Beslutsångest

saltvatten

Super Hjälte
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Kawa er6 -06
Hej SH.

Jag har beslutsångest och tänkte försöka besluta mig med hjälp av er.

Till och börja med så kan jag säga att jag inte har a-kort ännu, har uppkörning den 29e. Jag har nu på senaste varit runt och kollat på hoj och har fastnat för en Suzuki Gsx1100g på Yamaha Center i Gbg. En vinröd -92 med ~6000mil på mätaren.
Saken är dock den att vad jag förstår så är det ingen idé att ens tänka "konbana" när man sitter på den hojen.

Vad är era erfarenheter av denna hojen?
Kan man krypköra? Hur är vändradien?
Hade ni avrått mig att köpa denna?

Jag hade tänkt att hyra en hoj att köra upp på om nu hojen som jag har i åtanke har värdelösa egenskaper vid långsamma hastigheter. Det dumma är dock att det smiter iväg minst en tusenlapp bara på hojhyran.

Så hur tycker ni att jag ska göra?
Priset på hojen låter jag vara osagt.
Ber om ursäkt om tråden ligger fel.

//Simon

Har ingen körerfarenhet av 1100g, men jag skulle mycket hellre köpa en Bandit istället. Samma motor men du slipper kardanen, och vackrast i världen har väl aldrig en 1100g varit. Är du säker på att det är en så stor och tung hoj du vill ha?

saltvatten skrev:
Hej SH.

Jag har beslutsångest och tänkte försöka besluta mig med hjälp av er.

Till och börja med så kan jag säga att jag inte har a-kort ännu, har uppkörning den 29e. Jag har nu på senaste varit runt och kollat på hoj och har fastnat för en Suzuki Gsx1100g på Yamaha Center i Gbg. En vinröd -92 med ~6000mil på mätaren.
Saken är dock den att vad jag förstår så är det ingen idé att ens tänka "konbana" när man sitter på den hojen.

Vad är era erfarenheter av denna hojen?
Kan man krypköra? Hur är vändradien?
Hade ni avrått mig att köpa denna?

Jag hade tänkt att hyra en hoj att köra upp på om nu hojen som jag har i åtanke har värdelösa egenskaper vid långsamma hastigheter. Det dumma är dock att det smiter iväg minst en tusenlapp bara på hojhyran.

Så hur tycker ni att jag ska göra?
Priset på hojen låter jag vara osagt.
Ber om ursäkt om tråden ligger fel.

//Simon

inget kort = svårt att prova.
Hade samma problem. Hade en polare som testade hojen ( suzuki vx800). Har upptäckt att den är inte helt enkel att krypköra med, men det börja komma( uppkörning imorgon !!!!! :) ) kolla om du kan få en kompis att prova krypkörningsegenskaper. Körskolan hade en gsx750( tror jag) o den var busenkel att krypa med.

För det första så suger yamahacenter.. :-)

Och för det andra så tror jag inte jättemycket på den hojen. Jag har inte provkört den eller någe, men har jämfört den till utseende o "sittkänsla" med deras vx 800 som står där. Och de verkar likadana, förutom att gsx:en är större o klumpigare. Jag körde upp på en vx800 o den var klumpig så det räckte!

saltvatten skrev:
Jag kommer hyra annan båge att köra upp på. En Honda 750 av okänd modell.

Du menar att du ska hyra en hoj bara för att ta kortet för att det "inte går" på din. Du ska alltså köra runt sen på en hoj som du inte kan köra på?

Ta dej en funderare, för vems skull skaffar du körkort? Vägverket? Din? dina medtrafikanters?

Lär dig köra den hoj som du har köpt!

/fredde

freddexwing skrev:
Du menar att du ska hyra en hoj bara för att ta kortet för att det "inte går" på din. Du ska alltså köra runt sen på en hoj som du inte kan köra på?

Ta dej en funderare, för vems skull skaffar du körkort? Vägverket? Din? dina medtrafikanters?

Lär dig köra den hoj som du har köpt!

/fredde

1: Ja, precis. Eller går och går; det går alldeles säkert att ta köra upp för a-kort med min suzuki, men det tänker jag inte försöka mig på då svängradien i långtradardivisioner. Spelar det någon roll förresten? Skulle det vara mer korrekt om jag köpte min hoj när jag väl hade kortet i min hand?

2: Jag förstår inte varför jag skulle ta hojkort för någon annan.

Är det moralpredikan jag hör förresten?

Last edited:
freddexwing skrev:
Tycker man ska köpa en hoj man behärskar och i det innefattar kunna svänga den och bromsa den.
Jag kan både svänga och bromsa. Till och med samtidigt ibland. Hojens karaktäristik gör att den dock är väldigt svårkörd i de små små jefla konbanorna.

Var det ett ja eller ett nej förresten?

saltvatten skrev:
Jag kan både svänga och bromsa. Till och med samtidigt ibland. Hojens karaktäristik gör att den dock är väldigt svårkörd i de små små jefla konbanorna.

Var det ett ja eller ett nej förresten?

Men det är inga problem sen att väjja för en kärring som går rakt ut i vägen med en barnvagn...?

Ja ja gör som du vill, inte världens största problem direkt!
Lycka till med körningen!

/fredde

freddexwing skrev:
Men det är inga problem sen att väjja för en kärring som går rakt ut i vägen med en barnvagn...?

Ja ja gör som du vill, inte världens största problem direkt!
Lycka till med körningen!

/fredde
Hur jag skulle reagera för en mamma med barnvagn har jag ingen aning om. Att svänga med motorcykeln är inga som helst problem med lite fart.
Jag vill gärna tillägga att som du ser på bilden som jag har lagt ut så är det ingen monsterstor hoj.
Jag vet både av egen erfarenhet och av andra snubbar på andra forum att detta inte är någon hoj att stunta med. Att smygköra gubblångsamt är lite av en plåga. Att köra under 10km/h är både tungt och jobbigt.

Jag kan inte se att jag gör något fel i att hyra samma hoj som jag övningskör på för att köra upp på densamma. (Honda 750)
Nu börjar jag i alla fall få lite koll på serpentinbanan och få mer rytm och känsla i hela min körning i övrigt.

Om det inte hade betytt otur att tacka när någon säger "lycka till" så hade jag tackat! :tummenupp

Back