Beslutsångest

evo 8

Plattan i mattan!
Gick med
2 Dec 2005
Hoj
KTM 660-05
Står i valet och kvalet i mina hojfunderingar. Har åkt sporthoj tidigare men på grund av hutlösa försäkringspremier och alltför gasglad högerhand tänkte jag nu prova på att åka motard. Hojarna som jag väljer i mellan är KTM 660-05 och Husaberg 650-06. Ena dagen har jag bestämt mig för en KTM men sedan vill jag ha en Husaberg..... Att det skall vara så svårt! Har läst det mesta om dessa modeller så jag är väl införstådd i den extra service som det innebär med en Husaberg men kan inte låta bli att tycka att den är SÅ rå!

Frågan är vilken jag skall välja? Hade tänkt att använda cykeln till nöjeskörning och ibland i jobbet då jag idag kör en hel del bil i stan och lika gärna kan passa på att leka lite. Bankörning kan bli aktuellt någon gång men det är inget som kommer att prioriteras.

Vet att denna fråga har varit uppe tidigare men känner att jag behöver lite hjälp på traven..... Är tacksam för alla svar!!!!

Med vänliga hälsningar

Niklas

evo 8 skrev:
Står i valet och kvalet i mina hojfunderingar. Har åkt sporthoj tidigare men på grund av hutlösa försäkringspremier och alltför gasglad högerhand tänkte jag nu prova på att åka motard. Hojarna som jag väljer i mellan är KTM 660-05 och Husaberg 650-06. Ena dagen har jag bestämt mig för en KTM men sedan vill jag ha en Husaberg..... Att det skall vara så svårt! Har läst det mesta om dessa modeller så jag är väl införstådd i den extra service som det innebär med en Husaberg men kan inte låta bli att tycka att den är SÅ rå!

Frågan är vilken jag skall välja? Hade tänkt att använda cykeln till nöjeskörning och ibland i jobbet då jag idag kör en hel del bil i stan och lika gärna kan passa på att leka lite. Bankörning kan bli aktuellt någon gång men det är inget som kommer att prioriteras.

Vet att denna fråga har varit uppe tidigare men känner att jag behöver lite hjälp på traven..... Är tacksam för alla svar!!!!

Med vänliga hälsningar

Niklas

Tjena!
Jag har/hade samma ångest.. Sålde min 660 -04 för 3 veckor sedan nu, och funderar på vad jag ska ha till våren. Husa eller KTM va frågan..

Men nu har jag bestämt mig för en Husa 650 -06 pga. att den är som du säger "råare" med sin låga vikt och smidighet + att om jag köper en KTM så kommer jag förmodligen tänka att va fan köpte jag inte en husa för! Man lever bara en gång och klart som fan man ska ha hunnit med att äga en rå bergare! :banana

När jag testkörde husan så kände jag direkt hur pass smidig o lätt och framför allt hanterbarheten.. Bromsarna får man inte glömma! Riktigt bra känsla o bett! Sen har väl 660 -05 gått upp lite i vikt mot -04:an så den är ju ännu tyngre!

Servicen får man ta.. Kostar inte speciellt mycket med 1 liter olja o filter..

Gå på husan!

/R

Tackar för era svar! Lutar åt Husan nu med tanke på det sista inlägget....

Mvh

Niklas

Köp Husan!!! Roligare men mer meck. Sen när du tröttnat på att mecka så kan du byta den mot min :D

paprika skrev:
Köp Husan!!! Roligare men mer meck. Sen när du tröttnat på att mecka så kan du byta den mot min :D

Husaberg=Ferrari=En del service

KTM=Volvo/pansarvagn=inte så mycket service

Vilken är roligast? :hihi

Köp KTMen. Jag tycker inte alls att den skäms på banan heller. Gör du lite åt den blir den riktigt brutal också.

Flåhäng skrev:
Husaberg=Ferrari=En del service

KTM=Volvo/pansarvagn=inte så mycket service

Vilken är roligast? :hihi

Inte vill jag jämföra min 660 med en gammal sunkig volvo :4skrika

Hej, jag har lite tips till dig.

Jag har själv ägt en Husaberg -04, Har du tänkt dig något motoralternativ som inte är ens i närheten av dom andra hojarna skall du välja Husan.
Jag har kört både ktm 660 & 525exe motard, det kändes som att köra moppe i jämförelse, konstigt men sant.
ktm 525exe som är det enda sportiga alternativ, kräver i stort sett samma service intervaller som husan, 660 lite för mycket kompromiss, kan inte kalla den ren motard :hihi ,men det är en perfekt åka till jobbet hoj! Men det är ju även många andra motorcycklar med. Har du tänkt att kanske slänga på krossdäck så är nog inte husan ett bra alternativ.
Har man till gång till garage så är ju inte oljebyterna och vent-justeringarna nått problem.

Husaberg 650 06 är riktigt fin! Har inte provkört än, men har haft husaberg innan och sämre lär den ju inte gå. Finns kylfläkt på den tillochmed! Lite touring kanske men bra om du nån gång väljer att stå och vänta i en bilkö. Ett stort plus är ju att den är reggad med 6kW om jag inte minns fel. :fyllisar

wheelie82 skrev:
Husaberg 650 06 är riktigt fin! Har inte provkört än, men har haft husaberg innan och sämre lär den ju inte gå. Finns kylfläkt på den tillochmed! Lite touring kanske men bra om du nån gång väljer att stå och vänta i en bilkö. Ett stort plus är ju att den är reggad med 6kW om jag inte minns fel. :fyllisar

Exakt, den kostar knappt inget att försäkra. Mycket bra.

