimlig. Låter som om du safe kan gå upp 2 storlekar på lågfart och 10 enheter på huvudmunstycket

Tack för svar! :) Finns det någon ungefärlig regel för hur många storlekar upp ner man kan röra sig med huvudmunstycken från det att en motor går "för snålt" till att den går så fett så att den börjar bluddra?

Det är svårt att säga men generellt så tappar man fort effekt på den snåla sidan medan det går riktigt fett innan du tappar....

Kasta ett öga på 400greybike, där åker alla runt på de där små godbitarna. Jag fettade på min RVF på huvudmunstycke, gick upp från 108 som var std till 112 och då bänkkörde jag med bägge konfarna och på 112 gick hon fint.

Jag köpte även HRC-replika förgasarfjädrar som gjorde henne lite rappare i svaret. Rörde aldrig pilot jets eller nålhöjder.

EDIT - hittade den här tråden hos greybike. Kanske kan vara värd en koll? http://www.400greybike.com/forum/viewtopic.php?f=24&t=14524

Last edited:
Kasta ett öga på 400greybike, där åker alla runt på de där små godbitarna. Jag fettade på min RVF på huvudmunstycke, gick upp från 108 som var std till 112 och då bänkkörde jag med bägge konfarna och på 112 gick hon fint.

Jag köpte även HRC-replika förgasarfjädrar som gjorde henne lite rappare i svaret. Rörde aldrig pilot jets eller nålhöjder.

EDIT - hittade den här tråden hos greybike. Kanske kan vara värd en koll? http://www.400greybike.com/forum/viewtopic.php?f=24&t=14524

Just det 400Greybike hade jag nästan glömt. I länken du postade så stod det mycket matnyttigt, bla nämndes just nålarna som bot mot platån i mellanregistret.

Ditt byte av huvudmunstycken ger en bra indikation på att det finns lite utrymme för förbättring, även om jag främst är ute efter att den ska svara bra och gå lite svalare snarare än att vinna effekt.

Då kommer en liten uppföljning.

Bytte huvudmunstycken från 117.5 till 120 fram och från 120 till 122 bak. Lågfarten bytte jag från 35 till 38 runt om.
Nålarna lät jag vara då dom redan hade "1 mm shims" modifieringen. Blandskruvarna ställde justerades till 2 varv ut som är standardinställning (innan stod dom strax under 2 varv)

Har bara haft möjlighet starta och testa inomhus men jag märker en förbättring i att den inte alls kräver choke på samma sätt som innan. Tomgången verkar lite jämnare och det blir inga smällar varken vid gas eller avslag. Däremot så tvekar motorn vid snabb gas från tomgång och min bedömning som amatör är att det låter som att den får mycket luft snarare än tvärt om då det inte "bluddrar"

Om jag däremot varvar till, låter varvet sjunka och ger gas häftigt precis innan motorn lägger sig på tomgång så tvekar den inte alls

Även om det var några månader sedan jag körde hojen så kan jag inte minnas att den här tveksamheten från tomgång var lika tydlig som nu. Däremot så fanns en tydlig tvekan i mellanregistret innan som jag inte märker av nu.

Jag kan för närvarande komma på tre orsaker till att den tvekar precis vid tomgång:

1. Blandskruvarna måste justeras så att den går lite fetare
2. Flöttörerna är inte korrekt inställda vilket gör att att bränslenivån i flottörhuset är för låg vid tomgång
3. Lågfartsmunstyckena är lite för stora. (Känns minst troligt då jag inte tycker att symptomen pekar mot det)

Kan det vara något annat?

Last edited:
Vänta med finliret tills yttertempen är 20 grader, inte 5 grader. Det har stor inverkan på bestyckingen.

Bra tips!

Tyvärr så lär det väl bli grovlir igen först och främst. Körde hojen för första gången idag och den är märkbart slöare, sätter pengarna på att det är de större huvudmunstyckena som är boven i dramat. Lågfarten borde inte ha så stor inverkan.

Jag tycker det är göttare att få den bra i kallväder, då är det ju en smula rik blandning i varmt klimat och ingen risk för att hålikolvsson kommer på besök senare

Jag tycker det är göttare att få den bra i kallväder, då är det ju en smula rik blandning i varmt klimat och ingen risk för att hålikolvsson kommer på besök senare

Ja precis, min tanke var att det hellre skulle gå lite fett för att hålla nere temperaturerna. Nu verkar det blivit för fett dock.:gnissla

Ja precis, min tanke var att det hellre skulle gå lite fett för att hålla nere temperaturerna. Nu verkar det blivit för fett dock.:gnissla
Lider med dig, håller på med bestyckning på 3 hojar samtidigt?
Men nu börjar det likna färdigt!
Gammeltrajan fick jag sänka nålarna på på väg till besiktningen.. men oj vad skönt att slippa pyssla med detta när den riktiga våren är här.

Lider med dig, håller på med bestyckning på 3 hojar samtidigt��
Gammeltrajan fick jag sänka nålarna på på väg till besiktningen.. men oj vad skönt att slippa pyssla med detta när den riktiga våren är här.

3 st samtidigt, fyfan vilken huvudvärk! Tycker att det är tillräckligt bökigt att riva och greja med en.

- - - Updated - - -

Lider med dig, håller på med bestyckning på 3 hojar samtidigt?

3 st samtidigt, fyfan vilken huvudvärk! Tycker att det är tillräckligt bökigt att riva och greja med en.

Jovars, står med soppatorsk vid triumfglass just nu, för mycket begärt att hinna tanka alla ens..! :D

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026