Beslutsångest!

  • Thread starter Thread starter JT
  • Start date Start date

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Nu är att det är dax att köpa hoj igen efter en hojlös sommar, jag hade bestämt mig för en Kawasaki ZZR 1100. Den är snabb, bekväm vid lång körning och har billig försäkring som passar en helgarbetande students plånbok. Nackdelen är att den är ganska klumpig.

Nu gjorde jag misstaget att testa en polares CBR 900 RR innan han ställde av den för vintern och den var skit kul! Liten, smidig och rolig att köra. Nu har jag riktig besluts ångest... Ska jag köpa en Fireblade istället, eller kommer jag tycka att den är jobbig att köra långt med? Kan man köra 60 mil i stöten utan massiv träsmak? Kommer jag sakna draget från ZZR:en?

Snälla hjälp mig, vad tycker ni?
 
testa en GSX-R 1000 också när du ändå e på G :tummenupp :yoparty
 
Panos skrev:
testa en GSX-R 1000 också när du ändå e på G :tummenupp :yoparty

Jag hade bara tänkt lägga 30-35.000:- på en ny hoj. Jag är student och vill inte låna pengar till en hoj... Annars hade en Gixxer 1000 K5 suttit fint eller en Busa!
 
Last edited:
Har haft fyra blades och kan bara inse att det är en perfekt hoj!
Den är inte bäst på ngt utan bra på allt!

Lämpar sig både till touring och bankörning!
Helt klart!

:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 
Köp en trajja. Det har jag och det är den bästa mc. Slut...
 
Ett annat alternativ är zx9r fram till -97. Karaktären får anses vara ett mellanting mellan cbr900 och zzr1100. Effekten är ca 140 hk (beror på var man tittat). De ligger i den prisklass du angivit. Körställningen är något mer upprätt än cbr. Motorn vibrerar mer på zx9r. Kåpan skyddar effektivare på zx9r. Har ej kört zzr1100 så med den kan jag inte jämföra.
 
JT skrev:
Nu är att det är dax att köpa hoj igen efter en hojlös sommar, jag hade bestämt mig för en Kawasaki ZZR 1100. Den är snabb, bekväm vid lång körning och har billig försäkring som passar en helgarbetande students plånbok. Nackdelen är att den är ganska klumpig.

Nu gjorde jag misstaget att testa en polares CBR 900 RR innan han ställde av den för vintern och den var skit kul! Liten, smidig och rolig att köra. Nu har jag riktig besluts ångest... Ska jag köpa en Fireblade istället, eller kommer jag tycka att den är jobbig att köra långt med? Kan man köra 60 mil i stöten utan massiv träsmak? Kommer jag sakna draget från ZZR:en?

Snälla hjälp mig, vad tycker ni?
Testa många olika hojar innan du bestämmer dig. Köpa mc är oftast en dyr investering och man vill inte köpa grisen i säcken.. Dessutom om man är ung så är ju försäkringshistorien ett elände också. Kan du, och klarar av att åka omkring på en gammhärk så kommer du ju billigare undan rent försäkringsmässigt :tummenupp
Men å andra sidan skulle jag själv aldrig göra det. Är nog för fåfäng för att ha en "ful" hoj... :)
 
Lennart258 skrev:
Ett annat alternativ är zx9r fram till -97. Karaktären får anses vara ett mellanting mellan cbr900 och zzr1100. Effekten är ca 140 hk (beror på var man tittat). De ligger i den prisklass du angivit. Körställningen är något mer upprätt än cbr. Motorn vibrerar mer på zx9r. Kåpan skyddar effektivare på zx9r. Har ej kört zzr1100 så med den kan jag inte jämföra.

ZX9R har jag också varit inne på men är lite osäker på växelådan och motorn på de äldre årsmodellerna, de verkar vara lite känsliga.
 
Angående ZX9R 'ans växellåda är det vel bara '94 som hade problem och har för mig att Kawazaki förstärkte dom på garantien eller har jag fel????????

En trevlig hoj annars, har själv haft en '94.......

Micke
 
Akta sig för tidiga ZX9R dom har/hade problem med att fodrena sjönk i dom,vilket visar sig igenom att topplockspackningen går hela tiden.

Dock bör ju dom som varit med ett tag fått detta åtgärdat.

Jag personligen säger Blejd,den var något extra redan då den kom,och en tidiga Blejdar är ovanligt potenta för sin ålder.

Den råaste årgången av dom gammla är 92-93 som dessutom borde vara billiga att försäkra.
 
JT skrev:
Nu är att det är dax att köpa hoj igen efter en hojlös sommar, jag hade bestämt mig för en Kawasaki ZZR 1100. Den är snabb, bekväm vid lång körning och har billig försäkring som passar en helgarbetande students plånbok. Nackdelen är att den är ganska klumpig.

Nu gjorde jag misstaget att testa en polares CBR 900 RR innan han ställde av den för vintern och den var skit kul! Liten, smidig och rolig att köra. Nu har jag riktig besluts ångest... Ska jag köpa en Fireblade istället, eller kommer jag tycka att den är jobbig att köra långt med? Kan man köra 60 mil i stöten utan massiv träsmak? Kommer jag sakna draget från ZZR:en?

Snälla hjälp mig, vad tycker ni?
Köp en gsxr 1100.. Billig, hållbar och j_vligt snabb!! Bra väghållning..om du vågar och är "man" nog!!! Dessutom snygg och en urfader till alla dagens "race-moppar"...
 
Bladen kommer du nog att få mycket roligare på än zzr:en visst ska du toura ner till italien eller liknande så är väll zzr:en att föredra men det är väll enda fördelen.Se bara till att det inte sitter en strypt cdi box i bladen,boxar märkta SD suger.
 
spectre skrev:
Cbr600f - billig och smidig

skulle nog jag oså satsat på..elle en gamgixxer eller en zxr 750 91- men där e jag partisk :tungan
 
Petteri skrev:
Bladen kommer du nog att få mycket roligare på än zzr:en visst ska du toura ner till italien eller liknande så är väll zzr:en att föredra men det är väll enda fördelen.Se bara till att det inte sitter en strypt cdi box i bladen,boxar märkta SD suger.


Jag brukar köra ner till Skåne och tillbaka (ca 55 mil enkel resa) 4-5 gånger om året, tror du man orkar det på Hondan.
Jag är också lite orolig att en blade inte ska hänga med på motorvägen, en bekant har en Busa...
 
Åka till Skåne från Stockholm (65 mil) var inga problem på min gammelgixxer-89 som jag hade då, och den har om jag minns rätt obekvämare sittställning än Bladen så jag tror inte det är några problem. Satsa på den istället för en zzr1100, de där extra 60kg klarar du dig nog utan, och även om du köper en zzr så kommer du bli duktigt avhängd av Busan både rakt fram och när det svänger, zzr är inte så jättesnabb.
 
Aldrig lätt att köpa hoj. Har haft både zzr1100 och zx9r. ska du åka långt så är väl zzr:en att föredra, gott om kraft och bra vrid. Har åkt ner till nurburgring på en dag med bägge och visst rumpan är lite mör men det går. Så vilken du än väljer så är nog inte 55-60 mil något problem.
Lycka till
 
Ingen mer som har någon åsikt? Jag har riktig beslutsångest, snälla hjälp!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top