/R

wheelie82 skrev:
Finns kylfläkt på den tillochmed! Lite touring kanske men bra om du nån gång väljer att stå och vänta i en bilkö.

Sanningen är väl den att det inte behövs mkt "bilkö" för att en Husa650 ska koka på en varm dag så det är välkommet. Om du inte ska köra väldigt mkt bana med hojen hade jag absolut köpt en 660. Visst, känns som en buss i jämförelse(en buss med pigg motor iaf), men det känns som ett himla slöseri o harva på en Husa till jobbet... :)

Men men, om du måste köra Husa så ta hand om den som ett barn med väldigt täta oljebyten med finfin mc-helsyntet så håller den för det mesta. Om du inte gör det blir du bara en i mängden av bittra fd Husaägare.

Men en 660 är som sagt betydligt bättre lämpad i allt för ett liv på landsväg med sporadiska inhopp på en bana.

Mvh
David

Har aldrig kört en 650. Tycker själv att 501an är brutal men skillnaden mellan 501 och 650 kanske är enorm? Hade vart skoj att köpa en 650 till våren. :yoparty men enduro/crossbanan kanske gör det lämpligare att behålla 501an. :näsblod

Har aldrig kört en Husa men kan tänka mig att den är skitkul att köra. Säkerligen mycket grymmare än 660:n....
MEN, ska man som du säger köra rolig landsvägskörning och kanske ta hojen till och från jobbet dom dagar som solen skiner så känns 660 som ett mycket bättre val.

Även som Husan har mer effekt, är lättare osv så ska man inte inbilla sig att 660 är att jämföra med en XT, KLR, DR eller XR :ajjabajja

Efter lite övning kan du ta upp den på bakhjulet på 5:e växeln i 130-140 km/h, bromsarna funkar alldeles utmärkt till att göra feeta stoppies. På en gocartbana kör du utan problem med fotpinneskrap genom kurvorna och med tanke på hur högt upp dom sitter så säger det en del om chassie, fjädring och väghållning i stort...

En Husa klarar garanterat dessa saker minst lika bra, troligen ännu bättre. Men att behöva oroa sig för driftsäkerheten är ju inte särskillt kul, okey om man tävlar/tränar seriöst och behöver den där sista effekt/viktskillnaden för att kunna ligga på topp.

660 kan du köra dagligen, ha skitkul med och ändå bara behöva serva var 250:e mil istället för var 10:e timme.....

Tycker 660 är den perfekta kompromissen för en hoj som är kul både på bana och landsväg utan hysteriska krav på service :tummenupp

Bifogat

• Macke på rörken - liten.JPG
    Macke på rörken - liten.JPG
    54.4 KB · Visningar: 125
  • Macke wheelar - knä liten.JPG
    Macke wheelar - knä liten.JPG
    54.6 KB · Visningar: 120
Last edited:
MackeNo1 skrev:
En Husa klarar garanterat dessa saker minst lika bra, troligen ännu bättre. Men att behöva oroa sig för driftsäkerheten är ju inte särskillt kul, okey om man tävlar/tränar seriöst och behöver den där sista effekt/viktskillnaden för att kunna ligga på topp.

Tycker 660 är den perfekta kompromissen för en hoj som är kul både på bana och landsväg utan hysteriska krav på service :tummenupp

Kanske ska klargöra att en 660 inte har mkt på en renodlad motardbana o göra. Det är där busstendenserna gör sig gällande. Väldigt klumpig jämfört med en Husa, 525 etc. Skillnaden i vikt ska vara runt 25kg, men känns som 125... Dock så gällde det ju bara sporadiska inhopp på banor o då är det klart att det funkar. Om inte annat som smakprov för "riktig" motard. Drog med mig kompis med 660 till en bankörning, sen var det klippt! Han har numera 525. Men om jag visste att jag skulle köra till jobbet några ggr i veckan hade jag som sagt definitivt tagit 660.

/Dave

David P. skrev:
Kanske ska klargöra att en 660 inte har mkt på en renodlad motardbana o göra. Det är där busstendenserna gör sig gällande. Väldigt klumpig jämfört med en Husa, 525 etc. Skillnaden i vikt ska vara runt 25kg, men känns som 125... Dock så gällde det ju bara sporadiska inhopp på banor o då är det klart att det funkar. Om inte annat som smakprov för "riktig" motard. Drog med mig kompis med 660 till en bankörning, sen var det klippt! Han har numera 525. Men om jag visste att jag skulle köra till jobbet några ggr i veckan hade jag som sagt definitivt tagit 660.

/Dave

Nä, som sagt. Kör man mer eller mindre enbart bana så är ju Husan bättre. Men det är ju viktigt att komma ihåg att det inte hänger enbart på hojen om det går att köra fort på bana. Har själv varvat en KTM 525 SMR på gocartbana med min "buss" till 660 :hihi

Tvekade lite för att skriva in XR med dom övriga, men tänkte att alltid retar det någon :tungan Den ligger och väger mellan 660 och XT, KLR osv... Men känns som en storlek större och tyngre än 660 iaf.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman